Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kompassin sijainti katutasossa helpottaa asiointia.
Arkisto/Mia Smolander
PORVOO Kompassi on palvellut asiakkaitaan pian kuuden vuoden ajan Rihkamatorin laidalla, niin sanotussa Kunnantalossa. Kompassista kysytään eniten neuvoa erilaisiin asioihin tai annetaan palautetta kaupungin toiminnasta. Näitä asioita hoidetaan käymällä paikan päällä, sähköisellä lomakkeella tai vaikkapa soittamalla.
Kompassista noudetaan erilaisia kaupungin lomakkeita tai palautetaan niitä. Kuntalaiset käyttävät myös kirjaamopalveluita ja maksavat kaupungin lähettämiä laskuja. Moni on lisäksi löytänyt erilaiset myyntituotteet, kuten liikuntakortit, opaskartat ja Porvoon taidekoulun tuotteet.
Vaikka Kompassi sijaitseekin keskustassa, Rihkamatorin laidalla, muutama vastaaja koki, että porvoolaisittain sen sijainti on syrjäinen tai paikka ei erotu riittävästi katukuvasta. Avoimissa vastauksissa pohdittiinkin palvelupisteen sijaintia, ja sitä ehdotettiin kirjaston, matkailuneuvonnan tai muiden vapaa-ajan palveluiden yhteyteen, jolloin palvelut tukisivat toisiaan.
–?Kompassin näkyvyyttä ja tunnettuutta on varmasti hyvä entisestään lisätä. Sijainti on kuitenkin osoittautunut myös hyväksi, olemme katutasossa, ja meillä on helppo asioida pyörätuolia käyttäen ja myös lastenvaunut mahtuvat hyvin sisälle. Aivan vieressä on lisäksi laaja parkkialue, kertoo palveluneuvoja Åsa Liitiäinen.
Palvelu sujuvaa ja asiantuntevaa
Valtaosa vastaajista koki asioinnin Kompassissa helpoksi ja sujuvaksi. Siellä asioidaan mielellään käymällä paikan päällä. Kompassin ovi avautuukin ahkeraan, sillä tilastojen mukaan viime vuonna Kompassin toimipisteessä asioitiin liki 25000 kertaa.
Suomenkielisistä vastaajista neljäsosa asioi mieluiten sähköisesti käyttämällä kaupungin nettisivulta löytyvää neuvonta- ja palautelomaketta. Ruotsinkielisistä vastaajista tämän tavan valitsi hieman harvempi.
–?Kaupungin sisäiset sähköiset palvelut lisääntyvät koko ajan, ja jatkossa asiakkailla on yhä useammin mahdollisuus valita itselleen mieluisin asiointitapa, vs. hallintojohtaja Roope Lenkkeri toteaa.
Moni vastaajista kehittäisi Kompassia pidentämällä sen avoinnaoloaikaa. Nykyisin Kompassi on avoinna arkisin kello 9–16. Avoimissa vastauksissa toivottiin ilta-avoinnaoloa ainakin kerran viikossa, jotta myös töissä käyvät ehtisivät paremmin paikan päälle.
–?Joitakin vuosia sitten Kompassi oli avoinna yhtenä iltana viikossa hieman pidempään, kello 17 asti. Asiakkaita kävi kuitenkin vähän, eikä kokeilua jatkettu. Pohdimme nyt kuitenkin avoinnaolon pidentämistä tilapäisesti tarpeen mukaan eli esimerkiksi syyskuussa muutamana iltana, jolloin asiakkaat käyvät Kompassissa maksamassa kansalaisopiston kurssimaksuja, Lenkkeri sanoo.
Useissa kehittämisehdotuksissa ehdotettiin Kompassin palveluiden täydentämistä matkailuneuvonnalla.
–?Vaikka Kompassi ei toimikaan varsinaisena matkailijoiden info-pisteenä, meillä on kaupungin matkailuesitteitä ja karttoja ja autamme mielellämme matkailijoita heidän tavallisimmissa kysymyksissään. Yleensä he pyytävät karttaa ja tietoa Vanhasta-Porvoosta ja museoista. Ylipäätään meillä ei käy kovin paljon matkailijoita, Liitiäinen kertoo.
–?Alkuvuosina, ennen Taidetehtaalle siirtymistä, matkailutoimisto oli Kompassin yhteydessä jonkin aikaa myös talvella ja auki lauantaisin, asiakkaita oli kuitenkin vähän. Kesäisinhän matkailuneuvonnalla on ollut toinen paikka käytössä, Liitiäinen jatkaa.
Kompassin toivottiin myös tarjoavan digiapua tai mahdollisuuden keskustella kaupungin virkamiesten kanssa.
–?Jos asiakas ottaa yhteyttä Kompassiin ja haluaa tavata kaupungin virkamiehen, avustamme tapaamisajan varaamisessa, Liitiäinen sanoo.
–?Meillä on Kompassissa asiakastietokone ja autamme asiakkaita kaupungin sähköisen palvelun käytössä.
Valtaosa asiakkaista piti Kompassin palvelua sujuvana ja asiantuntevana ja henkilökuntaa kiiteltiin ystävällisyydestä ja avuliaisuudesta. Vain muutama vastaaja oli tyytymätön saamaansa palveluun.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot