Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Promoottori Laila Walldén ja Smartmilen Tampereen lähetyspalveluista vastaava Aate Happo esittelivät uutta robotisoitua pakettiautomaattia Porvoon Tarmolassa viime viikolla. Taustalla K-supermarketin kauppias Jani Heinänen.
Marko Wahlström
PORVOO, TARMOLA Porvoon Tarmolan K-supermaketissa lanseerattiin viime viikolla käyttöön uusi Smatmilen robotisoitu pakettiautomaatti. Automaatti ei muistuta Posti Oyj:n pakettiautomaatteja, joissa jokaiselle paketille on oma lokeronsa.
Uudessa automaatissa asiakas saa pakettinsa yhdestä luukusta näppäiltyään ruudulle ensin lähetyksen koodin. Sen jälkeen 200-kiloinen robotti hakee paketin laitteen syövereistä.
–?Haluamme olla kehityksen etulinjassa ja tarjota kaupassa asioiville uudenlaisen palvelun, K-Supermarketin kauppias Jani Heinänen kommentoi.
Mukana kaikki muut paitsi Posti
Porvoolaisille uutta pakettiautomaattia esittelivät viime viikon perjantaina promoottori Laila Walldén ja Aate Happo, joka normaalisti vastaa Tampereella sijaitsevan Smartmilen automaatin pakettien lähetyksestä eteenpäin.
–?Automaatin kautta voi vastaanottaa lähes kaikkien ulkomaisten verkkokauppojen (muun muassa Zalando, Ebay, AliExpress ja Amazon) tavaraa, he kertovat.
Smartmilen automaatteihin tavaraa toimittavat Matkahuolto, DHL Express, DB Schenker ja Postnord.
–?Siis kaikki muut paitsi Posti eli Posti vastaan muut, kauppias Jani Heinänen totesi.
Pakettiautomaattiin mahtuu kerrallaan noin 300 postipakettia.
–?Alle 30-kiloisia paketteja on mahdollista pyytää toimittamaan Smartmilen automaattiin, Happo ja Walldén kertoivat.
Smartmilen pakettiautomaatin käyttö vaatii rekisteröitymisen yrityksen verkkosivuilla. Asiakas saa tällöin käyttäjätunnuksen.
–?Pakettiautomaatit ovat asiakkaiden käytössä seitsemänä päivänä viikossa, Happo kertoi.
Kuluttajalta kuluttajalle tapahtuvaa pakettien lähetystä esimerkiksi tori.fi:n kautta ei vielä toistaiseksi pysty ohjaamaan Smartmilen pakettiautomaattiin.
–?Mahdollisesti ensi vuonna se tulee onnistumaan, Smart Mile Solutions Oy:n operatiivinen johtaja Jarkko Leppinen kertoi.
Smarmilen pakettiautomaatti kehittäjä ja yhtiön yksi perustaja on hollantilainen Steffen Luippold (edessä). – Suomi on sopivankokoinen maa lähteä kehittämään automaattia, hän sanoi. Taustalla automaatin tietotekniikasta vastaavan ohjelmistotiimin vetäjä Fabian Renner (vas.) ja Suomen operatiivinen johtaja Jarkko Leppinen.
Marko Wahlström
"Kaikille avoimelle pakettipalvelulle kysyntää"
Smartmile on alunperin hollantilainen yhtiö.
–?Lähdimme kehittämään kaikille avointa pakettipalvelua. Havaitsimme, että sellaiselle on Euroopassa tarvetta, yksi yhtiön perustaja Steffen Luippold kertoi Porvoossa viime viikolla.
Smartmilella on kaksi pakettiautomaattia Euroopan suurimman elektroniikkaketju MediaMarkt Saturnin Saksan Nagoldissa ja Ingolstadtissa sijaitsevissa myymälöissä.
–?Suomella meillä on kuitenkin tällä hetkellä laajin verkosto eli eniten automaatteja. Totesimme, että Suomi on sopiva maa lähteä kehittämään palvelua eteenpäin, Luippold jatkoi.
Robotisoidun pakettiautomaatin kehitystyö alkoi 2,5 vuotta sitten, jolloin yrityksen kolme perustajaosakasta perustivat yhtiön.
–?Ajatus lähti siitä, että jakeluyhtiöitä varten pitää olla toimiva infrastruktuuri postipakettien perille saamiseksi kuluttajille, Luippold sanoi.
Kesko ja Smartmile solmivat sopimuksen
Suomesta löytyi yhtiölle myös yhteistyökumppani, kun K-ryhmä teki sopimuksen yrityksen kanssa.
–?Tämän vuoden loppuun mennessä maassamme otetaan käyttöön yhteensä 11 pakettiautomaattia, operatiivinen johtaja Jarkko Leppinen sanoi.
Palvelu pilotoitiin tamperelaisessa K-Supermarket Kaukajärvessä, jossa käyttöön otettiin Tarmolaan asennettua liki puolet pienempi automaatti.
–?Porvoon ja Tampereen lisäksi automaatteja asennetaan loppuvuoden aikana Turkuun, Kirkkonummelle ja Tuusulaan. Kaikki pakettiautomaatit sijaitsevat K-kauppojen yhteydessä, Leppinen jatkoi.
–?Tavoitteenamme on, että verkostomme olisi jatkossa sen verran laaja, että kuluttajien ei tarvitse ajaa kovin pitkiä matkoja lähimpään pakettiautomaattiin, Leppinen sanoi.
Robotisoidut pakettiautomaatit rakentaa suomalainen Konecranes.
Keskon tavoitteena on asentaa ensi vuoden loppuun mennessä maahamme lähes 300 peruslataus- ja 100 pikalatauspistettä. Ensimmäiset kymmenen latausasemaa asennetaan tämän vuoden aikana.
Kesko
Sähköautojen latausasemien rakentaminen alkoi
Keskon sähkö- ja hybridiautojen latauspisteiden rakentaminen on alkanut K-Supermarket Tarmolan pysäköintialueella tällä viikolla 44.
–?Asennustyöt vievät arviolta kolme työpäivää. Latausasemat on otettavissa käyttöön ensi viikolla, kauppias Jani Heinänen kertoi.
Tarmolaan asennetaan neljä peruslatauspaikkaa ja kaksi pikalatauspaikkaa. Latausasemat sijaitsevat Veckjärventien puoleisella pysäköintialueella.
–?Latauksessa tullaan hyödyntämään kauppamme katolla olevan aurinkovoimalan sähköä, jonka tuotto on ollut 6?000–32?000 kilowattia kuukaudessa tähän asti, Heinänen kertoi.
Latausasemat kuuluvat Keskon K-Lataus-pisteiden ketjuun. Porvoon Tarmolan kymmenen ensimmäisen latauspisteen joukossa. Keskon tavoitteena on, että ensi vuoden loppuun mennessä verkosto kattaa lähes 300 peruslataus- ja 100 pikalatauspistettä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot