Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Svartholman merilinnoituksessa on noin 70 vierasvenepaikkaa. Vierasvenelaitureita uusittiin täksi kesäksi. Tulevaksi kesäksi saarelle kiinnittyy myös hotellilaiva Muikku
Arkisto/Mika Laine
LOVIISA, SVARTHOLMA Loviisan kaupunki on kilpailuttanut Svartholman ravintolatoiminnan ja reittiliikenteen edellisen sopimuskauden päätyttyä. Niin kahvila- ja ravintolatoimintaa koskeneen tarjouskilpailun kuin reittiliikennehankinnankin voitti helsinkiläinen matkailupalveluyritys TMSJ Group Oy.
Kummatkin sopimukset solmitaan kolmen vuoden mittaisena ja sisältävät sopimuskauteen mahdollisen kahden vuoden jatko-option. Sopimuskausi alkaa huhtikuun alussa.
Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta teki asiassa yksimielisen päätöksen torstai-illan kokouksessaan. Virkamiehen valmistelevaan ehdotukseen ei tehty vastaehdotusta.
Loviisan kaupungin elinvoimakehittäjä Petri Paimander mukaan Svartholman matkailutoiminnan kilpailutus käytiin kahdessa osa.
– Julkisena Hilma-hankintana kilpailutimme reittiliikenteen, johon saimme kaksi tarjousta. Ravintolatoiminta kilpailutettiin kaupungin omana tarjouskilpailuna, hän selvittää.
Paimanderin mukaan kummassakin kilpailutuksessa pisteytyksessä oli suuri ero voittajan ja häviäjän välillä. Loviisan kaupunki sai molemmissa kilpailutuksissa kaksi tarjousta.
– Piste-ero oli jo hinnan jäljiltä niin merkittävä, että laatukriteerit eivät muuttaneet tilannetta.
Reittiliikenteen kilpailutukseen osallistui voittaneen lisäksi myös edellisen sopimuskauden yritys. Ravintolatoiminnan tarjouskilpailuun osallistui toisena saarella viime vuonna toiminut ravintolayrittäjä.
Suomen Saaristokuljetus Oy edellinen sopimuskumppani
Paimander oikoo julkisuudessa ollutta virheellistä käsitystä Svartholman matkailutoiminnan järjestämisestä.
– Kaupungilla oli aiemmin sopimus Suomen Saaristokuljetus Oy:n kanssa. Sopimus päättyi viime kesään.
Sopimus oli kokonaissopimus, joka kattoi sekä reittiliikenteen että kahvila–ravintolan liiketoiminnan.
– Suomen Saaristokuljetus Oy hoiti ensimmäisellä sopimuskaudella itse myös kahvila–ravintolaa, jonka jälkeen heillä on ollut 2–3 eri ravintoloitsijaa. Viime kesänä bistro-ravintola Kronan oli heidän alihankkijansa, Paimander kertoo.
M/s Muikku on entinen merentutkimusalus. Viimeisen tutkimusmatkansa Muikku teki vuonna 2016. Tämän jälkeen alus siirtyi yksityiseen omistukseen ja se kunnostettiin liikkuvaksi hotellilaivaksi.
TM;SJ Group Oy
Hotellilaiva Muikku kiinnittyy Svartholman laituriin
Paimander iloitsee, että uuden sopimuskumppanin myötä etenkin matkailijoille tarjottavat palvelut kehittyvät Svartholmassa yöpymisten osalta:
– Uusi toimija on saanut niin Metsähallitukselta kuin Museovirastoltakin vihreän valon hotellilaiva Muikun laituroimisesta Svartholmaan.
Paimander kertoo itse nähneensä yrityksen käymään sähköpostikirjeenvaihdon Metsähallituksen ja Museoviraston kanssa.
M/s Muikku Suomen Ympäristökeskuksen entinen merentutkimusalus, joka sisältää kahdeksan majoitushyttiä.
Cardinal II on tarkoitettu 1–30 henkilölle. Aluksen matkanopeus on 8–20 solmua.
TM;SJ Group Oy
Kotkasta viime kesältä tuttu Cardinal II Loviisaan
Helsinkiläinen TMSJ Group Oy on matkailualan palveluyritys, joka pyörittää muun muassa Bergvikin kartanoa Hirsijärven rannalla Salossa sekä Hanko Lines -risteilyaluksia ja hotellilaiva Sestaa Hangossa.
Yksi yrityksen brändeistä on myös Kotka Lines, joka on harjoittanut vesibussiliikennettä Pyhtään Kaunissaareen ja Kotkan Rankkiin. Yritys harjoittaa risteilytoimintaa myös Helsingin Risteilypalvelut -brändin alla.
– Ensi kesänä emme liikennöi Kotkassa ollenkaan. Aloitimme viime kesänä, mutta Kotkassa haasteena on siellä toimiva ilmainen yhteysalus, eikä asiakkaita riitä kaikille, toimitusjohtaja Tommi Korkala kertoo.
Yritys liikennöi Kotkassa Cardinal II -vesibussilla, joka aloittaa Svartholman risteilyliikenteessä tänä kesänä.
Yritys ajaa aluksella kolme edestakaista vuoroa päivässä aiempien vuosien kalenterin mukaisesti. Saarelle pääsee Loviisan Laivasillalta noin 25 minuutissa sääolosuhteet huomioiden.
Takavuosina Loviisan Kaupungin Hywät Asukkaat ry on ampunut Svartholmassa mustaruutiaseilla. Kuvassa ammutaan yhteislaukaus.
Arkisto/Mika Mykkänen
Svartholma tulee työllistämään 4–6 henkilöä
Korkala iloitsee, että yritys pääsee kehittämään kokonaisvaltaista matkailupakettia Loviisan Svartholmassa.
Kahvila- ja ravintolatoiminnassaan yritys on luvannut suosia lähiruokaa ja luoda myös uniikkeja erikoisannoksia, jotka ovat saatavilla vain Svartholmasta.
– Konseptia mietitään, mutta veikkaan, että bistro-tyylisellä ravintolalla tulemme, Korkala jatkaa.
Sopimuskauden alkaessa uusi matkailuyritys pääsee tositoimiin.
– Aloitamme henkilöstön rekrytoinnin. Toki myös selvitämme saaren ravintolassa aiempina vuosina työskennelleet ammattilaiset.
Korkala arvioi, että Svartholman kokonaisuus tulee työllistämään 4–6 henkilöä.
– Muikku (hotellilaiva) toimii itsepalveluperiaatteella, jolloin henkilöstön tehtäväksi jää majoitustilojen siivous sekä laivan tankkien (vesi ja jätevesi) tyhjennykset, Korkala kertoo.
Laivassa ei tule olemaan vastaanottoa, vaan hytteihin pääsee koodilla.
– Majoitusvarauksia pääsee tekemään helmikuun puolivälistä alkaen, kun olemme saaneet nettisivut rakennettua. Samoin risteilylippujen varaus pääsee alkamaan, Korkala kertoo.
Hotellilaiva toimii myös linjaliikenteen vara-aluksena mahdollistaen suurempien ryhmien yhtäaikaisen pääsyn saarelle. Laivan matkustajakapasiteetti on 60 henkilöä.
Svartholman sokkeloissa ja muureilla voi aistia linnoituksen eristyneisyyden ja kuvitella vieraat joukot taivaanrannassa. Saarella siirrytään vuoden 1808 tunnelmiin.,
ArkistoLoviisan kaupunki
"Innovoimme ja kehitämme uusia matkailutoimintoja"
Helsinkiläiselle Tommi Korkalalle Loviisa ja Svartholma eivät ole vieraita ympäristöjä.
– Olen aikaisemmin ajanut linjaliikennettä ja pitänyt ravintolaa toisen yrityksen (Suomen Saaristokuljetus Oy) palveluksessa.
Metsähallituksen ja Museoviraston myönteinen kanta hotellilaivan sijoittamiseksi entiseen merilinnoitukseen innosti Korkalan osallistumaan tarjouskilpailuun.
– Svartholmassa ei ole ollut aiemmin majoitusta, matkailuyrittäjä korostaa.
Korkalan toiminta-ajatuksena on muutenkin testata ja tehdä uusia matkailualan avauksia.
– Koitamme innovoida ja kehittää sellaisia toimintoja, jotka liittyvät merellisyyteen, saaristoon ja matkailuun. On todella mielenkiintoista nähdä, saammeko yöpyviä asiakkaita saarelle. Sitä toki toivomme.
Korkala muistuttaa, että Svartholmassa pysähtyy ja yöpyy veneilijöitä jo ennestään. Saarella on vierasvenelaituri.
Loviisanlahden suulla sijaitseva Svartholman merilinnoitus on Suomenlinnan sisarlinnoitus ja kuului samaan puolustusketjuun.
Arkisto/Loviisan kaupunki
Suomenlinnan sisarlinnoitus
Loviisanlahden suulla, noin kahdeksan kilometrin päässä Laivasillalta sijaitseva Svartholman merilinnoitus on Suomenlinnan sisarlinnoitus ja kuuluu samaan Ruotsin vallan aikaiseen puolustusketjuun.
1700-luvun puolessa välissä valmistuneen Svartholman ruotsalainen linnoituskausi jäi varsin lyhyeksi sen antauduttua venäläisille lähes ilman vastarintaa vuonna 1808.
Venäläiskomennossa saarta käytettiin vielä useampi vuosikymmen vankilana ja työsiirtolana.
Saari on ollut suosittu koko perheen käyntikohde sen matkailuhistorian aikana.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot