Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Pysäköinti on kestoaihe. Kaupungin tekemän selvityksen mukaan Porvoossa on riittävästi pysäköintipaikkoja, mutta vapaiden paikkojen löytämisessä ja autoilijoiden ohjaamisessa niille riittää haasteita.
Marko Wahlström
PORVOO, KESKUSTA Syksyn saapuessa kaupunkiin, myös keskustelu pysäköinnistä sekä sen maksullisuudesta tai maksuttomuudesta on ryöpsähtänyt jälleen valloilleen.
Kaupunginvaltuutettujen viime viikolla tekemä aloite ilmaisen pysäköinnin sallimiseksi vuoden mittaisen kokeilun ajaksi rajatulla alueella Porvoon keskustassa on herättänyt tunteet pintaan.
–?Aloitteemme tarkoituksena on lisätä elinvoimaa ja tukea yrittäjyyttä, aloitteen allekirjoittaneet 11 valtuutettua korostavat.
Koronakeväänä kaupunki huputti parkkimittarit
Porvoon kaupunki huputti koronaepidemian alkaessa pysäköintimittarinsa.
–?Asiasta käytiin pitkä keskustelu. Jouduimme koko ajan miettimään, mikä tässä pienessä Porvoossa niin liiketoiminnan kuin ihmisten käyttäytymisen kannalta on oikein tai väärin, kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula pohti asiaa syksyn ensimmäisessä Päivitä aamusi -tilaisuudessa Galleria Helmessä.
Yksi lähtökohta päätöksen taustalla oli, haluaako kaupunki kannustaa ihmisiä tietyille huputetuille alueille.
–?Tulimme siihen tulokseen, että ihmisten käyttäytymisen muuttuessa radikaalisti, varsinaista parkkiongelmaa ei ollut, Ujula jatkoi.
Liikkeenharjoittaja: "Lauantai väärä päivä huputukselle"
Kaupungilla on ollut pysäköintikokeiluja vuosien varrella.
–?Tuskin kukaan on koskaan huudellut perään, että kokeilu oli huono, kun ei tarvinnut maksaa. Se on toinen asia, onko huputus lisännyt esimerkiksi lauantaisin ihmisten aktiivisuutta keskustassa ja vanhassa kaupungissa, Ujula kysyi.
Vanhassa-Porvoossa yksityitä vaateliikettä pyörittävä Helena Roos-Lindellin mukaan huputus ei lauantaisin ole sanottavammin lisännyt asiakasmääriä.
–?Parkkipaikat kyllä ovat täynnä, mutta ketään ei näy missään. Lauantai on täysin väärä päivä huputukselle.
Kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula mietti, onko pysäköinnin maksullisuudessa Porvoossa loppujen lopuksi kyse psykologiasta.
Marko Wahlström
Valvonta varmistaa parkkipaikkojen kierron
Kaupunginjohtaja muistutti, että pysäköintimaksujen merkitystä taloudellisessa mielessä ei tule väheksyä.
–?Toki maksuilla rahoitetaan kaupungissa paljon muita hyviä asioita. Pysäköinnin ja sen valvonnan oleellinen tarkoitus lienee parkkipaikkojen kierron toimivuuden varmistaminen, Ujula sanoi.
Hän muistutti, että laajan huputuksen taustalla tulee olla muuta valvontaa, jotta homma toimisi.
–?Iso periaatteellinen kysymys on se, pitääkö siirtyvän Keravan mallin mukaan pelkästään parkkikiekkojen käyttöön. Onko pysäköinnissä kyse pohjimmiltaan psykologiasta: 1 ja 2 euroa on niin ärsyttävä, että sen takia jätetään menemättä jonnekin liikkeeseen, Ujula sanoi.
Porvoolaisen Helena Roos-Lindellin liikkeen asiakaskunnasta monet tulevat Porvoon ulkopuolelta.
–?Kyse ei ole siitä, etteikö heillä olisi varaa maksaa yhtä tai kahta euroa. Toispaikkakuntalaiset tuntevat, että eivät ole tervetulleita Porvoooseen, hän sanoi.
Parkkipaikkojen ohjaus on työpöydällä
Helsingissä asiakas kävelee helposti jopa 600 metriä parkkipaikalta liikkeeseen.
– Tutkimattakin on selvää, että Porvoossa sama matka on 50 metriä, Ujula sanoi.
Tampereen yliopiston taannoin tekemän laajan tutkimuksen mukaan Porvoossa ei ole pysäköinnissä valtavaa akuuttia ongelmaa.
–?Pysäköinnin ohjaus sen sijaan on tärkeämpi kysymys, Ujula korosti.
Apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz muistutti, että ilman parkkimaksuja voidaan unohtaa rakenteellinen pysäköinti ja pysäköintilaitokset.
–?Jonkun on ne rakennettava ja ne ovat yleensä maksullisia! Mikäli ei myöskään ole maksullista kadunvarsipysäköintiä, ei niitä kukaan rakenna tai rahoita, hän kommentoi.
Kuntatekniikan päällikkö Kari Hällströmin mukaan pysäköintipaikkojen ohjauksen kehittäminen on parhaillaan työpöydällä.
–?Tulemme panostamaan siihen, että jo kaupunkiin saapuessa autoilija ohjataan alueelle. jossa on vapaita parkkipaikkoja. Samalla tulija näkee, missä on täynnä. Erilaisia teknisiä ratkaisuja löytyy markkinoilta, hän sanoi.
FAKTALAATIKKO
Pysäköinnistä Porvoossa
* Maksuttomilla alueilla ei ole aikarajoitusta.
* Niin sanotuilla kiekkopaikoilla pysäköinti on aikarajoitettua. Pysäköinnin alkamisajan voi ilmoittaa aiempaa vapaamuotoisemmin eli parkkikiekkoa ei siis ole enää välttämätöntä käyttää. Pysäköinnin alkamisajaksi on merkittävä aika, jolloin ajoneuvo pysäköidään.
* Porvoon keskustassa on useita maksullisia pysäköintialueita, joilla maksullisuus on voimassa maanantaista perjantaihin kello 8–18 ja lauantaisin kello 8–15. Pysäköinti maksetaan automaatteihin, jotka toimivat 20 ja 50 sentin sekä 1 ja 2 euron kolikoilla.
* Porvoossa toimii myös kaksi mobiilisovelluspalvelua (EasyPark ja ParkMan), joiden avulla pysäköinnin voi maksaa matkapuhelimella.
* Lisätietoja ja pysäköintialueiden kartta löytyy kaupungin verkkosivuilta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot