Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Faceliftattu XC40 Recharge muuttui päivityksen myötä etuvetoisesta takatuuppariksi
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Ulkoa muutosta ei erota käytännössä mistään, mutta ajotuntuma on selkeästi erilainen kuin ennen. Kesällä kokeilemani etuvetoinen XC40 veteli voimakkaissa kiihdytyksissä ja risteyksestä käännyttäessä eturengas sutaisi helposti. Nyt talvikelissä takavetoinen tuntui vakaalta ja loogiselta ajettavuudeltaan, sillä ajonvakautus on aina päällä ja luistot todella lieviä ja helposti hallittavissa.
Etenemiskyky tuntui myös turvalliselta johtuen auton painojakaumasta. Maahantuoja halusi antaa vielä kokeiltavaksi nelivetoisen kahdella sähkömoottorilla varustetun version ja kyllä neliveto oli yliveto lumipöperössä ajettaessa, mutta myös 13 000 euroa kalliimmalla hintalapulla varustettuna se painii hiukan eri sarjassa.
Vetotavan muutoksen yhteydessä sähkömoottoria hieman viritettiin ja tehoa saadaan nykyään hiukan enemmän käyttöön kuin ennen. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa meni ripeästi aikaan 4.5 sekuntia keskikulutuksen ollessa pakkaskelissä 23 kilowattituntia satasella.
Nelivetoinen kiihtyi nollasta sataan lähes samassa ajassa ja kulutus nousi noin neljä kilowattia korkeammaksi. Lämpimästä tallista lähdettäessä ajotietokone näytti toimintamatkaksi 370 kilometriä, mutta kuuden asteen pakkasessa siitä suli sata kilometriä pois muutaman ensimmäisen kilometrin aikana.
Olen ennenkin havainnut, että Volvon sähkömoottorit antavat kyllä hyvin tehoa ulos, mutta samalla sähköä kuluu helposti jopa 30 kilowattituntia satasella.
Laatu ei ole mihinkään kadonnut, vaikka auton valmistusmaa on Kiina.
Petri Matikainen
Pienehkön citymaasturi-tyyppisen auton tilat eivät riitä taksikäyttöön, mutta nelihenkinen perhe matkustaa sillä mukavasti niin kauan kun lapset ovat vanhempiaan lyhyempiä. Ja autotalliin peruutellessa huomaa ettei XC40 olekaan mikään pikkuauto, leveyttä on nimittäin reilusti.
Törmäystunnistin onnistui pelästyttämään tässäkin autossa, sillä sen verran äkkinäisesti auto pysäyttää itsensä parinkymmenen sentin päässä esteestä. Volvolle ominaisesti ajovalot ovat erittäin hyvät ja automatiikka toimii kuin ajatus.
Volvo on onnistunut säilyttämään vankan laadun tuntunsa vaikka valmistusmaa onkin nykyään Kiina. Siinä on edelleenkin sitä tiettyä jyhkeyttä mallista riippumatta. Ja Pohjolan olosuhteisiin sopivat valot ja tehokas lämmitys ratinlämmittimineen miellyttävät talviaamuina.
Aikojen alussa autot olivat etuvetoisia, sitten ne muuttuivat takavetoisiksi ja nyt taas sähköautot muuttuvat näköjään etuvetoisista takatuuppareiksi. Volvolle tämä muutos ainakin teki hyvää.
PETRI MATIKAINEN
Volvo XC40 on reilun kokoinen katumaasturi.
Petri Matikainen
Volvo XC40 Recharge Single Motor
» Hinta alkaen: 51 900 €
» Moottori: Sähköauto, takaveto
» Teho: 175 kW (238 hv)
» Vääntö: 420 Nm
» Akuston energiasisältö: käytössä oleva 69 kWh. Lataus: Type 2 11 kW 3 x 16 A, CCS 150 kW.
» Toimintamatka: 473 km
» Kiihtyvyys 0—100 km/h: 7,3s
» Huippunopeus: 180 km/h
» Kulutus: 16,8 kWh / 100 km
» Tavaratila: 419 l
» Omamassa: 2040 kg
» Perävaunumassa jarrullinen: 1500 kg
Plussat
+ Tukeva ja tasapainoinen ajettava
+ Takavetoisena erittäin ketterä auto
Miinukset
– Sähkönkulutus kylmällä kelillä
– Takapenkin tilat
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot