Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Emil Lindholm ja kartturi Reeta Hämäläinen juhlivat ensimmäistä yhteistä Tunturirallin voittoa.
Taneli Niinimäki
ROVANIEMI Järjestyksessään 57. Arctic Lapland Rally käynnisti seitsemän osakilpailua käsittävän Ralli SM-kauden. 10 erikoiskoetta ja 220 erikoiskoekilometriä sisältäneen legendaarisen kaksipäiväisen seikkailun voittoon ajoi hallitseva SM1-luokan Suomen mestari Skodan Emil Lindholm yhdessä sipoolaisen kartanlukijansa Reeta Hämäläisen kanssa.
Voitto ratkesi vasta viimeisellä erikoiskokeella, jolle kaksikko starttasi toiselta sijalta vain 0,1 sekunnin erolla Teemu Asunmaasta. Legendaarinen viimeinen erikoiskoe Ristilampi otti kuitenkin omansa Asunmaan ajautuessa lumipenkkaan.
Lapiotyöt maksoivat Asunmaalle reilut 11 minuuttia ja Lindholm pääsi näin ollen nostelemaan himoittuja poronsarvia Rovaniemen Lordin aukiolla nyt toista kertaa urallaan.
–?Tämä oli kyllä todella yllätyksellinen kisa. Ei ollut meilläkään helppoa. Täältä tulevat 1,5-kertaiset pisteet auttavat, mutta kausi on pitkä ja seuraava Riihimäen osakilpailu tulee äkkiä vastaan, Lindholm tunnelmoi.
Nuotteja Lindholmille lukenut Porvoon Seudun Urheiluautoilijoita edustava Hämäläinen on poronsarvista mielissään.
– Olin 12 vuotta sitten ensimmäinen kerran mukana Tunturin nuotituksessa ja muistan silloin jo miettineeni, että noi poronsarvet olisi aika kovat. Olen myös miettinyt, että olisi aika hienoa saada nimi tämän legendaarisen rallin voittajien listaan. Nyt minun ja Emilin nimet ovat siinä, Hämäläinen kuvaili tunnelmiaan.
Tahko kisa pilalle ulosajon takia
SM1-luokassa kisanneen porvoolainen Riku Tahko joutui tyytymään jäännöspisteille ulosajon takia.
Lauantain uudella yli 40 kilometrinen Ahmavaaran erikoiskokeen pomppuisella ja hitaalla osuudella tiukka mutka oikealle yllätti Tahkon ja Hyundai juuttui lumipenkkaan. Eroa kärkeen tuolla erikoiskokeella tuli yli 8 minuuttia ja sijoitus putosi yhdeksänneksitoista.
– Mun mielestä oltiin aamusta ihan hyvin hereillä, mutta pienellä tiellä rytkyosuudella tosi hitaassa oikealle kääntyvässä mutkassa perä meni penkan puolelle ja imaisi keulan mukaansa. Auto jäi puoliksi penkan puolelle jumiin. Onneksi katsojat auttoivat meidät lumitöiden päätteeksi liikkeelle, Tahko kertaili.
Kisan lopun erikoiskokeilla Tahko raivasi tiensä kolmannelletoista sijalle.
– Suurin lataus poistui ulosajon myötä, mutta haluttiin jatkaa ja kokeiltiin autossa erilaisia uusia juttuja. Ei sentään nollakisaa tullut, kaksi SM-pistettä kerännyt Tahko kuvaili.
Lumipenkkaan juuttuminen pilasi Riku Tahkon kisan.
Taneli Niinimäki
Vahva paikallisedustus kuninkuusluokassa
LIsää paikallisväriä SM1-luokkaan toi loviisalainen Jari Rajala ajoi Tahkon edelle ollen 12. Rajala lähti kisaan uudella Skoda Fabia R5:llä vain 120 kilometrin testit takanaan.
– Uudella autolla sai ajaa niin kovaa kuin pää kesti. On tämä Skoda R5 hieno peli, Rajala tunnelmoi.
Matias Henkola esitti hyvää perussuorittamista alusta alkaen uudella autolla ja sähköllä tuotetulla ekologisella polttoaineella. Lauantaina Henkola kuitenkin lipsautti Skodansa lievästi lumipenkkaan, josta autoa ei saatu kaivettua takaisin tielle ja tuloksena keskeytys.
Hinthaaralainen Eemil Mielityinen ajoi tasaisen varmaa kisaa Ford Fiesta R5:lla, mutta kisan pilasi perjantaina katkennut etutukivarsi. Mielityinen joutui tyytymään SM1-luokan viimeiseen sijaan.
Jussi Lindbergin ensimmäinen ralli uudessa SM3-luokassa ei sujunut odotetulla tavalla.
Taneli Niinimäki
Lindberg pettyi avaukseen
Uudessa SM3-luokassa kisanneen porvoolaiskaksikon Jussi Lindbergin ja kartturi Tuuka Tyyskän kisa ei sujunut toivotulla tavalla. Kaksikko jäi luokassaan viimeiseksi.
– Kilpailu alkoi hyvin, mutta jo rallin kolmannella erikoiskokeella paketti hajosi auton sisällä eikä saatu sitä loppukisan aikana toimimaan. Tästä ei ole kuin suunta ylöspäin ja sen eteen on tehtävä töitä, että saadaan suoritukset sille tasolle kuin ne kuuluvat, Lindberg tyytyi toteamaan.
Herrasmiehistä Vilenius veti pidemmän korren
Kaksivetoisten senioriluokassa itäisen Uudenmaan herruudesta käytiin kovaa kisaa Erik Vileniuksen ja Ilkka Mannisen välillä.
Ensimmäisen päivän jälkeen Manninen oli jäänyt lähes minuutin Vileniuksesta. Lauantain ensimmäisellä pitkällä yli 40 kilometrin erikoiskokeella porvoolainen hyökkäsi ajaen pohja-ajan ja ero Vileniukseen kaventui reiluun yhteen sekuntiin.
– Meiltä loppui renkaista pito jo noin 20 kilometrin jälkeen. Sen lisäksi tipuin kerran nuotilta, kun ohitettiin paikka, jossa Latvala keskeytti, Vileniuksen kartturi Seppo Tuominen kertaili.
Herrojen keskinäisen kisan voitti lopulta Vilenius reilun 30 sekunnin erolla.
– Erikin kanssa oli kiva kisa. Renkaat loppuivat viimeisellä lenkillä eikä pystytty enää iskemään, Manninen summaili.
”Pappajulkkikseksi” Rovaniemellä tituleerattu rallikonkari Vilenius osallistui Tunturiralliin 70-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi. Kokemusta Polon ohjaamosta ei puuttunut, sillä vieressä istuneella Tuomisellakin ikää on 65 vuotta.
Mannisella oli kisassa kartturina ensikertalainen porvoolainen Juha-Matti Toivainen.
– Tuomisen Sepon hyvillä ohjeistuksilla pärjäsi tosi hyvin, Manninen kiitteli.
Rallin kokeneimpaan kaartiin lukeutuivat porvoolaiset kartturi Seppo Tuominen ja Erik Vilenius.
Seppo Tuominen
Forsgren vakuuttavasti toiseksi
SM-luokkien lisäksi Rovaniemellä kilpailtiin Suomi Cup -pisteistä. SC2-luokassa Honda Civicillä tällä kaudella kisaava Kim Forsgren ajoi vakuuttavia pohja-aikoja. Pukkilalainen johti luokkaansa vakuuttavasti kolmen erikoiskokeen jälkeen.
Neljännen erikoiskokeen lumityöt maksoivat kuitenkin minuutteja tiputtaen Forsgrenin kauas kärjestä. Lauantain hurja loppukiri nosti Forsgrenin ja kartturi Arttu Vastamäen lopulta hienosti toiseksi.
– Pari kertaa käytiin hangessa ja renkaat kävivät vähiin. Tämä tulos tyydyttää, tiimi kommentoi.
Askolan ensikertalaiset luokkavoittoon
Junioreiden ei ennakkotutustuttava -luokassa askolaiset nuoret miehet Aki Laakkio ja Sami Laurila ajoivat ensimmäisessä tunturirallissaan ylivoimaiseen voittoon noin 11 minuutin erolla.
Luokan 13 autokunnasta vain kuusi autoa selvisi ruutulipulle asti. Rengasmurheet vaivasivat myös askolalaiskaksikkoa.
–?Jouduttiin ajamaan kyllä aivan hiekkaurissa koko kisa ja renkaat hupeni siinä. Pahin vastustaja keskeytti lauantaina ja sen jälkeen kruisailtiin maaliin, kaksikko summasi.
Kokemus oli ensikertalaisille unohtumaton ja Lapin rallipolut kutsuvat kaksikkoa varmasti myös ensi vuonna.
Nuorin podiumille noussut?
14-vuotias sipoolainen Veeti Rajala ajoi hienosti omassa luokassaan toiseksi.
– Huippusuoritus häneltä ja taitaa olla nuorin koskaan podiumille tunturissa päässyt kilpailija, ralliasiantuntija Mika Ollila arveli.
Kokemusta Rajalan kabiinin toi kokenut kartturi Kari Kemppinen.
– Kemppisen Kari oli kyllä ammattimies paikallaan.
Koko ralliin oli ilmoittautunut 135 autokuntaa. Sairastumiset, tekniset ongelmat ja muutamat ulosajot karsivat kilpailijoita rallin edetessä. Ruutulipulle asti pääsi lopulta noin 90 autokuntaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot