Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Toivottavasti kampanjan avulla saadaan ihmiset herätettyä siihen, että elokuvateattereihin voi jälleen tulla turvallisesti, loviisalainen elokuvateatteriyrittäjä Sini Hakkarainen-Suonpää sanoo. Hän pyörittää yhdessä Tomi Nordströmin kanssa elokuvateatteri Kino Marilyniä.
Arkisto/Reija Kokkola
LOVIISA–PORVOO Tällä viikolla käynnistyi koko elokuva-alan historian ensimmäinen yhteinen kampanja, jolla houkutellaan yleisöä takaisin elokuvateattereihin.
–?Yleisöä on muistutettava, miten mahtava elämys elokuvan katsominen teatterissa on ja että teattereissa on turvallista käydä, Suomen elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestö Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen sanoo.
Koronavirusepidemia ja siitä aiheutuneet rajoitustoimet ovat olleet suomalaisille elokuvateattereille ja siten koko kotimaiselle elokuva-alalle elokuvan yli satavuotisen historian raskain takaisku.
Koskaan aikaisemmin elokuvateattereita ei ole jouduttu sulkemaan yhtä täydellisesti ja pitkäksi aikaa. Teatteriyritysten liikevaihto myös katkesi kuin veitsellä leikaten maaliskuun puolivälissä
–?Elokuvateatterit saivat avata ovensa kesäkuun alusta alkaen, mutta poikkeusolosuhteiden ja turvarajoitusten myötä niiden liikevaihto on edelleen vain noin 20–50 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta elokuvaviikosta riippuen, Suomen elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestö Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen sanoo.
»» Nyt leffaan -kampanjavideon voi katsoa tästä"Koronapelko ja uutuuselokuvien levityksen puute syyt katsojakatoon"
Elokuvateattereiden ahdinko näkyy ja tuntuu myös itäisen Uudenmaan ainoassa yksityisomisteisessa elokuvateatterissa.
–?Tällä hetkellä toki on ihmisiä, jotka käyvät elokuvissa, mutta on niitä, jotka eivät koronaviruksen takia uskalla käydä teatterissa, yrittäjä Sini Hakkarainen-Suonpää loviisalaisesta Kino Marilynistä sanoo.
Hän korostaa, että teatterissa huolehditaan hygieniasta ja varmistetaan turvavälit.
–?Meidän lähes 200-paikkaisessa salissa turvavälit pystytään säilyttämään.
Elokuvateatterit ovat kesäkuusta lähtien toimineet samalla korkealla valmiustasolla, siitäkin huolimatta, että viranomaisten vaatimukset ovat välillä löystyneet.
–?Koronavirustilanne vaikutti osaltamme myös siihen, että muita yleisötapahtumia, kuten konsertteja ei ole voitu järjestää, Hakkarainen-Suonpää sanoo.
James Bond (Daniel Craig) ja Paloma (Ana de Armas) uudessa Bond-elokuvassa "No Time ti Die", joka saa ensi-iltansa 12. marraskuuta.
Nicola Dove
"Kaikki toivo on uudessa James Bond -elokuvassa"
Viime kevään koronarajoitusten astuessa voimaan myös elokuvalevittäjien julkaisemat uudet elokuvat peruuntuivat tai siirtyivät.
–?Kevään ja kesän sekä vielä alkusyksyn uusien elokuvien levitys siirtyi epämääräiseen tulevaisuuteen. Riittävän kiinnostavien elokuvien puuttuminen on ollut toinen syy väen katoamiseen teattereista, Hakkarainen-Suonpää sanoo.
Loppuvuoden osalta elokuvateatteriyrittäjä laittaa toivon uuden James Bond -elokuvan "No Time to Die" varaan. Elokuvan ensi-ilta on torstaina 12.11.
–?Toki tänä syksynä ensi-iltansa saavat muun muassa uusi Risto Räppääjä -elokuva ja Trolls 2, Hakkarainen-Suonpää toteaa.
Loviisalaisyrittäjä toivoo, että elokuva-alan yhteinen kampanja puree ja katsojat palailevat isojen valkokankaiden äärelle.
»» Uuden James Bondin trailerin voi katsoa tästäKampanja muistuttaa elokuvan lumosta
Suomen Filmikamarissa toimivien elokuvateattereiden ja elokuvien levittäjien yhteiskampanja tulee näkymään niin televisiossa, ulkomainonnassa, verkkomedioissa kuin sosiaalisessa mediassakin.
Television mainosspoteissa kotisohville tulvahtaa elokuvateattereiden koko syksyn satoa kotimaisista ensi-illoista aina odotetuimpiin ulkomaisiin elokuviin.
»» Tunnetut näyttelijät kertovat syitä käydä elokuvateatterissaSomekampanjassa esiintyvät tunnetut näyttelijät paljastavat millaisia elokuvankatsojia ovat itse ja mitä hakevat elokuvateattereista. Ulkomainonta muistuttaa osaltaan elokuvateatterin punaisten penkkien ja valkokankaan vetovoimasta.
–?Suomalaiset rakastavat elokuvissakäyntiä, onhan se Suomen suosituin kulttuuriharrastus. Ei elokuvateattereiden lumovoima ole kadonnut minnekään, katsojia pitää vain hiukan taas muistuttaa elokuvissakäynnistä, Filmikamarin hallituksen puheenjohtaja Katarina Nyman toteaa.
–?Elokuvat ovat parhaimmillaan, kun ne koetaan yhdessä suurella valkokankaalla. Syksyn ohjelmisto pursuaakin loistavia elokuvia: näin laadukasta kotimaisen elokuvan syksyä ei ole ollut pitkään aikaan. Myös syksyn kansainvälinen ohjelmisto on poikkeuksellisen monipuolinen, hän jatkaa.
Koko maan ohjelmistot uudelle verkkoivustolle
Osana kampanjaa Suomen elokuva-alan yhdistykset ovat perustaneet verkkosivuston nytleffaan.fi, joka ensimmäistä kertaa kokoaa kaikkien suomalaisten elokuvateattereiden elokuvaohjelmistot yhdelle sivustolle.
–?Aikaisemmin katsojan on pitänyt valita ensin elokuvateatteriyritys, ja tutustua ohjelmistoon sen sivuilla. Uusi sivusto tarjoaa entistä kattavamman mahdollisuuden tutustua kaikkien elokuvateattereiden tarjontaan kerralla, kun tulee fiilis lähteä leffaan, Katarina Nyman iloitsee.
Kampanjan visuaalisen ilmeen ja verkkosivujen takana on mainostoimisto Kinghill. Kampanjavalokuvat on kuvannut valokuvaaja Anni Suikkanen Annianastasia Creative -yrityksestä.
Kampanja-aineistoa ovat kuvanneet myös monet kotimaiset elokuvatuotantoyhtiöt, kuten Solar Films, Yellow Film & TV, Helsinki-filmi, Dionysos Films, It’s Alive Films! ja Taavi Vartia Tuotannot. Mediakampanja on toteutettu yhteistyössä MTV:n, Clear Channelin ja Popmedian kanssa.
FAKTALAATIKKO
Suomen suosituin kulttuuriharrastus
* Elokuvissakäynti on Suomen suosituin kulttuuriharrastus. Viime vuonna suomalaiset kävivät elokuvissa 8,4 miljoonaa kertaa.
* Suomessa on tällä hetkellä 177 elokuvateatteria 130 paikkakunnalla. Elokuvateattereita operoi noin 120 eri yritystä tai yhteisöä. Suomalaiset elokuvateatterit ovat pääosin perhe- tai yhdistysomisteisia mikroyrityksiä tai pk-yrityksiä.
* Kiinalaisen Wanda Groupin omistaman Finnkinon markkinaosuus on suuri, mutta se toimii vain 11 paikkakunnalla (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku, Lahti, Jyväskylä, Pori, Kuopio, Oulu ja Lappeenranta). Elokuvateattereistakin sen osuus on vain 9 prosenttia. Suomessa julkaistaan vuosittain noin 200 valkokangaselokuvaa.
* Toiseksi suurimman siivun markkinoista kävijämäärillä mitattuna haukkaa ruotsalaisen Svenska Bion omistama Bio Rex -ketju, jolla on elokuvateattereita 10 paikkakunnalla (Hämeenlinna, Hyvinkää, Kajaani, Pietarsaari, Porvoo, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki, Tornio ja Vaasa).
»» Maamme elokuvateattereiden yhteinen verkkosivusto löytyy täältä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot