Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Legendaarinen Päijänne-ajo eli Päitsi ajetaan ensi maaliskuussa jo 85. kerran.
Milla Vahtila
HEINOLA–SIPOO–VANTAA Legendaarinen Päijänteen ympäriajo ajetaan jälleen ensi maaliskuussa, jo 85. kerran. Tarjolla saattaa olla lumiset ja haastavat olosuhteet niin Suomen huippukuskeille kuin sinnikkäille harrastajille, joille kaksipäiväinen Päitsi on kuin pyhiinvaellus.
Viime talvena lanseerattu kansainvälinen Päitsi Trophy -reitti tarjoaa taas ulkomaalaisillekin mahdollisuuden maistaa suurta suomalaista seikkailua.
Reitti on pääpiirteissään sama kuin viime kilpailussa. Aloitus- ja yötaukopaikkana toimii jälleen Vierumäki, joka tarjoaa puitteet kilpailulle. Maastokokeet ovat muutamaa muutosta lukuun ottamatta samat kuin viime talvena. Tarkempi kilpailureitti julkistetaan myöhemmin.
Nopein kuski ansaitsee yleiskisan voiton
Päitsin tavaramerkkejä ovat kymmenkunta erikoiskoetta per kilpailupäivä, pitkät erikoiskokeiden väliset siirtymät, talviolosuhteet ja pimeänajo.
Harrastajille kilpailu on ollut vuosikymmenet suuri selviytymiskoetus ja ”enduromiehen pyhiinvaellus”, kuten kokeneet konkarit kuvailevat.
Molempien päivien nopein kuski ansaitsee yleiskilpailun voiton ja saa nimensä Päijänne-kilpeen. Kolmella Päitsi-voitolla kilven lunastaa itselleen. Historian aikana jo 11 kuskia on lunastanut kilven itselleen.
Päitsi Trophy myös kaksipäiväinen
Päitsi Trophy on niin ikään kaksipäiväinen kilpailu, jonka reitti on kuitenkin lyhyempi kuin varsinaisen Päitsin. Trophyyn kuuluu vain osa maastokokeista ja ajopäivät ovat lyhyemmät. Trophy-reitin kuljettajat saapuvat Vierumäelle lauantaina valoisaan aikaan, eivätkä siten tarvitse pyöriinsä lisävaloja.
Tulevassa Päitsissä ajetaan SM-luokissa A ja B sekä kansallisissa C, V-40, V-50. V-60 ja V-70-luokissa. Päitsi Trophyssa ovat mukana luokat D (naiset), kuntoluokka, classic ja pariajo.
Kilpailu starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä, ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Viime Päitsin tapaan maali sijaitsee Vantaan Vauhtikeskuksessa.
Päijänne-ajossa panostetaan yhteishuoltoon, mikä helpottaa kilpailuun osallistumista.
Milla Vahtila
Yhteishuolto helpottaa osallistumista
Tulevalla Päitsillä panostetaan taas yhteishuoltoon enemmän, mikä helpottaa monella tavalla kilpailuun osallistumista. Yhteishuoltoon osallistumalla kuljettajat varmistavat korkealaatuisen huollon jokaiselle tankkauspaikalle, voivat alentaa osallistumisen kustannuksia ja vähentää kilpailun valmistautumiseen tarvittavaa työtä.
Yhteishuollon ansiosta huoltopaikat eivät ruuhkaudu, kilpailun turvallisuus paranee ja ympäristöä kuormitetaan vähemmän.
–?Huollon ansiosta kilpailuun voi osallistua täysin ilman omaa huoltoautoa, mutta yksi oma huoltoauto toki helpottaa kilpailijan järjestelyitä. Tarjolla on myös haalarihuolto-palvelu, kilpailun johtaja Sauli Nordling toteaa.
Kilpailun järjestää Helsingin Moottorikerho.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot