Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Taajamassa voi kaksisuuntaisella tiellä pysäyttää tai pysäköidä kulkusuunnassa vasemmalle puolelle tietä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Uusi tieliikennelaki astui voimaan maanantaina. Se pitää sisällään niin uusia kuin uudistettuja liikennemerkkejä, muutoksia pysäköintiin, ajoneuvojen nopeuksiin ja polkupyöräilyyn.
Väistämissäännöt pyörätien jatkeella eivät muutu, mutta pyörätien jatketta risteävän tien väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat. Autoilijoiden väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella merkitään jatkossa aina kärkikolmiolla, stop-merkillä tai liikennemerkillä. Jos liikennemerkkiä ei ole asennettu, pyöräilijä on väistämisvelvollinen pyörätien jatkeella.
Porvoon kaupungin liikenneinsinööri Antti Rahiala kertoo, että muutokset tulevat näkymään kaupungissa hiljalleen.
–?Porvoossa on jo viime vuonna jätetty uusituista suojateistä pyörätien jatke merkitsemättä, jos suojatietä ylittävä pyöräilijä on kohdassa väistämisvelvollinen.
–?Pyörätien jatkeiden merkinnät tulee uusia lain mukaan kahden vuoden kuluessa uuden lain mukaisiksi, joten erityisesti tuon siirtymäajan sisällä liikkujien on varmistettava liikennemerkeistä, kuka on väistämisvelvollinen. Toki merkkejä tulee seurata myös siirtymäajan jälkeen.
Kevytperävaunua vetävän henkilö- tai pakettiauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h.
Mika Laine
"Kaikkia liikennemerkkejä ei vaihdeta heti"
Laki tuo mukanaan paljon uusia liikennemerkkejä, ja niitä uusitaan Porvoossa tarpeen mukaan. Uusien liikennemerkkien siirtymäaika on 10 vuotta ja keltaiset sulkuviivat pitää muuttaa valkoisiksi 31.5.2023 mennessä.
–?Liikennemerkkejä vaihdetaan normaalin liikennemerkin kuntoon perustuvan vaihtosyklin mukaan, joten kaikkia merkkejä ei lähdetä vaihtamaan heti. Lisäksi uusia merkkejä tulee katukuvaan uusien alueiden rakentamisen, katujen perusparantamisen tai uusien ratkaisuiden käyttöönoton myötä. Pyörätien jatkeen merkintöjen sekä kaksisuuntaisiin pyöräteihin liittyvien lisäkilpien osalta lain sallima siirtymäaika on lyhyempi ja niitä tullaan vaihtamaan nopeammin käyden katuverkkoa alue kerrallaan läpi, Rahiala kertoo.
Hän pitää uuden tieliikennelain muutoksia pääasiallisesti hyvinä.
–?Uudessa laissa on monia asioita ilmaistu aiempaa selkeämmin. Esimerkkinä suojatien ylittäminen polkupyörällä ajaen. Se oli ennenkin sallittua, mutta uudessa laissa asia on ilmaistu huomattavasti selkeämmin. Suojatietä pyörällä ylitettäessä on varottava jalankulkijoita ja väistämissäännöissä on eroa riippuen siitä ajetaanko pyörällä suojatien yli vai talutetaanko pyörää.
–?Totta kai muutoksiin liittyy aina myös haasteitakin. Joidenkin uudistusten osalta tienkäyttäjälle jää arvioitavaksi se, priorisoiko hän sujuvuutta vai turvallisuutta. Esimerkkinä tästä on kaksisuuntaisella kadulta ajosuunnassa vasempaan reunaan pysäköinti. Tämän osalta jää pysäköijän arvioitavaksi, käyttääkö hän lain suomaa mahdollisuutta vai pyrkiiköhän hakeutumaan vapaaseen paikkaan niin, että pysäköi ajosuuntaan oikealle puolelle, jolloin parkista liikkeelle lähtö on helpompaa.
Uutena periaatteena tieliikennelakiin on tuotu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.
Mika Laine
Muutokset tulevat näkymään viiveellä
Porvoon Autokoulun toimitusjohtaja, liikenneopettaja Helen Högström sanoo tieliikennelain tärkeimpien periaatteiden olevan varovaisuus, ennakointi ja oikea tilannenopeus.
–?Ennakointivelvollisuus on nyt tuotu uutena periaatteena tieliikennelakiin. Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.
Hän arvelee, että uusi tieliikennelaki ei tule näkymään liikenteessä ainakaan aluksi mitenkään erityisesti.
–?Todennäköisimpänä merkkinä uudesta laista pidän sitä, että autoja ehkä näkyy taajamassa pysäköitynä kaksisuuntaisella tiellä myös tien vasempaan reunaan jo tällä viikolla. Uutta on myös se, että pysäköintikiekkoa ei ole enää pakko käyttää, vaan pysäköinnin alkamisajan voi jatkossa merkitä vapaasti esimerkiksi paperille.
–?Vaikka moni asia muuttuu, ne tulevat näkymään viiveellä. Suurin osa tienkäyttäjistä ei ole perehtynyt lakiin sen kummemmin ja uudet asiat omaksuttaneen vähitellen.
Vapauksia kaistanvalintaan käännyttäessä
Uusi laki antaa enemmän vapautta kaistanvalintaan käännyttäessä. Aikaisemmin, jos ajoradalla oli ajosuunnassa kaksi tai sitä useampi ajokaista, ajoneuvolla sai poistua risteyksestä käyttäen lähintä ajokaistaa tai tehdä niin sanotun poikkeuskäännöksen.
–?Poikkeuskäännöksen sai tehdä aikaisemmin, jos siihen oli joku syy, esimerkiksi lyhyt korttelinväli. Nyt kuljettaja saa valita mille kaistalle kääntyy.
Högström sanoo uuden lain näkyvän polkupyörissä syksyllä.
–?Syksyn pimeiden tullen tulemme näkemään punaista näyttäviä takavaloja, jotka ovat uuden lain mukaan pakollisia.
Högström kertoo uuden vähimmäisnopeutta ilmaisevan liikennemerkin saaneen paljon huomiota, mutta väärällä tavalla.
–?Keskustelu julkisuudessa on ollut sen sävytteistä, että ”hyvä, kun jatkossa poliisi voi sakottaa liian hiljaa ajavia”. Vähimmäisnopeus-liikennemerkillä on kuitenkin tarkoitus karsia esimerkiksi mopoautot ja mönkijät pois tietyiltä tieosuuksilta eli kieltää ajaminen, jos ajoneuvon rakenteellinen nopeus on alle kyseisen liikennemerkin osoittaman nopeuden.
»»Väyläviraston tietopaketti muutoksista löytyy täältä
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot