Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Laulaja–lauluntekijä Inka Niemi tunnelmoi esikoisalbuminsa julkkarikeikalla Kansallisteatterin Lavaklubilla Helsingissä viime vuoden helmikuussa.
Aija Lehtonen
PORNAINEN–HELSINKI Pornaisista lähtöisin olevan laulaja–lauluntekijä Inka Niemen esikoisalbumin ensimmäinen singlelohkaisu "Silta" on mukana uudessa Runo-tietokonepelissä, joka on julkaistu maksuttomalle indiepelialustalle.
–?Olemme erittäin tyytyväisiä pelin lopputulokseen ja Niemen musiikki on saanut suurta kiitosta jo etukäteen. Mielestämme musiikki, visuaalinen tunnelma ja pelitarina täydentävät todella hyvin toisiaan, pelin tekijät kommentoivat laulajan kappaletta.
Seikkailusimulaattoripelin on julkaissut itsenäinen Runo-pelikollektiivi.
Spiraalit – Spirals -albumilla on julkaistu yhteensä 11 kappaletta.
Bafe's Factory
Inka Niemi julkaisi esikoislevynsä helmikuussa 2020
Laulaja Inka Niemi julkaisi debyyttialbuminsa ”Spiraalit – Spirals” viime vuoden helmikuun alkupuolella. Albumi on kuunneltavissa esimerkiksi Spotifyssa.
Niemi on sukeltanut tuutulaulujen ytimeen kirjoittaessaan albumillisen kansanperinteestä inspiroitunutta, uuden ajan tuutulaulumusiikkia.
Albumin ensimmäinen singlelohkaisu ”Silta – Bridge” julkaistiin digitaalisesti tammikuussa.
Levyn taiteellisena tuottajana on toiminut Tuulettaresta tuttu ääniartisti ja säveltäjä Venla Ilona Blom.
Pornaisissa syntynyt Inka Niemi asuu tällä hetkellä Helsingissä. Hän on opiskellut musiikkia Metropolia-ammattikorkeakoulussa.
»» Silta-kappaleen livevideon voi katsoa tästäRuno-peli ammentaa tarinaa mysteereistä
Runo-peli kertoo tarinan unohdetusta menneisyydestä ja sen mysteereistä.
–?Suomalaisen maaseudun maisemissa, suvun kesämökillä kadotetut myytit, tarinat ja muinaiset kertomukset heräävät eloon. Juhannusaattona jokin häiritsee rauhallista kesäiltaa. Mitä mökillä oikein tapahtuu?, tekijät kuvailevat pelin lähtökohtaa.
Runo liittyy keskusteluihin ja tarinoihin kulttuuriperinnöstä, myyteistä ja folkloresta. Inspiraatio on haettu Kalevalasta ja muista kansanperinteen säilyneistä lähteistä.
–?Olemme peliä kehittäessämme käyttäneet hyödyksi omia lapsuus- ja mökkimuistojamme pohtien sukupolvelta toiselle välittyviä perinteitä ja kerrontaa.
Idea siitä, miten rakentaa peli pohjaten itämerensuomalaiseen folkloreen syntyi yhteistyönä kulttuuriperinnöstä ja peleistä innostuneiden ihmisten kesken. Runo on yhdistänyt opiskelijat, tutkijat ja ammattilaiset niin humanistisilta aloilta kuin pelisuunnittelun ja taiteen parista kehittämään yhteistä konseptia.
Peli on saanut rahoitusta Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksesta (AVEK) vuonna 2018 ja Suomen kulttuurirahaston Uudenmaan rahastolta viime vuonna. Runo on ollut esillä myös Suomen pelimuseon "Pelien Kalevala" -näyttelyssä vuosina 2019–2020.
Pelin kesto on noin tunti
Runoa pelataan tietokoneen hiirellä ja näppäimistöllä. Pelin kesto on noin yksi tunti. Tekijöiden suosituksen mukaan Runo tulisi pelata yhdeltä istumalta mielellään kuulokkeita käyttäen.
Peli toimii Windows-käyttöjärjestelmässä tai DirectX 11 ja DirectX 12 -käyttöjärjestelmillä.
Vuonna 2016 perustettu humanistisen tutkimuksen popularisointia Suomessa ja maailmalla edistävä Kratti ry on tukenut Runo-pelikollektiivin toimintaa ja pelinkehitystä.
»» Peli on julkaistu maksuttomalle indiepelialustalle, josta sen voi ladata maksutta omalle koneelle
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot