Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Porvoon kaupungin vanhuspalvelujen Johanna-koti ja kotihoito ovat saaneet hyvää palautetta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Kerro palvelustasi -kyselyssä.
Arkisto/depositphotos
PORVOO, JOHANNISBERG Porvoon kaupungin vanhuspalvelujen Johanna-koti ja kotihoito saavat erinomaista palautetta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Kerro palvelustasi -kyselyssä.
THL seuraa kansallisella tasolla ympärivuorokautisten vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä. Kyselyyn vastasi viime keväänä lähes 42?000 säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta ympäri Suomea. THL on listannut parhaiten kyselyssä pärjänneet yksiköt.
Asiakkaat saivat kertoa kokemuksiaan palvelun laadusta, sekä miten hyvin palvelu vastaa asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin. Asiakas sai ottaa kantaa esimerkiksi turvallisuuden tunteeseen, avun ja palvelun riittävyyteen sekä henkilökunnan ystävällisyyteen. Asiakas sai vastata kyselyyn yksin tai yhdessä avustajan kanssa.
Vanhus- ja vammaispalveluiden vs. palvelujohtaja Krister Lindman on ylpeä henkilökunnastaan.
–?Työntekijämme tietävät, että heidän työnsä on äärimmäisen tärkeää asiakkaillemme. Myönteisen palautteen saaminen kansallisella tasolla tuntuu erityisen hyvältä, kun koko hoitoala tällä hetkellä kamppailee henkilöstöpulan kanssa, hän toteaa kaupungin tiedotteessa.
Joustavuus ja ystävällisyys kotihoidon valttikortteja
Porvoon kaupungin kotihoito palvelee noin 600 asiakasta. Itäisen alueen kotisairaanhoitaja Carola Haddas-Backman iloitsee myönteisestä palautteesta ja kehuu kollegojaan.
–?Meillä on erittäin taitavat kotihoitajat. Hoiva-alasta nostetaan monesti julkisuuteen vain huonosti toimivat puolet, joten kehut tuntuvat oikein hyvältä.
Haddas-Backman uskoo positiivisen palautteen johtuvan kotihoidon henkilökunnan joustavuudesta sekä ystävällisestä, mutta päättäväisestä otteesta.
–?Kaikki asiakkaamme ovat erilaisia, ja heidän hoitonsa suunnitellaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Lisäämme avun määrää tarvittaessa. Tärkein prioriteettimme on, että asiakas voi asua turvallisesti omassa kodissaan mahdollisimman pitkään.
Henkilöstöpula ja uuden asiakassukupolven elintavat huolettavat
Kotihoidon tulevaisuuden haasteista kotisairaanhoitaja Carola Haddas-Backmania pohdituttaa eniten asiakkaiden alkoholin ja lääkeaineiden lisääntyvä käyttö.
–?Näemme tämän jo nyt. Ilmiö tulee yleistymään koko maassa edelleen, kun suurten ikäluokkien sukupolvesta tulee kotihoidon asiakkaita. Myös muistisairauksia esiintyy yhä enemmän.
Palvelujohtaja Krister Lindman on huolissaan henkilöstön riittävyydestä.
–?Vanhuspalveluissa, kuten muuallakin hoiva-alalla, tulee tulevaisuudessakin olemaan haasteita löytää koulutettua henkilöstöä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot