Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen venesuunnittelija Karl-Johan "Kamu" Stråhlmann lukeutuu maamme venesuunnittelijoiden eliittiin. – Taustalla olevan maalahtelaisen Targa 46:n lyhyempi versio oli työpöydälläni noin 10 vuotta sitten, hän sanoo. Porvoolaisen Magnusson & Stoorin Brizo 28 on myös miehen käsialaa.
Marko Wahlström
PORVOO Suomalaisten venesuunnittelijoiden eliittiin kuuluvan porvoolaisen Karl-Johan ”Kamu”
Stråhlmannin työpöydällä on tällä hetkellä mielenkiintoinen työ. Mies suunnittelee uusiksi maailman ympäri pysähtymättä purjehdittavaan Golden Globe -kilpailuun ensi heinäkuussa starttaavan helsinkiläisen purjehtija Tapio Lehtisen veneen.
–?Vanhasta veneestä jäävät jäljelle vain masto, köli ja rungon jäykisteet. Veneestä on tallella alkuperäiset piirustukset, joita käytän pohjana sisustuksen suunnittelussa tietokoneella, Stråhlmann kertoo.
Rekonstruoitava purjevene on tyypiltään italialainen Benello Gaia, joka on 36 jalkaa (11 metriä) pitkä. 1960-luvulla rakennetun veneen on alunperin luonut suunnittelutoimisto Sparkman & Stephens.
–?Veneen sisusta rakennetaan kokkolalaisella Nordic Refit Center -veneveistämöllä ja kannen hyttikuomu Lauri Lampénin omistaman Fimtech Oy:n pajalla Hamarissa. Veneen keulaan ja perään tulee kolme vesitiivistä laipiota, Stråhlmann jatkaa.
Purjehtija Tapio Lehtisen Golden Globe -kilpailuun osallistuva vene näyttää suunnittelija Karl-Johan "Kamu" Stråhlmannin havainnekuvassa tältä.
Stråhlmann Yacht Design
Asiakkaina veneveistämöt
Porvoolainen on tehnyt venesuunnittelijan työtä kaiken kaikkiaan jo lähes 30 vuoden ajan.
–?Opiskelin laivanrakennusta Teknillisessä korkeakoulussa (nykyinen Aalto-yliopisto) 1990-luvun alussa. Valmistumiseni jälkeen perustin oman suunnittelutoimiston vuonna 1992, Stråhlmann kertoo.
Porvoolainen on suunnitellut sekä purje- että moottoriveneitä.
–?Asiakastyöt ovat jakautuneet melko tasaisesti puoliksi molempien ryhmien välille. Usein suunnitteluprojektit ovat pitkiä. Vuosien aikana olen suunnitellut kymmeniä veneitä, mutta en satoja, hän laskeskelee.
Suunnittelija tekee pitkäjänteisesti yhteistyötä veneenrakentajien kanssa. Suurin osa porvoolaisen asiakkaista on veneveistämöitä.
–?Usein työni ovat sarjavalmisteisia veneitä, joihin tehdään muutoksia tai niistä luodaan yksittäiskappaleita. Aina ei ole olemassa tarkkoja piirustuksia, vaan silloin mietitään sopivia ratkaisuja yhdessä tilaajan kanssa, hän jatkaa.
Mies oli opiskeluvuosinaan mukana Vene-lehden testiporukassa.
–?Tuolloin opin tuntemaan erilaisia veneitä ja venemalleja sekä veneiden tekijöitä.
Läpimurto tapahtui Finngulf-veneellä
Miehen uran läpimurto oli Finngulf 28e -vene, josta alkoi yhteistyö maineikkaan purjevenevalmistajan kanssa. Hänen kädenjälkensä näkyy myös Finngulf 33:ssa, 37:ssä ja 38:ssa. Niiden ohessa porvoolainen on suunnitellut Brizo 28 -huviveneen porvoolaiselle Magnusson & Stoorille.
Lisäksi Stråhlmann on piirtänyt pietarsaarelaisia Finn Flyereita, virolaisen Saare Yachtsin veneitä ja uniikkiveneitä yksityishenkilöille. Hänen käsialaansa on myös yksinpurjehtija Ari Huuselan ensimmäisen Atlantin ylipurjehduksen vene 1990-luvulla.
–?Työskentelin myös maalahtelaisen Targan moottoriveneiden parissa monta vuotta. Työpöydälläni oli noin vuotta sitten Targa 46:n lyhyempi edeltäjä, hän kertoo.
Tällä hetkellä suunnittelun alla on yksi moottorivene ja yksi purjevene. Stråhlmann suunnittelee molempia veneitä yhdessä Kotkassa sijaitsevan Suomen Puuvenekeskuksen alaisuudessa toimivan Red Sky Oy:n kanssa.
Jo pikkupoikana piirsi veneitä
Stråhlmann haaveili venesuunnittelijan ammatista nuorena.
–?Muistan, että jo pikkupoikana ala-asteella piirtäneeni veneitä, hän naurahtaa.
Porvoolaisella on itsellään tausta purjehdusharrastuksen parissa. Borgå Segelsällskapin (BSS) riveissä harrastuksensa aloittanut nuorukainen purjehti kilpaa niin Itämeren alueella kuin kotimaan vesillä.
–?Niiltä ajoilta takanani on Gotland Runt -kisan ja SM-kilpailuiden voittoja. Purjehdusajoille juontaa juurensa myös ystävyys Tapio Lehtisen kanssa, hän kertoo.
Tällä hetkellä porvoolainen innostuu vapaa-ajallaan leijapurjehduksesta (kitesurfing).
–?Se on mielenkiintoinen laji, jossa lauta ikään kuin leijailee veden päällä kantosiipensä ansiosta, Stråhlmann sanoo.
Kokonaan vesielementistä mies pääsee pois ottaessaan kitaran käteen.
–?Soittaminen ja laulaminen ovat viime vuosina nousseet tärkeimmiksi vapaa-ajan harrastuksiksi. Se juontaa alakoulun 3.–5. luokkien koulubändistä, porvoolainen kertoo.
MARKO WAHLSTRÖM
marko.wahlstrom@itavayla.fi
Tapio Lehtinen aikoo purjehtia pysähtymättä maapallon ympäri
Koko ikänsä kilpaillut purjehtija Tapio Lehtinen (oik.) luottaa Golden Globen -kilpailun veneen sisustuksen suunnitelleeseen porvoolaiseen. – Olen aina ihaillut Kamun (Stråhlmann) töitä ja pidän häntä Suomen parhaimpana venesuunnittelijana, mies kehaisee. Ystävykset tapasivat Helsingin venemessuilla.
Marko Wahlström
HELSINKI Kilpapurjehtija Tapio Lehtinen, 59, on valmistautunut heinäkuun alussa Ranskasta alkavaan henkisesti rankkaan urakkaansa jo pitkään.
–?Tyyne-mummoni sanoja lainatakseni jalassani on painava saapas. Olen iloinen, että minulla on ollut mahdollisuus päästä mukaan koitokseen, jossa on ylitettävä itsensä, hän sanoo.
Olympiapurjehtija Silja Lehtisen isänä tunnettu helsinkiläinen osallistuu maailman ympäri pysähtymättä purjehdittavaan Golden Globe -kilpailun 50-vuotisjuhlakisaan.
–?Kilpailu käydään ilman nykytekniikkaa old school -tyyliin – siis muun muassa sekstantin ja tuuliperäsimen avulla. Musiikkia saa kuunnella vain c-kasetilta ja syötävänä on savusärkeä, Lehtinen kertoo.
Puoli vuosisataa sitten voittajalta meni aikaa 312 vuorokautta.
–?Nyt kilpailu pitäisi mennä läpi 8–9 kuukaudessa, Lehtinen uskoo.
Golden Globe -kisa alkoi vuonna 1968
Maailman ensimmäinen yksinpurjehduskilpailu Atlantin yli järjestettiin vuonna 1960. Kilpailun voitti Sir Francis Chicester (1901–1972), joka toisen Atlantin ylityskisan (1964) jälkeen keksi vuonna 1966 keksi purjehtia saman matkan kuin ahvenanmaalaisen Gustaf Erikssonin viljalaivat 1920-luvulta 1940-luvun loppuun.
–?Hän purjehti yksin Australiaan, oli siellä kuukauden ja palasi Englantiin. Sen kunniaksi kuningas Elisabeth II aateloi Chicesterin samalla miekalla, jolla Elisabeth I aateloi Sir Francis Draken, joka purjehti maapallon ympäri vuosina 1577–1580, Lehtinen kertoo.
Vuoden 1966 yksinpurjehduksen jälkeen ainoa asia, mikä oli tekemättä, oli se kuka purjehtii yksin maapallon ympäri pysähtymättä.
–?Yhdeksän purjehtijaa ilmoittautui ja Sunday Times -lehti järjesti Golden Globe -kilpailun vuonna 1968 niin, että kilpailijat saivat itse valita lähtöpaikan (Englanti tai Ranska) viiden kuukauden sisällä. Yksi lähtijöistä sekosi ja katosi matkalla sekä seitsemän keskeytti. Ainoa, joka tuli maaliin oli Sir Robin Knox-Johnston, Lehtinen kertoo.
Hjallis Harkimon kanssa Whitbreadissa
Lehtinen kuului ensimmäisen Whitbread-purjehduskilpailuun osallistuneen suomalaisveneen (Skopbank of Finland) miehistöön muun muassa yhdessä sipoolaisen Harry "Hjallis" Harkimon ja helsinkiläisen Markku Wiikerin kanssa vuonna 1981.
–?Neljä vuotta myöhemmin kilpailuun osallistui Fazer Finland sekä vuonna 1990 kolme maksivenettä (Union Bank of Finland, Martela of Finland ja s/y Belmont Finland II), Lehtinen jatkaa.
Tähän asti ainoat suomalaiset maapallon ympäri yksin purjehtineet ovat Harry Harkimo ja Pentti Salmi. He osallistuivat etappikisana käytyyn BOC Challenge -kilpailuun. Seuraavat lienevät Tapio Lehtinen ja Ari Huusela, joka starttaa kahden vuoden kuluttua Vendée Globe -kilpailuun.
MARKO WAHLSTRÖM
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot