Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Suomen Katalysaattorikierrätyksen suurimmat asiakkaat ovat autoromuttamot. Yritys ostaa katalysaattoreita myös yksityisiltä, joista suurin osa kauppaa niitä täysin laillisesti.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Katalysaattorit tulivat pakollisiksi uusiin autoihin 1990-luvun alkupuolella. Pitkään aikaan moni autoilija ei välttämässä edes muistanut omassa autossaan olevan moista vehjettä, mutta lähivuosina kasvaneet katalysaattorivarkaudet ovat palauttaneet taas autoilijoiden muistiin tuon pakoputkistoon kuuluvan laitteen.
Katalysaattorit ovat joutuneet varkauksien kohteeksi sisältämiensä arvokkaiden jalometallien vuoksi. Ne sisältävät rodiumia, palladiumia ja platinaa. Rodium on näistä kaikkien arvokkain ja sen maailmanmarkkinahinta oli viime vuoden loppupuolella yli 14?000 dollaria unssilta ja tätä kirjoitettaessa jo lähempänä 17?000 dollaria. Se on yli 500 dollaria per gramma. Vertailun vuoksi kulta maksaa noin 2?000 dollaria unssilta, palladium noin 2?500 dollaria ja platina noin 1?000 dollaria.
Katalysaattori lähtee varkaiden matkaan hetkessä
Suomen Katalysaattorikierrätyksen Etelä-Suomen ostovastaava, askolalainen Petri Matikainen tuntee katalysaattorit ja niiden hinnankehityksen. Vanhoista katalysaattoreista kerätään jalometallit talteen ja käytetään uudelleen muun muassa uusiin katalysaattoreihin.
–?Uusissa ja vähäpäästöisissä polttomoottoriautoissa on pakko käyttää hyviä aineita eli runsaasti palladiumia ja rodiumia, jotta päästöt saadaan vaaditulle tasolle. Tämä on yksi syy sille, miksi raaka-aineiden kysyntä on kovaa.
Katalysaattori katoaa autosta yön pimeintä tunteina ammattilaisten käsissä nopeasti.
–?En ole kyllä yhtäkään katalysaattoria itse irrottanut, mutta kuulemma siihen ei mene muutamaa minuuttia kauempaa.
Autoilija huomaa katalysaattorin puuttuvan viimeistään käynnistäessään auton.
– Katalysaattori sijaitsee pakoputkiston alkupäässä lähellä moottoria ja kun pakoputki katkaistaan, niin kyllä sen huomaa auton äänestä. Kyllähän se melkoista meteliä silloin pitää.
Suomen Katalysaattorikierrätyksen Etelä-Suomen ostovastaava Petri Matikainen toivoo yhteistyötä ostoyritysten ja poliisin välille rikosten ehkäisemiseksi.
Katalysaattoreiden hinnat vaihtelevat
Tietyn ikäiset ja merkkiset autot kiinnostavat varkaita muita enemmän.
– Katalysaattoreita on ollut käytössä kohta 30 vuotta. Toisissa autoissa on kalliimmat katalysaattorit kuin toisissa ja rikolliset tietävät sen kyllä.
Matikainen kertoo katalysaattoreiden hinnan vaihtelun olevan suurta.
– Muutamasta kympistä satoihin euroihin.
Mutta miten katalysaattorivarkailta voi suojautua? Matikainen toteaa sen olevan ilman lukittavaa autotallia melkein mahdotonta. Kun auton jättää kadun varteen tai valvomattomalle pysäköintialueelle, rikolliset kuulevat katalysaattorin kutsun eivätkä voi sitä vastustaa.
–?Kun muutaman minuutin ”työstä” saa monen sadan euron mötikän, niin tuntipalkka on ihan kohdillaan, Matikainen veistelee.
–?Suojautua voi ainoastaan pitämällä autoa lukitussa tilassa tai valvotuissa olosuhteissa.
Valtaosa katalysaattoreista kierrätetään autoromuttamoiden kautta.
Mika Laine
Romuttamot kierrätysfirmojen suurimmat asiakkaat
Suomen Katalysaattorikierrätys ostaa katalysaattoreita sekä yksityisiltä että yrityksiltä, purkaa ne ja murskaa kennon, josta erotellaan jalometallit. Sen jälkeen aines myydään Saksaan jatkojalostusta varten.
Matikainen kertoo törmäävänsä työssään aika ajoin hämäriin katalysaattorikaupittelijoihin.
–?On ollut tapauksia, joissa hälytyskellot ovat alkaneet soimaan. On normaalia, että joku yksityinen soittaa ja sovitaan tapaaminen jossain tai asiakas tuo minulle yhden katalysaattorin, joskus jopa kaksi. Jos yksityishenkilö kaupittelee kymmeniä katalysaattoreita, voi jo kysyä, mistä ne ovat peräisin.
–?Meidän suurimmat asiakkaamme ovat romuttamot, sieltä tulee valtaosa katalysaattoreista. Yksityisten osuus on pieni.
Matikainen liikkuu pakettiautollaan ympäri eteläistä Suomea tehden katalysaattorikauppoja. Hänen rooliaan katalysaattoreiden ostajana ei ole koskaan kyseenalaistettu.
–?Ajan firman pakettiautolla, jossa on isot mainokset kyljissä, takissa lukee nimeni ja firman logo siinä vieressä. Kyllä Katti Matikainen on tähän mennessä tunnistettu, mies nauraa.
Toiveissa yhteistyö poliisin kanssa
Matikainen toivoisi katalysaattorikierrätysyritysten ja poliisin välistä yhteistyötä.
– Olemme olleet poliisiin yhteydessä ja toivoneet yhteistyötä, mutta heidän puoleltaan sitä ei vielä ole tapahtunut. Ei poliisi tietenkään ehdi käsitellä jokaista epäilyä, jos me ne heille ilmoitamme, mutta toivottavasti saamme palaverin pidettyä pian.
– Rikollisuuden torjuminen olisi tärkeää. Siihen meidän pitäisi miettiä keinoja.
FAKTALAATIKKO
Katalysaattori muuttaa pakokaasun vaarattomaksi
* Katalysaattori muuttaa kemiallisella reaktiolla pakokaasun vaaralliset ja haitalliset ainesosat vaarattomiksi. Tämän kemiallisen reaktion mahdollistaa katalyyttisesti aktiivisella jalometalliseoksella päällystetty keraaminen kenno. Seos sisältää rodiumia, palladiumia ja platinaa.
* Rodiumia, joka on yksi maankuoren harvinaisimmista metalleista, käytetään katalysaattoreissa tuhoamaan typen oksideja. Vuodessa koko maailmassa tuotetaan yhteensä 20 tonnia rodiumia. Siitä katalysaattoreihin käytetään 80 prosenttia.
* Palladium on alkuaine ja muistuttaa platinaa. Se on pehmeä, hopeanvärinen ja myrkytön metalli. Palladiumilla on useita käyttökohteita, joista yksi tärkeimmistä on autojen katalysaattorit.
* Platina on hopeanharmaa jalometalli. Sitä esiintyy luonnossa puhtaana sekä malmeissa että saostuneena muihin metalleihin. Katalysaattorissa platina toimii hapettumisreaktion katalyyttinä.
* Lähde: Suomen Katalysaattorikierrätys
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot