Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Liikennekokeilussa kesällä jokiranta pyhitetään jalankululle ja pyöräily ohjataan merkein ja osittain tiemerkinnöin Jokikadun ajoradalle Aleksanterinkadun ja Mannerheiminkadun välisellä osuudella.
Mika Laine
PORVOO, KESKUSTA Porvoon kaupunki toteuttaa tulevan kesän aikana liikennekokeilua, jolla selvitetään erityisesti jalankulun ja pyöräilyn sujuvuutta kaupungissa. Kaupunki kerää kokeilun aikana ja sen jälkeen kokemuksia liikkujilta erityisesti Team Porvoo -mobiilisovelluksen avulla.
Alunperin liikennekokeiluun piti sisältyä paljon enemmän kuin nyt tulevana kesänä toteutuu. Porvoon kaupungin liikenneinsinöörien Hanna Linna-Variksen ja Antti Rahialan valmistelemassa esityksessä ehdotettiin, että Mannerheiminkadun sillalta olisi varattu toinen sisääntulokaista pyörien käyttöön niin, että oikealle Runeberginkadun risteyksessä kääntyville autoille olisi jätetty 1–2 auton ryhmittymisalue.
Myös Piispankatu välillä Lundinkatu–Mannerheiminkatu oli suunniteltu sallittavan kokeilun ajaksi ainoastaan bussien ja pyöräilijöiden sekä yksityisistä pysäköintilaitoksista, katuosuudelle syöttyviltä pihoilta ja kadunvarren invapaikoilta tulevien ajoneuvojen liikennöinnille. Katuosuudella oli tarkoitus olla yksi ajokaista ja yksisuuntaiset pyöräilykaistat molemmin puolin ajorataa.
Viime viikon tiistaina kokoontunut kaupunkikehityslautakunta päätti palauttaa kaavaillut kokeiluluontoiset liikenneratkaisut yksimielisesti uuteen valmisteluun. Uutta esitystä varten kaupunkikehityslautakunta evästi liikenneinsinöörejä toteamalla, että Mannerheiminkadun sillan toista sisääntulokaistaa ei tule varata pyörien käyttöön eikä Piispankadulla tule kieltää henkilöautoliikenteen läpiajoa Lundin- ja Mannerheiminkadun väliseltä osuudelta.
Kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtaja Jarmo Grönmanin (kok.) mukaan Mannerheiminkadun ja Piispankadun ehdotuksia ei pidetty onnistuneina sellaisenaan.
–?Varsin perusteellisen keskustelun jälkeen lautakunta yksimielisesti päätti, että niiden haitat ovat suuremmat kuin niistä mahdollisesti saatava hyöty.
–?Totesimme Piispankadun osalta, että kokeilu ei antaisi juuri mitään, koska katuosuudelle jäisi kuitenkin toistasataa bussia päivittäin sekä taksiliikenne. Mannerheiminkadun sillan ehdotusta emme nähneet millään tavoin perusteltuna, siinä yhtä meidän pääväylää olisi kavennettu ja sitä kautta tehty lisää ruuhkia.
Porvoon kaupungin liikenneinsinööri Hanna Linna-Varis kertoo, että he tulkitsivat Porvoon strategiaa laatiessaan kokeilun suuntaviivoja.
–?Kaupungin strategiassa Porvoosta halutaan toimiva arkipyöräilykaupunki, jossa pyöräily on houkutteleva kulkutapa ja tarkoitus on myös vähentää liikenteen ilmastopäästöjä, joten halusimme korostaa kokeilussa kevyen liikenteen roolia.
–?Mannerheiminkadun sillalle tuleva pyörätie oli jo periaatteessa hyväksytty keskustan kehittämissuunnitelmassa.
Vanhan-Porvoon puolella kokeiluun piti kuulua Kirkkokadun katkaiseminen ajoneuvoliikenteeltä Rihkama- ja Papinkadun väliseltä osuudelta. Kaupunkikehityslautakunta kuitenkin haluaa etsiä ajokiellolle toisenlaisen ratkaisun.
–?Kirkkokadulla läpikulkuliikenne ja ajonopeudet koetaan ongelmana, toisaalta tavoite on pitää kaupunginosa elävänä. Katsotaan mitä pienempää ja kevyempää toimenpidettä voidaan tehdä.
Kaupunkikehityslautakunta suhtautui myönteisesti liikennekokeiluun kuuluviin kaupunkipyöriin, valo-ohjattujen risteysten pyörätaskuihin sekä pyöräilijöiden ohjaamiseen pois jokirannan kivetyltä kevyen liikenteen väylältä Jokikadun ajoradalle.
–?Katsotaan nyt miten nämä päätetyt pyöräilyä parantavat jutut alkavat vaikuttaa ja sen jälkeen katsotaan uudestaan. Eihän meillä ole minkäänlaista selvitystä siitä mikä on pyöräilijöiden määrä missäkin. Meillä on kuitenkin neljä siltaa, joista kolme on jo enemmän tai vähemmän pyöräilijöille, Grönman sanoo.
Kaupunki tuo kesän ajaksi 60 kaupunkipyörää eri puolille Porvoota. Pyörien sijoituspaikkoja ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta niitä on suunniteltu muun muassa keskustaan, Länsirannalle, Gammelbackaan, Kevätkumpuun ja Huhtisiin.
Liikennekokeiluun kuuluu myös koululaisten tutustuttaminen sähköavusteisiin polkupyöriin. Kuntatekniikan sähköpyörät olivat huhtikuussa viikon ajan kokeiltavana Albert Edelfeltin koulussa. Seuraavana vuorossa on Linnajoen koulu.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot