Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Elin Gullqvist (vas.), Elmo Peltonen, Lassi Granfelt ja Merly Lahe kertovat seuraavansa ja lukevansa uutisia lehdistä, televisiosta ja verkosta.
Marko Wahlström
LOVIISA, ISNÄS Loviisalaisissa Isnäsin suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa on vietetty tällä viikolla mediaviikkoa.
–?Olemme viettäneet vähintään kerran lukukaudessa ilmiöviikkoa. Tänä vuonna aiheena oli media, jossa olemme keskittyneet perinteiseen mediaan, Isnäsin koulun ja Isnäs skolan yhteinen koulunjohtaja Taija Hyttinen kertoo.
Koulussa perustettiin radio-, televisio-, sanomalehti- ja aikakauslehtitoimitukset. Ne toimivat omissa kieliryhmissään, sillä koronatilanteen takia ryhmiä ei lähdetty sekoittamaan.
–?Kaikilla toimituksille oli aiheena ilmastonmuutos ja jokainen ryhmä valitsi oman näkökulmansa siihen, Hyttinen jatkaa.
Toimitukset lähettivät aiheeseen liittyviä haastattelukysymyksiä eri alojen asiantuntijoille.
– Yllätys oli se, että asiantuntijat vastasivat oppilaiden kysymyksiin nopeasti. Sähköpostien lähettämistä seuraavana päivänä on tullut erittäin laajasti ja kattavasti vastaukset. Selvästi arvostetaan sitä, että lapset kysyvät, koulunjohtaja kiittää.
Vaikuttiko ilmastonmuutos hellekesään?
Suomenkielisessä radiotoimituksessa aihetta lähdettiin miettimään ja ideoimaan.
–?Sen jälkeen lähetimme sähköpostitse kysymyksiä Ilmatieteen laitoksen asiantuntijalle (Antti Mäkelä) ja Helsingin Yliopiston tutkijalle, joilta saimme vastaukset. Eräs vastasi kysymyksiimme, vaikka oli lomalla, Elmo Peltonen 5. luokalta kertoo.
Sitten edessä oli vastausten kirjoittaminen ja muokkaaminen paremmiksi. Lopuksi vuorossa oli jutun nauhoittaminen "Isnäsin koulun studiossa".
Toimitusryhmä lähestyi asiaa hellekesän ja sen mahdollisen vaikutuksen näkökulmasta.
–?Päädyimme siihen, että hellekesä vaikutti osittain ja osittain ei. Jos katsotaan esimerkiksi 50 vuotta taaksepäin, niin hellekesän kaltaista ei olisi voinut olla, Peltonen sanoo.
Pienet lapset osasivat nimetä seurauksia
Suomenkielinen sanomalehtitoimitus aloitti työnsä keräämällä tietoa esimerkiksi WWF:n verkkosivuilta.
–?Itse kirjoitin kaiken muistiin Word-tekstinkäsittelyohjelmaan. Muut keksivät kysymyksiä pienille (eskarilaiset ja ekaluokkalaiset), Lassi Granfelt 5. luokalta kertoo.
Toimitus kokosi vastaukset ja yhdisti ne faktatietoon esitelmäuutiseksi.
–?Pieniltä kysyttiin, että tietävätkö he, mikä on ilmastonmuutos, voiko siihen vaikuttaa ja miten voi vaikuttaa, Granfelt jatkaa.
Vastausten mukaan suurin osa haastatteluista ei tiennyt, mikä on ilmastonmuutos.
–?He osasivat kuitenkin nimetä ilmastonmuutoksen seurauksia, Granfelt kertoo.
"Kaikkea Wikipedia-tietoa emme uskoneet"
Suomenkielinen aikakauslehtitoimitus aloitti keräämällä tietoa ja kirjoitti sen muistiin.
–?Samalla lähetimme sähköpostitse kysymyksiä WWF:lle ja Ilmatieteen laitokselle. Etsimme tietoa niin Suomen tilanteesta kuin jäätiköiden sulamisesta ja mitä se on aiheuttanut tähän mennessä. Samoin etsimme tietoa siitä, mitä terveyshaittoja ilmastonmuutoksesta on aiheuttanut, Merly Lahe 5. luokalta kertoo.
–?Joiltakin osin etsimme tietoa myös Wikipediasta, mutta emme uskoneet kaikkea siellä julkaistua tietoa, Lahe jatkaa.
Uutisesitelmää varten toimitus koosti jutun, jota se täydensi valokuvilla.
"Asiantuntijat vastasivat melko nopeasti"
Ruotsinkielinen radiotoimitus aloitti kirjoittamalla uutisen, että koululla on aloitettu viettämään teemaviikkoa.
–?Sen jälkeen haastattelimme kahta oppilasta, Oliveria ja Josefinaa sekä kirjoitimme ilmastonmuutoksesta, Elin Gullqvist 3. luokalta kertoo.
Toimitusryhmä haki myös taustatukea uutisen kirjoittamiseen Yle Östnylandin toimittajalta.
–?Asiantuntijat vastasivat kysymyksiimme melko nopeasti, Elin jatkaa.
Merly Lehen mielestä mukavinta toimittajan työssä on ihmisten mielipiteiden kyseleminen sekä tiedon kirjoittaminen ja välittäminen muiden luettavaksi. Lassi Granfelt seuraa mediasta säännöllisesti Formula-uutisia.
Marko Wahlström
"Kirjoittaminen ja faktan selvittäminen mielenkiintoista"
Mediaviikko innosti Elmo Peltosta kirjoittamaan tietokoneella ja tavoittamaan haastateltavia.
–?Tämä on ollut erilaista kuin normaalisti. Tosin aluksi minulla oli teknisiä ongelmia nauhoittamisen kanssa.
Merly Lahe ei keksi, että viikko olisi aiheuttanut suuria vaikeuksia.
–?Oli mielenkiintoista kirjoittaa ja ottaa selvää faktoista, joka toisaalta oli myös aika vaikeaa, Elin Gullqvist puolestaan sanoo.
Toimittajan rooliin asettumisessa on ollut Merly Lahen mielestä mukavinta ihmisten mielipiteiden kyseleminen sekä tiedon kirjoittaminen ja välittäminen muiden luettavaksi.
"Mummolassa saan sanomalehden luettavaksi"
Itäväylän haastattelemat lapset seuraavat uutisia televisiosta, sanomalehdistä tai verkosta.
–?Kun iskä katsoo aamulla uutisia televisiosta, minäkin saatan katsoa niitä. Lehtiä luen välillä, esimerkiksi kotiin tulevaa Uusimaata, Merly Lehe kertoo.
Elmo Peltonen sanoo lukevansa lehtiä lähes päivittäin.
–?Luen uutisia myös Ilta-Sanomien verkkopalvelusta, hän kertoo.
Lassi Granfelt seuraa säännöllisesti Formula-uutisia verkosta aina silloin, kun kilpailuja käydään.
–?Lehtiä luen ehkä kerran viikossa, kun menen mummolaan. Siellä saan sanomalehden luettavaksi.
Elin Gullqvist katsoo uutisia televisiosta.
–?En niinkään lue uutisia lehdistä.
"Ylipäätään mielenkiintoinen uutinen kiinnostaa"
Onko mediaviikko muuttanut teidän käsitystä mediasta?
–?Luulin, että toimittajan työ on paljon helpompaa, mutta tuossahan menee monta päivää, Elmo Peltonen sanoo.
Elin Gullqvistin mielestä uutiset ylipäätään ovat kiinnostavia.
–?Se voi olla ihan mitä tahansa, mikä on sillä hetkellä tapahtunut.
Merly Lehe yllättyi median laajuudesta.
–?Kuvittelin ennen, että se on vain pari äppiä tai jotain, mutta media on paljon, paljon laajempi, hän sanoo.
Lehe uskoo lukevansa uutisia jatkossa aiempaa enemmän.
–?Varsinkin, kun ilmastonmuutos ja jäätiköt aiheina alkoivat kiehtomaan, kun saimme lisää tietoa. Luen myös säätiedotuksia. Paikallisesti minua kiinnostaa. jos on jotain tapahtumassa tai tapahtunut.
Elmo Peltosta se, mitä maailmalla tapahtuu.
–?Kyllä sekin on kiinnostavaa tietää, jos täällä jotain tapahtuu, tai jotain rakennetaan tai puretaan.
Isnäsin suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa vietetään vähintään kerran lukukaudessa ilmiöviikkoa, jonka teema vaihtuu vuosittain.
Marko Wahlström
Mediaviikolla vieraili journalismin ammattilaisia
Mediaviikolle osallistuivat 2.–6. luokkien oppilaat. Esikoululaisille ja ekaluokkalaisille oli järjestetty oman tasoista ohjelmaa; he muun muassa leikkasivat lehdistä kuvia.
–?Teemaviikot ovat olleet hyviä tapoja kehittää yhteisöllisyyttä ja sitä, miten oppilaat toimivat yhdessä ryhmissä. Näin myös eri ikäryhmien oppilaat tutustuvat toisiinsa paremmin, koulunjohtaja Taija Hyttinen sanoo.
Toimitusryhmät esittelivät työnsä torstaina. Sitä ennen sisältöjohtaja Kerstin Häggblom Svenska Ylestä antoi ryhmille palautetta.
Mediaviikon aikana koululla vierailivat tuottaja Tapio Rusanen Omnipressistä, toimittaja Nina Björkman-Nysten Nya Östiksestä ja toimittaja Frida Frankenhaeuser Yle Östnylandista.
Isnäsin koulussa on tällä hetkellä 32 oppilasta ja Isnäs skolassa 18 oppilasta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot