Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Toivon, että jo tulevana kesänä Itämeren ja Suomenlahden tilanne olisi parempi. Jos Tove (Jansson) on siellä jossain pilven reunalla, hän on olisi todella iloinen siitä, mitä me teemme, Moomin Charactersin taiteellinen johtaja Sophia Jansson sanoo vierellään aviomiehensä, yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström.
Mika Laine
PORVOO–HELSINKI Itämeren tulevaisuuden turvaamiseen tähtäävä Meidän meri -kampanja käynnistyi virallisesti Vene-messuilla ja jatkuu kuluvan vuoden loppuun. Kampanja sai syntysanansa Moomin Charactersin toimitusjohtaja Roleff Kråkströmin ja taiteellisen johtajan Sophia Janssonin kesäpaikassa Porvoon Pellingissä sinileväkesänä 2018.
Kirjailija, taidemaalari, pilapiirtäjä ja sarjakuvataiteilija Tove Janssonin perintöä eli Muumien tekijänoikeuksia hallinnoivan Moomin Characters -yhtiön ja John Nurmisen Säätiön yhteiskampanjalla pyritään vuoden aikana keräämään miljoona euroa säätiön työhön.
–?Olemme itse lahjoittaneet 150?000 euroa. Meidät on täydellisesti yllättänyt se, kuinka sitoutuneita ja nopeasti ihmiset ovat ymmärtäneet kampanjan merkityksen. Uskomme, että tavoite tulee ylittymään reilustikin, Moomin Characters Oy Ltd:n toimitusjohtaja Roleff Kråkström kertoo.
Laivanvarustaja John Nurmisen jä hänen sukunsa sekä säätiön tausta ja osaaminen niin kansallisesti kuin kansainvälisesti vakuuttivat Moomin Charactersin.
– Sen sijaan, että palvoisimme tuhkaa tai veisimme Toven haudalle kukkia, koemme järkevämmäksi tavaksi juhlia Muumi-tarinoita edistämällä asiaa, jolla on kauaskantoiset seuraukset, toimitusjohtaja Roleff Kråkström Moomin Characters Oy Ltd:stä sanoo.
Mika Laine
Ensimmäisestä Muumi-kirjasta 75 vuotta
Kuluva vuosi on myös Muumi-tarinoiden juhlavuosi, sillä ensimmäinen Muumi-tarina, luonnonkatastrofin keskelle sijoittuva "Muumit ja suuri tuhotulva" julkaistiin 75 vuotta sitten.
–?Pidimme itsestään selvänä, että juhlavuoden huomio tulee suunnata Muumi-tarinoiden inspiroijana toimineen ainoan meremme puhdistamiseen ja auttamiseen, Kråkström lisää.
Hän korostaa, että Moomin Charactersin kannalta olisi ollut "hiukan vaivaannuttavaa järjestää juhlavuosi, jossa palvotaan tuhkaa" tai "viedään kukkia Toven haudalle".
–?Meidän mielestä on järkevämpi tapa viedä liekeillä eteenpäin asiaa, jolla on kauaskantoiset vaikutukset, Kråkström sanoo.
Kansallismuseossa avautuu toukokuussa "Rohkeus, rakkaus ja vapaus" -näyttely, joka esittelee muumien filosofiaa ja elämänarvoja.
Kampanja on levinnyt myös kansainvälisesti. Lontoon Tottenhamiin perustettu kosteikon luonnonsuojelualue Walthamstow Wetlands järjestää näyttelyn Tove Janssonin suhteesta mereen. Näyttelyn yhteyteen luodaan hänen kesäparatiisissa, Klovharu-saarella nauhoitettu uusi musiikkiteos.
–?Myös Tukholman kuninkaallinen pursiseura osallistuu kampanjaan valjastamalla kaikki pienvenesatamansa, Gotland Runtin ja muut tapahtumansa mukaan, Kråkström kertoo.
Meidän meri -kampanja toteutuu John Nurminen säätiön ja Moomin Charactersin yhteistyönä. Kuvassa John Nurminen säätiön Puhdas Itämeri -hankkeista vastaava johtaja Marjukka Porvari ja Moomin Charactersin taiteellinen johtaja Sophia Jansson.
Mika Laine
"On mittaamattoman typerää tuhota voimavara"
Kesiään yhdessä puolisonsa, Tove Janssonin veljentyttären Sophia Janssonin kanssa Muumien syntysijoilla Pellingissä viettävä Kråkström havahtui asiaan sinileväkesänä 2018.
–?Se kesä tuli kirjaimellisesti iholle. Saaressamme ei saattanut uida, eikä päästää lapsia, koiria tai muitakaan eläviä olentoja lähelle vettä. Se on mieleenpainuva kokemus, Kråkström jatkaa.
Hänen huolensa on niin syvä, että mies ruoskii sekä itseään että koko kansakuntaa.
–?Merellä ja vesillä liikkuminen on niin ominaista pohjoismaiselle kulttuurille, ruuan hankinnalle ja tavalle elää, että on mittaamattoman typerää itse tuhota käsittämätön voimavara, joka on niin ehdoton, iänkaikkinen ja kuluista vapaa infrastruktuuri koko maailmassa, Kråkström sanoo.
Epätoivo on väärä sana kuvaamaan miehen tunnetta.
–?Jonkinlainen suuttumus ja myös omaan typeryyteen turhautuminen ovat parempia kuvaamaan asiaa. En mitenkään voi sanoa, että minulla olisi puhtaat paperit ikään kuin kumuloituneina 50-vuotisen elämäni varrella – päinvastoin, Kråkström sanoo.
Meidän meri -kampanjaan on ilmoittautunut mukaan jo noin 140 yhtiötä – Moomin Charactersin lisenssinhaltijoita ja yhteistyökumppaneita.
Mika Laine
"Meidän on syytä heti tehdä jotain"
Muumi-liiketoiminnan kannalta Moomin Characters -yhtiössä ymmärretään syvällisesti, että Itämeren tilan heikentyminen on ympäristöhaitta. Myös Muumi-esineiden valmistaminen kuluttaa energiaa sekä synnyttää hävikkiä ja jätettä.
–?Meidän on syytä heti tehdä jotain, Kråkström korostaa.
Muumien ideologiasta nousee vahvasti esille luonnon ja meren kunnioitus.
–?Meren ja sen merkitys seikkailun alustana on tärkeä sekä Muumi-tarinoissa että Janssonin perheen tarinassa, Kråkström jatkaa.
Moomin Characters on valjastanut kampanjaan koko organisaationsa lisenssinhaltijoineen ja yhteistyökumppaneineen. Mukaan ovat lähteneet lisäksi muun muassa Suomen Partiolaiset, Marttaliitto, Sanoma, Otava, Tammi, WSOY, Supercell ja Orion.
–?Olemme saaneet mukaan jo noin 140 yhtiötä ja koko ajan, päivittäin tulee uusia sopimuksia, Kråkström sanoo.
Mukaan lähtevien yritysten tulee sitoutua lahjoittamaan osa Muumi-tuotteiden myynnistä Meidän meri -kampanjaan sekä valmistaa tuotteita kestäviä materiaaleja ja menetelmiä käyttäen.
Kampanjaan mukaan lähtevien yritysten tulee sitoutua lahjoittamalla osa Muumi-tuotteiden myynnistä Meidän meri -kampanjaan.
Mika Laine
Maapallolla on loppujen lopuksi yksi suuri meri
Itämeren pienuudesta johtuen ympäristöongelmat näkyvät merialueella heti.
–?Se toimii testilaborationa. koska vettä on niin vähän ja ongelmat tulivat aikaisin esille, Roleff Kråkström sanoo.
Tällä hetkellä samanlaisia ongelmia on myös Meksikonlahdella, Atlantissa ja Tyynellä valtamerellä Aasiassa.
–?Kaikki ymmärtävät, että maapallolla on loppujen lopuksi vain yksi meri. Yksi keskeinen syy siihen, että meret on päästetty huonoon kuntoon, on se, että ei ole yhteistä vastuuta. Jokaisella on oma rannikkokaistale, oma lainsäädäntö ja oma traditio sekä myös omat menetelmät saastuttaa, Kråkström jatkaa.
Hän uskoo, että Muumien avulla voidaan luoda kulttuurisista rajoista riippumaton yhteinen kokemus.
Meidän meri -kampanjaan yksityishenkilöt voivat käydä myös lahjoittamassa suoraan ostamassa mitään kampanjan verkkosivujen (www.meidänmeri.fi) kautta. 10 euron lahjoituksella Itämerestä pystytään poistamaan 40 kiloa sinilevää.
Muumien tekijänoikeuksia valvovan Moomin Characters Oy Ltd:n taiteellinen johtaja Sophia Jansson uskoo, että mikäli hänen tätinsä Tove Jansson eläisi, hän tekisi kaikkensa rakastamansa Suomenlahden suojelun eteen.
Mika Laine
Sophia Jansson: "Tove tekisi kaikkensa rakastamansa meren eteen"
PORVOO–HELSINKI Moomin Charactersin taiteellisena johtajana työskentelevä Sophia Jansson muistuttaa, että Tove Jansson (1914–2001) oli ehtinyt elää kaikki kesänsä saaristossa, kun ensimmäinen Muumi-kirja näki päivänvalon 75 vuotta sitten.
–?Hänen koko suhde mereen oli mitä vahvin. Myöhemmin kaikessa hänen tuotannossa – sekä piirustuksissa että teksteissä – meri, merenkulku ja kaikki mereen liittyvä näkyi hyvin vahvasti, hän kertoo.
Veljentyttären mukaan Tove ammensi merestä kaiken inspiraationsa.
–?Jos Toven ensimmäinen rakkaus oli taide, niin veikkaan, että meri oli seuraava. Hänen suhde mereen oli siis aivan suunnattoman vahva, Sophia Jansson jatkaa.
Hänen mielestä Muumien 75-vuotissynttäreitä ei ollut mitenkään vaikea yhdistää merelliseen aiheeseen ja meren suojeluun.
–?Olen aivan vakuuttunut siitä, että jos Tove eläisi tänä päivänä ja hän näkisi missä kunnossa hänen syvällisesti rakastamansa Suomenlahti on, hän tekisi kaikkensa sen suojelun eteen, Jansson sanoo.
Itse Pellingin saaristossa kasvaneena ja kaikki kesät siellä viettäneenä hän kuvailee omaa suhdettaan mereensä lähes yhtä vahvaksi kuin tädillään.
–?Järkytyin, kun näin sinilevätilanteen oman saaren ympärillä. Sen sijaan, että masentuisi siitä, tulee ajatella muumien tavoin ja yhdessä keksiä, mitä voisimme yhteisvoimin tehdä sen eteen, että tilanne ei pahene. Tämä kampanja on sydämen asia, Jansson korostaa. MARKO WAHLSTRÖM
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot