Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kira Floman-Andersson haki toista kertaa take away -ruokaa Zum Beispielistä.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Moni ravintola ehti reagoida hallituksen toiveeseen ovien kiinni pitämisestä. Viimeinen sinetti asialle saatiin, kun hallitus antoi eduskunnalle ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sulkemista koskevan asetuksen. Aukiolojen rajoittaminen on voimassa toukokuun loppuun asti, mutta ruuan ulosmyynti on mahdollista.
Porvoolainen Zum Beispiel sulki ravintolasalin ovet asiakkailta viime viikon keskiviikkona, jo ennen hallituksen rajoituksia. Toiminta jatkui verkkokaupan välityksellä take away -tilauksina.
–?Myynti alkoi laskea heti maaliskuun alussa ja suorastaan romahti, kun kokoontumis- ja liikkumisrajoituksia alkoi tulla. Ei kestänyt kauaa, kun take away -myynti ohitti ravintolassa myytyjen annosten määrän, vaikka aiemmin se oli aika marginaalista, toimitusjohtaja Leena Simojoki kertoo.
–?Mielestämme oli vastuullista sulkea ravintola heti. Siten suojelemme sekä henkilökuntaamme että asiakkaitamme. On myös tärkeää, että pysymme terveinä, jotta voimme jatkaa take away -annosten myyntiä turvallisesti ja vastuullisesti.
Take away -myynti on käynnistänyt ravintolassa kohtuullisesti.
–?Emme tietenkään ole lähelläkään tavallisia myyntilukuja, mutta rohkaisevaa on, että take away -myynti kasvaa koko ajan.
Zum Beispielin Leena Simojoki on iloinen asiakkaiden tuesta ja henkilökunnan tsempistä.
Mika Laine
"Ihmiset puhaltavat yhteen hiileen"
Simojoki sanoo yrityksen taloudellisten menetyksien olevan merkittäviä.
–?Ne uhkaavat koko liiketoimintaa. Olemme joutuneet lomauttamaan suuren osan henkilökunnastamme ja hakemaan rahoitusta, jolle ei muuten olisi ollut mitään tarvetta.
Zum Beispiel -ravintolalla on sekä oma verkkokauppa että se on mukana myös ravintoloiden yhteisessä Smaku Store & Deliveryssä.
–?Asiakkaat ovat löytäneet Smaku Storen paremmin, mutta myös omassa verkkokaupassamme on asiakkaita. Smaku Storen etu on, että sitä kautta saa kotiinkuljetuksen. Omassa verkkokaupassamme taas pystymme palvelemaan paremmin asiakkaita, joilla on ruokarajoitteita, koska annoksia voi toivoa esimerkiksi vegaanisina tai gluteenittomina.
Ajat ovat haastavat ja vanhan tutun liiketoiminnan rinnalle on keksittävä uusia ideoita.
–?Nyt täytyy vain olla luova ja innovatiivinen sekä valmis tekemään nopeita muutoksia liiketoimintaan.
–?Voimaa saa ihanien asiakkaiden tuesta, verkostoista sekä oman henkilökunnan mahtavasta tsempistä. On ollut hienoa ja liikuttavaa huomata, että ihmiset puhaltavat yhteen hiileen ja tukevat toisiaan. Selviämme tästä yhdessä!
Mika Laine
"Se mikä ei tapa vahvistaa!"
Myös pukkilalainen ravintola Olkkari reagoi heti viime viikon keskiviikkona hallituksen linjauksiin ja lopetti lounastarjoilun ravintolan tiloissa ja siirtyi kokonaan take away -myyntiin.
–?Halusimme toimia vastuullisesti ja hallituksen linjauksen mukaan, yrittäjä Heidi Kaikkonen sanoo.
Hän kertoo, että korona nousi esiin keskusteluissa viikon 11 loppupuolella ja silloin ravintolassa otettiin heti käsidesi käyttöön.
–?Viikolla 12 aloimme tekemään toimenpiteitä; linjaston ottimia vaihdettiin useamman kerran, siivousta tehostettiin ja loppuviikosta siirryimme annostelemaan ruokaa.
Samaan aikaan ravintolan asiakasmäärät vähenivät ja pelkkään ruoan ulosmyyntiin Olkkari siirtyi 25.3.
–Take away on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin. Toki lounasmäärät ovat pienentyneet, Kaikkonen toteaa.
–?Puhutaan merkittävistä taloudellisista menetyksistä. Kevään kaikki juhlatilaukset on peruttu ja annosmyynti on vähentynyt huomattavasti.
Kaikkonen sanoo, että asiakkaat ovat kuitenkin suhtautuneet tilanteeseen hyvin.
–?Tsemppiä kaikille. Se mikä ei tapa vahvistaa!
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot