Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kyselyyn vastanneita ei ollut paljoa, mutta ne jotka vastasivat, kokivat, että heitä kohdellaan yksityisyyttä kunnioittaen omalla äidinkielellä. Kuvituskuva.
Arkisto/Jemina Michelsson
PORVOO Porvoon terveysasemien asiakkaat kokevat, että he saavat asiantuntevaa palvelua omalla äidinkielellään, ja heitä kohdellaan hyvin yksityisyyttä kunnioittaen, selviää viime syksynä tehdystä asiakaskyselystä. Eniten kritiikkiä annettiin kiirevastaanoton toimivuudesta.
Porvoo osallistui syys-lokakuussa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja kuntien yhteistyönä toteuttamaan terveysasemien lääkärien ja hoitajien vastaanottojen asiakaspalautekyselyyn. Kysely oli avoinna 24.9.–14.10. ja siihen vastasivat Näsin ajanvarausvastaanoton ja kiirevastaanoton asiakkaat sekä Piispankadun toimipisteen asiakkaat. Asiakkaat saivat käyntinsä yhteydessä THL:n infokirjeen sekä kyselylomakkeen eli kyselyyn oli mahdollista vastata paperitse tai infokirjeessä olleen sähköisen linkin kautta.
–?Kaikkien vastausten yhteismäärä vaihteli 99–226 kappaleen välillä kysymyksestä riippuen. Vastausmäärä jäi kuitenkin todella alhaiseksi, noin viisi prosenttia kävijöistä vastasi kyselyyn, ja näin ollen tuloksia voidaan pitää ainoastaan suuntaa-antavina, toteaa vs. johtava ylilääkäri Susanna Varilo.
Yksityisyyden kunnioitusta ja palvelua omalla äidinkielellä arvostettiin Piispankadulla ja Näsin ajanvarausvastaanotolla
Piispankadun toimipisteessä toimii hoitaja- ja lääkärivastaanotto säännöllistä palvelua tarvitseville asiakkaille. Siellä hoidetaan myös työttömien ja omaishoitajien terveystarkastukset.
Piispankadun toimipisteen osalta vastaajia oli 34–53 kysymyksestä riippuen. Ainoastaan tilojen toimivuus ja viihtyisyys sekä tieto tarjolla olevista sähköisistä palveluista saivat arvosanan, joka oli alle 4. Parhaimmat arvosanat annettiin asiakkaan kohtelusta, henkilökunnan osaamisesta ja asiantuntijuudesta, päätöksenteosta, sovitussa vastaanottoajassa pysymisestä sekä vastaanottoajan riittävästä pituudesta.
Näsin ajanvarausvastaanotolla hoidetaan asiakkaita, joiden hoidon tarve ei ole akuutti. Ajanvaraus-vastaanotolta saatiin 53–95 vastausta kysymyksestä riippuen. Arvosanat jakautuivat välille 2,6–4,2. Yhteydensaannin helppous eli ajan varaamisen joustavuus ja nopeus sai melko alhaisen arvosanan. Henkilökunnan osaamiseen, asiakkaan kohteluun, palvelun hyödyllisyyteen sekä sovitussa vastaanottoajassa pysymiseen oltiin melko tyytyväisiä.
Yksityisyyden kunnioitus sai molemmilla vastaanotoilla korkeimman arvosanan. Lisäksi asiakkaat kokivat saaneensa palvelua omalla äidinkielellään.
Kiirevastaanotolta vaihtelevaa palautetta
Kiirevastaanoton asiakkaat olivat kriittisimpiä. Vastauksia saatiin 23–79 kysymyksestä riippuen. Arvosanojen vaihteluväli oli suuri (2,0–4,1). Eniten kritiikkiä kohdistui palvelun kokonaisarvioon, palvelun toteutumiseen kohtuullisessa ajassa sekä tilojen toimivuuteen ja viihtyvyyteen. Yksityisyyden kunnioitus nousi kiirevastaanotollakin kärkeen ja omien tavoitteiden huomiointia hoitosuunnitelmassa arvostettiin.
–?Yhteydensaannin helppous sai alhaisen arvosanan. Tämä oli yllätys, sillä kiirevastaanotolle voi tulla suoraan ilman ajanvarausta ja keskimääräinen odotusaika on pysynyt kohtuullisella tasolla. Arviota laskee kenties se, ettei kiirevastaanotolle voi olla yhteydessä puhelimitse, Susanna Varilo pohtii.
–?Tieto sähköisistä omahoitopalveluista sai kaikissa toimipisteissä alhaisimman arvosanan johtuen siitä, ettei sähköisiä palveluja vielä syksyllä ollut tarjolla. Kevään aikana pyrimme edelleen parantamaan puhelinpalvelua ja otamme käyttöön sähköisiä palveluja, jatkaa Varilo.
–?Helmikuun lopussa otettiin käyttöön sähköiset Omaolo-oirearviokyselyt virtsatieinfektioihin, hengitystieinfektioihin sekä alaselän kipuihin liittyen. Linkki löytyy kaupungin nettisivuilta eli asiakas voi kyselyn täyttämällä saada ensitietoa oireensa vakavuudesta ja hoidon tarpeellisuudesta.
Maalis-huhtikuussa on tulossa vastaavat oirearviokyselyt liittyen muun muassa yskään, kurkku- tai korvakipuun sekä olkapään ja polven vammoihin.
Porvoon kaupunki toteuttaa oman laajemman asiakastyytyväisyyskyselyn terveyskeskuksessa myöhemmin tänä keväänä.
–?Siihen toivomme runsaasti vastauksia kyselyn luotettavuuden takaamiseksi, Varilo sanoo.
Lisäksi palautetta voi antaa käynnin yhteydessä uloskäyntien luona olevalla Happy or not -laitteella.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot