Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Riku Tahkon käskytettävänä kauden 2023 SM-sarjassa on Rally2-luokan Hyundai i20 N.
Juho Mäyry
ROVANIEMI–ITÄ-UUSIMAA 58. Arctic Lapland Rallyn ilmoittautumisajan päätyttyä listalta löytyy 103 kilpailijaparia. Mukana on komea kaarti urheilijoita SM-sarjan kärkinimistä kansainvälisiin vierailijoihin. Itäinen Uusimaa on tälläkin kertaa edustettuna rallikauden avaavassa perinteisessä Rovaniemen ympäristössä 13.-14. tammikuuta ajettavassa tunturirallissa.
Porvoolaisväriä Lapin lumisiin maisemiin tuo muun muassa Riku Tahko täksi vuodeksi päivitetyllä kalustollaan.
SM-sarjan kuninkuusluokassa SM1:ssä ja Hyundai Suomen brändilähettiläänä jatkava Porvoon Seudun Urheiluautoilijoita edustava Tahko ajaa alkavalla kaudella Hyundain uutta i20 N Rally2 -autoa, joka korvaa edellisen sukupolven i20 R5 -mallin.
Nuotteja Tahkolle lukee tällä kaudella viime kesänä kartturin paikalle istahtanut Sami Ryynänen.
Tahkon mukaan parivaljakko lähtee uuteen kauteen mitalinkiilto silmissä.
– Ehjää hyvää kautta tavoittelemme. Viime kausi meni penkin alle, se pitää myöntää, ja siitä olemme ottaneet opiksi. Oli koronaa, nilkan murtuma, yksi hölmö ulosajo jne. Kaikki meni pieleen, Tahko tiivistää.
Uusi auto, uusi into
Loppuvuodesta 2020 ensiesitellyllä i20-mallilla sekä rallikäyttöön suunnitellulla Rally2-luokan i20 N Rally2:lla on yhteinen DNA.
Uuden perusrakenteen myötä i20 N Rally2:n suorituskykyä on pystytty kehittämään kaikilla osa-alueilla merkittävästi.
– Uuden sukupolven i20 N Rally2:n uusi jousitusgeometria perustuu i20 N-katuauton rakenteeseen. Keulan muotoilua hallitsee ralliautossa moottorin ja turboahtimen jäähdytysjärjestelmien toimintaa tehostava suuri ilmanottoaukko ja takaosaa korin aerodynamiikkaa parantava uudelleen muotoiltu takaspoileri, Tahko kertoo.
Uudessa i20 N Rally2:ssa on uusi 1,6-litrainen turbomoottori, jonka jatkeena on Ricardon päivittämä voimansiirtokokonaisuus sekä Sachsin uusi iskunvaimennus.
– Uusi alustageometria ja uuden iskunvaimenninvalmistajan jousituskokonaisuus paransivat auton ajettavuutta kaikenlaisilla tienpinnoilla sekä sääolosuhteissa merkittävästi. Myös auton elektroniikkapuoli on mennyt selkeästi edeltäjästä eteenpäin.
Tahko osallistuu Hyundai Motorsport Customer Racingin rakentamalla i20 N Rally2:lla yhdessä Ryynäsen kanssa rallin SM-sarjaan sekä Suomen MM-ralliin Jyväskylässä. Lisäksi kaksikon suunnitelmissa on ajaa rallin EM-sarjan osakilpailu heinäkuussa Ruotsissa.
– Nyt on uusi into ja uusi auto. Viime kesänä vaihtui myös kartanlukija (Ryynänen), jonka kanssa pääsimme yhteiselle sivulle nopeasti. Meillä on kaikki eväät ajaa SM1-luokan kärkitaistelussa, jonne myös tähtäämme, Tahko summaa.
Secto Automotive Labsin väreissä olevia autoja ajaa Heikki Kovalainen ja Justus Räikkönen.
Secto Automotive Labs
Kovalainen SM-sarjaan Secton väreissä
Tahkon kanssa SM1-luokassa kisaa muun muassa Suomeen 17 vuoden jälkeen palannut entinen F1-kuljettaja Heikki Kovalainen.
41-vuotias Kovalainen ohjastaa Secto Automotive Labs -tiimin Skoda Fabria R5 -autoa.
– Osallistumme vuonna 2023 kahdella autolla rallin SM-sarjaan ja halusimme aiemmista vuosista poiketen lähteä tavoittelemaan myös urheilullista menestystä. Tiedämme viime vuosien kokemuksien perusteella, että käyttämämme fossiilivapaat ratkaisut toimivat. Seuraava askel on pyrkiä kohti kilpailun terävintä kärkeä. Autoissamme käytetään fossiilivapaata P1 Fuels-sähköpolttoainetta sekä fossiilivapaita voiteluaineita, kertoo Secto Automotiven porvoolainen toimitusjohtaja Matias Henkola yhtiön tiedotteessa.
Nuotteja Kovalaiselle lukee Rovaniemellä Miikka Anttila. Muissa osakilpailuissa Kovalaisen rinnalla istuu Janni Hussi.
Tiimin toinen kuljettaja on Kimi Räikkösen veljenpoika 17-vuotias Justus Räikkönen.
Jussi Lindberg.
Arkisto/Jenni Rif
Itäuusmaalaisia kourallinen
11 erikoiskokeen ja 250 erikoiskoekilometrin pituiseen arktiseen seikkailuun on lähdössä myös muutama itäuusmaalainen.
Ajohaalarit narikkaan viime vuonna laittanut porvoolainen Jussi Lindberg nähdään myös pohjoisen lumisille rallipoluilla mutta tällä kertaa kartturin paikalla.
Lindberg kertoi ennen joulua siirtyvänsä täksi kaudeksi lukemaan nuotteja Jesse Kalliolle Ford Fiesta Rally3 autoon ja SM2-luokkaan. Rovaniemellä Lindberg istahtaa kuitenkin pornaislaisen nuoren Antto Ulkuniemin kyytiin. Autona kaksikolla on Toyota Yaris.
Varsinaisiin nuotitustöihin Lindberg ei vielä lapissa pääse sillä kaksikko kisaa nuorten ei ennakkotutustuttava -luokassa eli luokassa ei tehdä omia nuotteja.
Kallion kyytiin Lindberg istahtaa helmikuussa Kuopiossa ajettavassa SM-rallissa. Lindberg edustaa nykyään Porvoon Seudun Urheiluautoilijoita.
Yksi Lapin konkareista on porvoolainen Ilkka Manninen, joka lähtee jo yhdeksänteen peräkkäiseen tunturiralliin Citroenilla. Senioriluokassa ajavalle Manniselle nuotteja lukee oma tytär Sanna Manninen.
SM4-luokassa mitaleista taistelee pukkilalainen Kim Forsgren Honda Civicillä. Sipoon Autokerhoa edustava hinthaaralainen Eemil Mielityinen kisaa F-ryhmäläisissä Opel Corsa GSI:llä.
Paluun lapin lumisille teille tekee porvoolainen Robert Bärlund kartturinaan Jonas Sarkala. Kaksikolla on allaan Gran Turismo luokan Ford Escort RS 2000.
Viime vuonna rallin voitti Emil Lindholm yhdessä sipoolaisen kartanlukijan Reeta Hämäläisen kanssa. Kaksikkoa ei tänä vuonna nähdä tunturien lumisilla teillä. Vahvistamattomien tietojen mukaan kaksikko on osallistumassa Monte Carlon MM-ralliin, joka ajetaan 19.-22. tammikuuta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot