Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Supralla on yli 50-vuotinen historia. Toyota on tuonut kulttimallin uudelleen myyntiin 17 vuoden tauon jälkeen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Itäväylän maistelussa on tällä kertaa keltainen menopeli, joka on hinnaltaan hyvin harvojen herkkua. Japanilainen Toyota on tuonut vuosien tauon jälkeen uuden Supran myyntiin. Sen tekniikka tosin on kotoisin saksalaiselta BMW:ltä ja kirjainlyhenne GR tarkoittaa Toyotan kilpatalli Gazoo Racingia.
Supra on todella persoonallisesti muotoiltu ja keltainen väri vain nostaa sen huomioarvoa. Kaksipaikkaisen urheiluauton istuimet sijaitsevat matalalla ja lähellä taka-akselia, konepelti on pitkä kuten asiaan kuuluu. Bemarin kolmelitrainen kuusisylinterinen turbo murahtaa lupaavasti käyntiin ja vaihteisto on aina kahdeksanvaihteinen automaatti. Tehosta ja takavedosta johtuen märkä asfaltti tuntuu yllättävän liukkaalta.
Kiihtyy nollasta sataan 4,3 sekunnissa
Supralle luvataan kiihtyvyyttä nollasta sataan vain 4,3 sekuntia. Kylmällä, mutta melko kuivalla tiellä ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa tasan kolme sekuntia.
Ilman ajonvakautusta perä on todella liukkaan tuntuinen ja voima karkaa sutimisen myötä helposti savuna ilmaan. Yli 300 hevosvoimaa välittyisivät parhaiten nelivedon kautta tiehen, tämä on tullut todettua ennenkin.
Matka-ajon reilun kahdeksan litran kulutus pomppaa hetkessä yli 11 litran suorituskykyä testatessa, mutta kulutus ja päästöt tuskin ovat tällaisen auton hankintaperuste kenellekään.
MW Z4:n tekniikkaan perustuvasta Suprasta löytyy reippaasti luonnetta.
Petri Matikainen
Kahden ihmisen väljä kulkupeli
Kaksi pitkääkin ihmistä matkustaa Supralla väljästi, kunhan vain on päässyt laskeutumaan ahtaasta oviaukosta sisään. Takapenkkiä ei siis ole, mutta tavaratilaa on ihan kohtuullisesti lähes 300 litraa.
Maantiellä Supra etenee mallikkaasti, mutta melko määrätietoista otetta kuljettajalta vaaditaan kuoppia ja uria väistellessä.
Rengasmelu on normaalia urheiluautoihin tottuneelle, muiden mielestä se voi olla häiritsevänkin voimakasta. Moottorin upea äänimaailma on musiikkia ainakin allekirjoittaneen korville, joten stereoita ei tullut käytännössä edes testattua.
Toyota GR Supra on kaksipaikkainen urheiluauto, jossa istutaan omissa poteroissaan.
Petri Matikainen
Hintalappu pitänee hyvin harvojen herkkuna
Uusi Toyota Supra taitaa olla harrasteauto jo syntyessään. Sitä on järkisyillä mahdoton perustella, mutta luonnetta autosta löytyy reilusti.
Konservatiivisena pidetty Toyota osaa nykyään yllättää uusilla malleillaan ja rohkeutta riittää niin muotoiluun kuin tekniikkaankin.
Hintalappu pitänee tosin Supran hyvin harvojen herkkuna, joten kannattaa melkein moikata, jos samanlainen auto tulee vastaan.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
* Hieno voimalinja
* Ajajan auto
Miinukset
* Pidon puute
* Epäkäytännöllisyys
FAKTALAATIKKO
Toyota GR Supra
* Koeajoauton hinta: 90?760 euroa, mallisto alkaen 85?374 euroa
* Päästöt: 188 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 8,1 litraa/100 kilometri
* Teho: 340 hevosvoimaa
* Vääntö: 500 newtonmetriä
* Huippunopeus: 250 kilometriä tunnissa
* Kiihtyvyys: 0–100 kilometriä tunnissa 4,3 sekunnissa
* Auton pituus: 4?379 millimetriä
* Auton korkeus: 1?292 millimetriä
* Tavaratila: 290 litraa
* Omamassa: 1?570 kiloa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot