Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Volvo C40 ei häpeä koeajoon saatujen verrokkien rinnalla, mutta oli joukon edullisin.
Petri Matikainen
ÍTÄ-UUSIMAA V?olvon XC40-mallista muokattu coupe-tyylinen katumaasturi on tarjolla ainoastaan täyssähköisenä. Koeajoon saatiin kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetoinen tehomalli.
Itäväylälle tarjoutui tilaisuus maahantuojan toimesta kokeilla myös paria Volvon muuta versiota ladattavalla hybriditekniikalla sekä myös dieselillä varustettuna. Tämän jutun pääpaino on sähköautossa, mutta vertailun vuoksi kerron myös muiden mallien kulusta ja kulutuksesta.
408-hevosvoimainen sähköauto on melkoinen raketti, vaikka painoa on yli kaksi tonnia. Sähköä kuluu tietysti myös reippaissa kiihdytyksissä ja viidensadan kilometrin koeajon keskikulutukseksi muodostui 23 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Tämä taas tarkoittaa noin 350 kilometrin toimintamatkaa latausten välillä hyvissä kesäisissä olosuhteissa.
Koeajoautossa oli kiitettävästi maavaraa.
Petri Matikainen
Kaksi verrokkia koeajetun rinnalla
Ladattavan XC60 T8:n keskikulutus vastaavalla matkalla kolme kertaa ladaten oli 4,5 litraa bensiiniä satasella ja 455:n hevosvoiman yhteistehosta huolimatta ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa kesti 0,6 sekuntia kauemmin.
Suuremmasta koosta huolimatta tämän version paino on samaa luokkaa C40:n kanssa, sillä akut ovat huomattavasti pienempiä. Toimintamatkaa tosin näytti olleen lähes kolme kertaa enemmän kuin sähköautolla. Ilman lataamista kulutus nousee yhdeksän litran paikkeille melko nopeasti.
Kolmas verrokki oli dieselmoottorilla varustettu XC60 ja luonnollisesti sekin oli automaattivaihteinen ja nelivetoinen. Sen keskikulutus vastaavalla matkalla oli 6,2 litraa satasella ja suorituskyky varsin vaisua tässä porukassa vaatimattomista 197 hevosvoiman tehoista johtuen, vaikkakin painoa on myös selvästi vähemmän kun ajoakkuja ei ole. Toimintamatka tankillisella oli lähes nelinkertainen sähköauton rangeen verrattuna ja lataamiseen ei tarvinnut käyttää lainkaan aikaa.
Kuljettajan työtilassa on kaikki hyvin kohdillaan.
Petri Matikainen
Sähköauto on myös parhaimmillaan kohtuullisilla päivämatkoilla
C40 tuntui ajossa aivan yhtä vankalta Volvolta kuin XC60 -mallitkin. Takatilat olivat muotoilusta johtuen hieman pienemmät kuin isoveljillä, mutta neljä keskimittaista henkilöä matkustaa mukavasti siinäkin ja tavaratilaakin on melko mukavasti tarjolla.
Varustelu ei juuri häpeä muihin verrattaessa, mutta hintalappu oli silti porukan edullisin. Ajaminen sähköautolla oli erittäin helppoa, hiljaisinta ja käytännön tehoa oli eniten.
Vertailu voimanlähteiden välillä vahvisti ainakin allekirjoittaneen näkemyksiä entisestään. Lapin reissulle helpoin valinta tällä hetkellä olisi dieselmoottorinen Volvo. Ladattava hybridi taas säästää vain jos sitä ladataan päivittäin ja ajomatkat jäävät alle sadan kilometrin latausten välillä, sillä ilman lataamista bensiinin kulutus jopa tuplaantuu.
Sähköauto on myös parhaimmillaan kohtuullisilla päivämatkoilla, mutta viimeistään 350 kilometrin ajon jälkeen se on pakko jättää muutamaksi tunniksi lataukseen ennen ajon jatkumista. Suurteholatureiden yleistyessä ja toimintamatkan kasvaessa uusissa malleissa sähköauton päivittäinen käyttö helpottunee. Kehitys siihen suuntaan on ollut voimakasta viime vuosina.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTA
Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition aut.
* Koeajoauton hinta vakiovarustein: 60 920 euroa
* Päästöt: 0 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 20,8 kilowattituntia
* Toimintamatka: 444 kilometriä
* Akuston energiasisältö: 75 kilowattituntia
* Teho: 408 hevosvoimaa
* Vääntö: 660 newtonmetriä
* Omamassa: 2 185 kiloa
* Vetokyky: 1 800 kiloa
* Tavaratila: 413 litraa + 31 litraa (etukontti)
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot