Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
T-Cross on aina etuvetoinen.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Kansansuosikki Volkswagenin myynti loppuu ainakin toistaiseksi Porvoossa. Kehuttu ja kiisteltykin merkki tuottaa kuitenkin jatkuvasti uutta mallistoa ja nyt Itäväylän koeajoon saatiin heti tuoreeltaan Poloon perustuva kaupunkimaasturi T-Cross.
Etuvetoinen pienehkö nelivetoisen näköinen SUV-malli näyttää nykyaikaiselta ja trendin mukaiselta. Nelivetoa tähän malliin ei edes saa, mutta maavaraa näyttäisi olevan mukavasti. Myös sisätiloissa auton korkeus saa kompaktin auton tuntumaan kokoistaan isommalta, sillä takapenkille mahtuu koripalloilijan kokoinen kaverikin. Tavaratila riittää pienen perheen viikonloppureissuun ja liikenteessä havainnointi helpottuu korkeasta istuma-asennosta johtuen.
Sisätilat ovat reilun kokoiset.
Petri Matikainen
Tuntuu pieneltä maasturilta
Sitkeä kolmisylinterinen bensaturbo vääntää mukavasti jo matalilta kierroksilta alkaen. Kierrosten myötä pörinä vain yltyy, mutta raakaa voimaa litrainen kone ei luonnollisesti liikaa voi tuottaa. Seitsemänvaihteinen DSG-automaatti hoitaa hommansa sulavasti reagoiden ja ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vie aikaa maltilliset 7,1 sekuntia, mutta koeajon todellinen keskikulutus nousi yllättäen lukemaan 7,3 litraa satasella.
Ajoltaan T-Cross tuntuu jämäkältä saksalaiselta, alustaltaan jopa turhankin jämäkältä. R-Line -paketin myötä tulevista matalaprofiilisista 18-tuumaisista renkaista johtuen kuopat ja urat tuntuvat selvästi, mutta muuten ohjaus on tunnokas ja ajettavuus laadukasta renkaiden pienestä kohinasta huolimatta. Korkeasta ja ryhdikkäästä istuma-asennosta johtuen auto tuntuu pieneltä maasturilta, mutta koska se ei juuri kallistele, ajotuntuma on kiva sekoitus pikkuautoa ja kompaktia tila-autoa.
Laadukkaan oloinen, mutta kova kulutus
Volkswagen T-Cross jätti itsestään hiukan ristiriitaisen kuvan. Toisaalta se on laadukkaan oloinen ja tunnokas ajettava, mutta toisaalta näennäisestä sporttisuudesta huolimatta pienen moottorin kulutus on yllättävän kova. Tämän T-Crossin huippumallin hinnalla saa myös tilavamman ja tavallisemman Golf Variantin, joten valintaa tehdessä kannattaa varmasti koeajaa molemmat. Malliston hinnat alkaen -mallille on suorastaan edullinen, mutta toki silloin kyseessä on manuaalivaihteinen ja laimeammalla moottorilla varustettu, sekä varusteiltaan riisuttu versio.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
Korkea ajoasento ja hyvä näkyvyys.
Voimalinja tuntuu ajossa miellyttävältä.
Miinukset
Ajotietokonekaan ei näytä kulutusta oikein.
Nelivetoa ei saatavana.
FAKTA
Volkswagen T-Cross Sport 1.0 TSI 85 kW DSG
Hinta varusteineen 32.152 €, mallisto alkaen 18.836 €.
Päästöt 141 g/km.
WLTP-kulutus 6.2 l/100 km.
Teho 115 HV.
Vääntö 200 nm.
Omamassa 1270 kg.
Vetokyky 1200 kg.
Tavaratila 385-1281 litraa.
Maavara 190 mm.
Takuu 2 vuotta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot