Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Itäväylän koeajossa oli Peugeot 208 -malliston kallein versio, jonka keltainen huomioväri korosti autoa liikenteessä.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Uusi Peugeot 208 on monen mielestä kaunis kuin karamelli ja vaikka autojenkin ulkonäkö on makuasia, niin ei tätä ainakaan rumaksi voi moittia. Itäväylä sai koeajoon malliston kalleimman version, jonka keltainen väri vielä korosti huomioarvoa.
Peugeotin ratin takana viihtyy heti ensimetreistä lähtien. Pienikokoinen ja kulmikas ratti tuntuu kätevältä ja kolmisylinterisessä bensaturbossa tuntuu olevan mukavasti potkua. Pienestä 1,2-litraisesta moottorista on puristettu 130 hevosvoimaa ja kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto pelaa hienosti yhteen moottorin luonteen kanssa.
Tunnelmaltaan auto muistuttaa hiukan jopa legendaarista Peugeot 205 GTI:tä nykytekniikalla höystettynä. Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa sujui tasan kuudessa sekunnissa ja valmistajan mukaan nollasta sataan ehditään 8,7 sekunnissa.
Jämäkkä alusta, hyvä ohjaus tien pintaan
Ajoltaan Peugeot 208 GT Line on siis yhtä sporttinen kuin ulkonäöstä voisi päätelläkin. Ranskalaiseksi autoksi alusta on jämäkkä ja ohjauksessa on hyvä tunto tien pintaan.
Melutaso pysyy mukavan matalana kitkarenkailla kaikissa nopeuksissa ja kolmipyttyisen koneen hauska kurnutus kuuluu vain reippaissa kiihdytyksissä, urheilumoodilla ääni on suorastaan sporttinen ajoittain. Koeajon keskikulutus asettui lukemaan 6,3 litraa satasella.
Peugeot 208 on pikkuauto ja tämä on helppo todeta jo takapenkille ahtautuessaan. Neljä keskimittaista henkilöä mahtuu nipin napin kyytiin, mutta yli 175-senttisillä on takapenkillä turhan tukalat tunnelmat.
Myös tavaratila on pikkuautoluokkaa, sillä kuutioiksi muutettuna sitä tilaa on vain hiukan yli 0,25 kuutiometriä takaistuimen ollessa käytössä. Nelimetriseen autoon on varmasti vaikea loihtia hyvät takatilat ja Peugeotilla ei selvästikään ole edes yritetty tätä taikatemppua tehdä.
Auton kulmikas ratti tuntuu kätevältä ja auto tottelee pientä rattia herkästi.
Petri Matikainen
Erittäin käteen käypä auto
Uusi Peugeot 208 jätti itsestään positiivisen kuvan pienistä takatiloista huolimatta. Se on erittäin käteenkäypä ajettavuudeltaan ja pientä rattia auto tottelee herkästi ja ketterästi.
Kojelauta on tyylikäs tunnelmavalaistuksineen ja 3D-mittaristoineen; tämä kolmiulotteinen mittaristo on muuten suomalaistaustaisen yrityksen käsialaa.
Yksin tai kaksin ajellessa tilatkin riittävät, mutta lapsiperhe toivoisi tästä autosta ehkä farmarimallia. Peugeotilla oli takavuosina mallistossaan suositut 206- ja 207-farmarit, mutta 208:sta ei farmaria ole kuulemma tulossa, sillä sen korvaa uudistunut tila-autoversio 2008, joka esitellään alkuvuodesta.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
FAKTALAATIKKO
Peugeot 208 GT Line Puretech 130 EAT8-automaatti
* Koeajoauton hinta varusteineen: 27?527 euroa, mallisto alkaen 16?364 euroa
* Päästöt: 129 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 5,7 litraa/100 kilometriä
* Teho: 130 hevosvoimaa
* Vääntö: 230 newtonmetriä
* Omamassa: 1?165 kiloa
* Vetokyky: 1?200 kiloa
* Auton pituus: 4?055 millimetriä
* Kääntöympyrä: 10,4 metriä
* Tavaratila: 265–1?106 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot