Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Audi RS6 uhkuu jo voimaa keulaprofiilillaan.
Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Itäväylän koeajoon tarjottiin 600-hevosvoimaista kevythybridiä, joka tuskin jättää ketään autoista kiinnostunutta kylmäksi.
Jo teknisiä tietoja katsoessa tajuaa, että eihän tässä autossa ole mitään järkeä Suomen olosuhteissa.
Neljälitrainen bensa-V8 kahdella turbolla ja sen kylkeen ympätty 48 voltin hybridijärjestelmä kuulostaa hiukan oudolta, mutta toisaalta neliveto ja tilava farmarikori ovat ihan asiaa. Huimasta hintalapusta päätellen nyt on kyseessä todellinen unelma-auto.
Tavaratilaa farmari-Audissa on 550 litraa.
Mika Laine
Jalka tuuppaa kaasuun, keho painautuu penkkiin
Starttinappulan painallus saa aikaan makeat soundit. Jos ratista valitsee vielä RS2-moodin, silloin ilmajousitus säätyy automaattisesti alimpaan asentoonsa ja äänet ovat parhaimmillaan, myös ajonvakautus on rajoittunut ja kuljettajan on syytä olla valppaana.
Reipas kaasun painallus painaa kehon kiinni urheiluistuimeen ja matkustajien ilmeet vaihtelevat kauhun sekaisista onnen kyyneliin. Tässä autossa kannattaa mielestäni käyttää V-Poweria bensana, sillä silloin tuntuma herkistyy entisestään.
Auton oman kiihtyvyysmittarin mukaan se kiihtyy välin 0–100 kilometriä tunnissa aikaan 3,3 sekuntia. Se tosin vaatii Launch Controllin onnistunutta käyttöä ja sopivan pidon omaavan asfaltin.
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa vei aikaa 2,7 sekuntia, mutta ”huonoon” aikaan löytynee selitys kahdeksanportaisen automaatin lievästä viivyttelystä.
Auton mittaristo tarjoaa kuljettajalle aimoannoksen tietoa.
Mika Laine
Tunne ja järki sekoittuvat helposti
Jos RS6 kulkee, niin kyllä se kuluttaakin. Koeajon keskikulutus oli 13,6 litraa satasella ja se todellakin oli vain keskiarvo, sillä jonain päivänä kulutus oli lähes 20 litraa satasella ja oikein nätisti maantiellä ajellessa saattoi päästä jopa hiukan alle kymmenen litran lukemiin.
Audi RS6:n ratissa meinaa tunne ja järki mennä helposti sekaisin. Toisaalta auto on erittäin mukava ja tilava matka-auto, mutta samaan aikaan sen ratissa täytyy olla todella hereillä.
Vauhti ei tunnu ja esimerkiksi ohitustilanteessa vauhti nousee käsittämättömän nopeasti laittoman puolelle. Sen kuljettajalta vaaditaan siis tiukkaa itsehillintää, muuten ajolupa ei kauan taskussa säily.
Mielestäni on hienoa, että tällaisia autoja vielä tehdään. Täysin turhia nämä kotimaamme rajoitusalueilla toki ovat, mutta ehkä moottoriradalla tai Saksassa pääsee vielä laillisesti kokeilemaan ominaisuuksia aivan äärirajoille.
Nykyään uudet autot tuppaavat olemaan hajuttomia ja mauttomia sähköavusteisia, niinpä Audi RS6 onkin verotussyistä kevythybridi ja kuulema täysin sähköistä jo suunnitellaan. Ehkä tämä on ilmaston kannalta oikea suunta, mutta tätä samaa murisevaa fiilistä sähköllä tuskin enää saavutetaan.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Kevythybridillä on pituutta lähes viisi metriä.
Mika Laine
FAKTALAATIKKO
Audi RS6 Avant
* Hinta perusvarustein: 199?983 euroa, koeajoauto 219?769 euroa
* Päästöt: 282 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 12,4 litraa/100 kilometriä
* Moottori: Bensiinimoottori 3?996 kuutiosenttimetriä, 8 sylinteriä, ahdin, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto
* Teho: 600 hevosvoimaa
* Vääntö: 800 newtonmetriä
* Huippunopeus: 250 kilometriä tunnissa (rajoitettu)
* Kiihtyvyys 0–100 kilometriä tunnissa: 3,6 sekuntia
* Rengaskoko: 275/35 x 21”
* Auton pituus: 4?995 millimetriä
* Tavaratila: 550 litraa
* Omamassa: 2?150 kiloa
* Perävaunumassa: 2?100 kiloa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot