Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Peugeot 308 GT Hybrid erottuu selvästi tavallisemmista kilpailijoistaan.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Ladattava hybrid-auto on monelle sopiva välimuoto polttomoottoriauton ja täyssähköauton välistä. Kunnon pakkasilla oli mielenkiintoista seurata energian kulutusta.
Peugeotin mittaristoon tuli yli 15 asteen pakkaslukemilla ilmoitus, että lataaminen kestää normaalia kauemmin niin kylmissä olosuhteissa. Niinpä jätin pari latausta suosiolla väliin ja koeajon bensiinin keskikulutus nousi lukemaan 7,8 litraa satasella.
Ei autoa laiskaksi voi haukkua pelkällä bensalla ajettaessakaan, mutta sähkön tuoma 45 hevosvoiman lisäbuusti jää tyhjällä akulla ajellessa puuttumaan.
Kyseessä on selvästi ajajan auto
Ohituskiihtyvyys välillä 50–100 kilometriä tunnissa meni ladatulla autolla ripeästi tasan viidessä sekunnissa. Tuntuma on muutenkin sporttinen jämäkän alustan ansiosta ja pieni kulmikas lämmitettävä ratti sopii käteen.
Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii sulavasti ja kyseessä on selvästi ajajan auto. Peugeot 308 ei ole tiloiltaan kovin kummoinen, sillä takapenkillä on korkeintaan keskimittaiselle tilaa ja tavaratilakin on melko matala.
Autosta on tulossa myös mitoiltaan selvästi suurempi farmarimalli, joten se soveltunee jo perhekäyttöön.
Pitkät kuljettajat eivät välttämättä ihastu ratin yli katsottavaan nopeusmittariin.
Petri Matikainen
Mittaristo on turhan monimutkainen
Hienon näköinen mittaristo on turhan monimutkainen normaalissa arkikäytössä. Välillä keskinäyttöä painellaan kolmen sormen taktiikalla ja kolmiulotteinen päänäyttö on muunneltavuudestaan huolimatta suorastaan sekava.
Pitkät kuljettajat eivät välttämättä ihastu ratin yli tiirailtavaan nopeusmittariin, mutta lyhyemmille kuljettajille se tuntuu sopivan hyvin.
Peugeot haluaa erottua selvästi tavallisemmista kilpailijoistaan ja siinä se tosiaan onnistuu, niin hyvällä kuin huonollakin tavalla.
Tehokkaat ajovalot toimivat kiitettävästi
Viirumaiset ajovalot ovat näyttävän näköiset, mutta käytännössä myös todella tehokkaat ja automatiikka toimii kiitettävästi.
Pitkästä aikaa koeajoautossa oli myös hyvät peruutusvalot ja sekin tuo turvallisuutta pimeässä peruutteluun.
Myös hyvä äänentoisto pääsee oikeuksiinsa muuten hiljaisessa autossa, tätä voi myös laadun tunnuksi kutsua.
Uutuudessa on hyvät peruutusvalot, mikä luo turvallisuutta pimeässä peruutteluun.
Petri Matikainen
Pakkanen nipisti päästöttömiä kilometrejä
Uusi Peugeot 308 on kilpailijoistaan erottuva auto. Sillä on omaa luonnetta niin paljon, että siihen joko tykästyy tai sitten ei.
Pakkanen puraisi koeajon aikana sen verran, että päästöttömiä kilometrejä kovin paljon kertynyt. Kolmen tunnin lataamisella pääsee hyvissä olosuhteissa noin 40 kilometriä, mutta kylmissä oloissa vain puolet siitä.
Tämän huippumallin hinnalla saisi muuten lähes kaksi hiukan vaatimattomampaa perusmallia ja niissäkin on uusi vanhan mallinen logo maskissa.
PETRI MATIKAINEN
Plussat
+ Massasta erottuva uutuus
+ Ajajan auto
Miinukset
- Lataamisen hyödyt kylmissä olosuhteissa
- Takatilat
FAKTA
Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8
* Koeajoauton hinta: 43?046 euroa, mallisto alkaen 23?835 euroa
* Päästöt: 27 grammaa/kilometri
* WLTP-kulutus: 1,2 litraa/100 kilometriä
* Toimintamatka sähköllä: 58 kilometriä (valmistajan ilmoittama)
* Yhteisteho: 225 hevosvoimaa
* Vääntö: 360 newtonmetriä
* Vetokyky: 1?450 kiloa
* Omamassa: 1?708 kiloa
* Tavaratila: 361–1271 litraa
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot