Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Tasavallan presidentiksi mielivä sipoolainen yrittäjä ja kansanedustaja Harry "Hjallis" Harkimo testasi kampanjarekkaansa Porvoossa maanantaina.
Marko Wahlström
PORVOO, NÄSI Presidenttiehdokas Harry "Hjallis" Harkimon (liik.) kampanjarekkaa testattiin kenraaliharjoituksen merkeissä Näsin S-Marketin parkkipaikan reunalla maanantai-iltana.
Ovi lämmitettyyn, pinkin sävyiseen rekkaan kävi harvakseltaan, mutta säännöllisesti. Tarjolla oli kahvia sekä makeaa Porvoon mitalla eli suukkoja ja tryffeleitä.
– Lähden kiertämään Suomea tällä. Tämä on meidän näkyvin vaalikampanja, tasavallan presidentiksi mielivä Liike Nyt -puolueen kansanedustaja ja yrittäjä sanoi.
Harkimo aikoo käyttää kaiken liikenevän vapaa-aikansa kampanjoitiin.
– Kun eduskunta on tauolla tammikuussa, lähdemme kiertämään heti kuun alusta.
Harry "Hjallis" Harkimon 16,3 metriä pitkän kampanjarekan kenraaliharjoitus oli Näsin S-marketin parkkipaikalla maanantaina.
Marko Wahlström
Presidentin pitää kuunnella ihmisiä
Sipoossa asuva yrittäjä kertoi asettuneensa perustamansa puolueen ehdokkaaksi yhdestä ainoasta syystä.
– Haluan presidentiksi, Harkimo perustelee.
Kampanjarekan seinällä olevissa tauluissa näkyvät miehen teemat.
– Johda. Älä seuraa. Niinistö–Harkimon linja, lukee yhdessä plakaatissa, joka on miehen mukaan pääteema.
Muissa kampanjatauluissa Harkimolle tärkeät teemat, kuten itsenäisyys, ulkopoliittinen turvallisuus ja yhteiskunta.
– Poliittinen eliitti ei koske presidenttiä, jonka pitää kuunnella ihmisiä ja järjestää tavat, jolla kuunnella, hän kertoi.
– Toinen tapa kuunnella ihmisiä on toimia maamme viennin edistäjänä, liike-elämässä mukana ollut mies korosti.
Kolmanneksi asiaksi Harkimo nosti sen, että presidentin tulee ottaa kantaa myös muihin kuin ulkopoliittisiin asioihin.
– Presidentti voi olla myös mielipidevaikuttaja. Talous on yksi tärkeimpiä asioita ainakin minulle, koska Suomi ei ole viimeiseen 15 vuoteen kehittynyt yhtään, eikä kehitys jatku tälläkään hallituskaudella.
Kampanjarekan kyljet on teipattu presidenttiehdokkaan kuvilla ja sloganeilla.
Marko Wahlström
Suomi tarvitsee kaikki turvallisuuden takaamiseksi
Ulkopolitiikan rintamalla Harkimon mielestä presidentin tehtävänä on pitää huolta siitä, että rauha säilyy Suomessa.
– Myös huoltovarmuuden varmistaminen on tärkeää. Tällä hetkellä en näe mitään sotilaallista uhkaa idän suunnasta.
Harkimo nosti esille myös kutsunnat.
– Niille naisille, jotka eivät halua mennä armeijaan ja niille miehille, jotka menevät siviilipalvelukseen, pitää olla kriisin aikana jokin tehtävä. Se voi olla sairaala-alalta tai digitalisaation parissa, mutta vaatii lyhyen koulutuksen.
– Suomi tarvitsee kaikki ihmiset turvallisuutensa säilyttämiseksi, Harkimo sanoi.
Hänen arvion mukaan suomalainen yhteiskunta on tällä hetkellä "ihan hyvällä tolalla" ilman suurempia ongelmia.
– Meidän pitää huolta, että olemme kunnossa ja pärjäämme pääasiassa yksin. Tarvittaessa toki saamme puolustuksellisesti apuja, mutta meillä on vahva armeija.
Harkimon mukaan Suomessa tulisi käydä myös kansalaiskeskustelua, siitä miten Nato-sotilaiden palkkaaminen toteutetaan.
– Lisäksi meidän pitää tehdä yhteinen puolustussuunnitelma yhdessä Ruotsin ja Suomen kanssa, jotta pystymme puolustamaan pohjoista Itämerta. Ehkä tänne voisi tulla Naton pohjoinen tukikohta.
– Varmasti tulee ihan mielenkiintoinen rupeama, kampanjarekan kuljettaja Jan Salomaa sanoi.
Marko Wahlström
Kampanja-autoa ajaa kuuden miljoonan kilometrin rekkamies
Kampanjarekka löytyi Ruotsinpyhtäällä sisäkarting-rataa ylläpitävältä kotkalaisyrittäjä Mikko Almgreniltä. Vetoautona oin DAF.
– Perävanu on 13,6 metriä pitkä ja tämä on ollut pakasteajossa, jonka takia seinät on niin paksut, rekan kuljettajana toimiva liljendalilainen Jan Salomaa, kohta 66, kertoi.
Perävaunu on sisustettu uudelleen ja kylmälaite keulalta on poistettu. Tilalle on ilmalämpöpumppu. Takaosaan asennetaan vielä Webasto-lämmitin.
Hän on ajanut työkseen rekkaa vähän yli 40 vuotta. Kilometrejä miehelle on tullut noin kuusi miljoonaa kilometriä Suomen, Norjan ja Keski-Euroopan maanteillä.
– Aloitin ja lopetin urani tukkiautolla ajamiseen. Saatuani ajokortin vuonna 1975, aloin ajaa roskia Porvoossa, jonka jälkeen olen ajanut niin työkoneita lavettiautolla kuin vilja-autoa ja ulkomaanajoja, isän renkaanjälkiä rekkakuskina seurannut mies kertoi.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot