Viikon kysymys
A-
A+
Täyssähköinen Volvo EX90 on tilava ja hienosti viimeistelty seitsemänpaikkainen katumaasturi, joka vie perheautoluokan uusiin ulottuvuuksiin.
Petri Matikainen
ITÄ-UUSIMAA Iso Volvo nelivetoisena ja seitsemänpaikkaisena, sellainen on varmasti monen isomman perheen unelma. Lisäpenkillisiä on ollut tarjolla niin dieselinä kuin bensahybridinäkin jo vuosia, mutta nykyään sellaisen saa myös täyssähköisenä.
EX90 on Volvon täyssähköisen malliston suurin ja edustavin, samalla tietysti myös hinnaltaan arvokkain versio. Kaksi sähkömoottoria tuottavat tehoa yhteensä 517 hevosvoimaa, joten ison auton kulku on tarvittaessa todella ripeää.
Ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 kilometriä tunnissa kellotin 3,5 sekuntia, ilman erikoista viivettä aika olisi ollut vieläkin nopeampi.
Tämä pieni viive toi mieleen takavuosien turbot, eli kun kaasu painetaan pohjaan, niin hetken päästä mennään eikä meinata.
Ilmajousitus, tehokas sähkövoimalinja ja runsas varustelu tekevät EX90:stä ylellisen mutta käytännöllisen arjen kumppanin
Petri Matikainen
Isolle ja painavalle autolle sähkö tietysti maistuu. Täyteen ladattuna ajotietokone näytti toimintamatkaksi 440 kilometriä. Oikein nätisti maantiellä ajellessa kulutus painui jopa 20 kilowattituntiin, mutta sekalaisessa ajossa se nousi aika äkkiä taas 25 kilowatin lukemiin.
Kyyti on todella äänetöntä ja mukavaa, ilmajousitus sen suorastaan takaa. Muutenkin varustelu on korkeatasoista ja viimeistely on hintaluokan mukaista kaikin puolin. Ajossa iso auto tuntuu varsin ketterältä, joten todennäköisesti myös perheen naiset uskaltavat ajaa Volvolla kaupungissakin.
Hyvät kamerat ja fiksusti toimiva törmäyksenesto tuovat turvaa yli viisimetrisen möhkäleen käsittelyyn.
Kolmannen penkkirivin istuimet saa kätevästi taitettua sähköisesti nappia painamalla alas jos niitä ei tarvita. Tällöin tavaratila kasvaa suorastaan valtavaksi. Napista pystyy myös laskemaan ilmajousituksen alas, jolloin lastaaminen helpottuu matalamman nostokynnyksen myötä.
Keskirivillä on luonnollisesti aikuiselle paremmat tilat kuin viimeisellä rivillä ja etumatkustajat viihtyvät varmuudella mukavilla ja tukevilla istuimilla. Ajovalot ovat Volvon tapaan erinomaiset ja esimerkiksi audiolaitteisto soi hienosti muuten niin hiljaisessa autossa.
Varusteita on vähintäänkin riittävästi, mutta mielestäni liikaa toimintoja on viety ison keskusmonitorin taakse.
Laadukkaasti viimeistelty EX90 yhdistää modernin varustelun, suuren tavaratilan ja hiljaisen matkustuskokemuksen.
Petri Matikainen
Volvon EX90 on kaikinpuolin todella hieno täyssähköinen perheauto jopa seitsemälle hengelle. Siitä ei viikonkaan koeajon aikana löytynyt juuri heikkouksia. Painavalle autolle tietysti sähkö maistuu, mutta kyllä kyytikin on ripeää tarvittaessa ja akku on riittävän iso.
Hienossa autossa on toki myös hienon auton hintalappu, mutta esimerkiksi työsuhdeautona tällainen iso sähkömaasturi saattaa olla todella suosittu vaihtoehto.
Kovin kivikkoiselle mökkitielle en kuitenkaan tälläkään sähköautolla haluaisi lähteä, sillä pohjakosketukset voivat tulla todella kalliiksi.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Plussat
+ Hiljainen ja tilava perheauto
+ Riittävä toimintamatka ja suorituskyky
Miinukset
– Ison auton sähkönkulutus
– Hankintahinta
VOLVO EX90 TWIN PERFORMANCE ULTRA
» Sähköauto, neliveto
» 380 kW (517 hv), 910 Nm
» Akku brutto / netto 111,0 / 107,0 kWh
» Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
» CCS: 250 kW
» WLTP-kulutus 20,4 kWh / 100 km
» Toimintamatka 616 km
» Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s
» Huippunopeus 180 km/h
» Pituus 5 037 mm
» Leveys 1 964 mm
» Korkeus 1 747 mm
» Akseliväli 2 985 mm
» Tavaratila 310–1 867 l + 34 l edessä
» Omamassa 2 811 kg
» Perävaunu 2 200 / 750 kg
» Euro NCAP ei testattu
» Takuu 3 v / 100 000 km, ajoakku 8 v / 160 000 km
» Koeajoauto 119 520 €
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot