Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
PORVOO Kaukana pohjoisessa, missä tuuli ujeltaa lumisilla vuorilla, lepää muinainen kylä. Viime aikoina sen asukkaat ovat alkaneet kadota, muttei kukaan tiedä miksi. Kylän asukkaat kääntyvät nyt puoleesi. Auta selvittämään, mikä pimeä voima asustaa kylän varjoissa.
Näillä sanoilla voisi alkaa roolipeli. Roolipelissä heittäydytään tarinaan ja eläydytään esimerkiksi ritariksi. Siinä taklataan haasteita yhteisten sääntöjen mukaisesti ja edetään noppaa heittämällä.
– Tiedätkö, kun lukee jotain jännittävää kirjaa tai katsoo elokuvaa, jonka hahmoon eläytyy. Kun huutaa ruudulle, että ”älä tee sitä tai mene tuonne”? Roolipelaamisessa tunne on sama, mutta siinä saa itse tehdä päätökset ja olla se hahmo, kertoo porvoolainen Jukka Sorsa.
Sorsa on roolipelisuunnittelija, joka palkittiin tänä vuonna Kultaisella lohikäärmeellä Ropecon-gaalassa. Gaala on Euroopan suurin vapaaehtoisvoimin järjestetty roolipelitapahtuma, ja palkinto yksi alan arvostetuimmista.
– Roolipelaaminen vaatii mielikuvitusta, pitää lähteä leikkiin mukaan, Sorsa kertoo.
Sorsan suunnittelemia rooliepelejä ovat muun muassa Legendoja.
Merja Forsman
Roolipelin suunnittelemisessa tarvitaan matematiikkaa ja mielikuvitusta
Kun Sorsa kiinnostui roolipeleistä 11-vuotiaana, roolipelit eivät olleet kovin trendikkäitä.
– Olin hyvin kiinnostunut fantasiasta jo 80-luvun lopulla. Tarzan-elokuvat ja Taru sormusten herrasta -animaatio ja sitten kirjat innoittivat. 90-luvulla yhden kaverin isoveljellä oli Dungeons & Dragons -roolipeli, ja sitten joku opetteli säännöt, huonosti varmasti, ja se oli menoa, Sorsa kertoo.
Roolipeleihin kiskaisi mukaan tarinallisuuden ja pelillisyyden yhdistyminen, ja jo muutaman vuoden päästä Sorsa alkoi itsekin suunnitella roolipelejä.
– Hoksasin, ettei roolipelien suunnittelu ollut minulle vain epämääräistä tekemistä, Sorsa sanoo. – Olin jo alakouluikäisenä yrittänyt tehdä jotain lautapelejä ja olin aika luova.
Vuonna 2009 ilmestyi Sorsan ensimmäinen Hounds of the Sea -roolipeli. Parhaiten Sorsa tunnetaan Legendoja & lohikäärmeitä -roolipelistä, jonka pääsuunnittelijana hän toimi.
– Roolipelisuunnittelijalla pitää olla mielikuvitusta ja taito kirjoittaa suunnitelmallisesti tarinaa. Pitää ymmärtää roolipelejä ja matematiikkaa, kuten todennäköisyyslaskentaa, Sorsa kertoo.
Todennäköisyyksiä Sorsa laski päässään myös silloin, kun hän mietti Kultainen lohikäärme -palkinnon mahdollisuutta.
– Olin laskenut, että jonain vuonna todennäköisesti voitan tämän palkinnon, Sorsa hymyilee. – Pelisuunnittelupiirit ovat sen verran pienet.
Sorsa toimii vapaaehtoisvoimin tehdyn Legenda-lehden päätoimittajana ja pyörittää harrastuksenaan myös Myrrysmiehet-pienkustantamoa.
Merja Forsman
Leikki sallittu aikuisillekin
Leikkiä pidetään lasten työnä, mutta tutkimusten mukaan leikkiminen tekee hyvää myös aikuisille. Se on tärkeää luovassa ajattelussa ja se tunnetusti tuo iloa aikuisenkin elämään.
– Ajattele, että nykyään tällainen 42-vuotias voi pelata kaikenlaista, ja se on sosiaalisesti hyväksyttyä, Sorsa nauraa. – Omassa lapsuudessani ei ikinä olisi voitu kuvitella, että isät pelaisivat roolipelejä tai leikkisivät lastensa kanssa – saati isovanhemmat!
Toisaalta aikuisten leikkimielisyydestä koko roolipelaaminen sai alkunsa.
H.G. Wells loi vuonna 1913 miniatyyrisotapelin Little Wars ja antoi sille säännöt, ja Bronten sisarukset kehittivät eläytymistä vaativia tarinoita eli varhaista liveroolipelin kaltaista toimintaa.
– 1960-luvulla aikuiset ukot alkoivat pelata sotapelejä miniatyyrisotilailla ja sitten vain yhdellä sotilaalla. Myöhemmin peliin lisättiin fantasiaelementtejä, ja roolipelien suosio alkoi levitä, Sorsa kertoo.
Vasta vuonna 1974 julkaistu Dungeons & Dragons toi roolipelit laajemmin yleisön tietoisuuteen.
Sorsa on toiminut aktiivisesti roolipeliyhteisön rakentajana ja tehnyt suunnittelemistaan peleistä saavutettavampia, avoimien lisenssien pelejä.
Merja Forsman
Pelaamisesta tullut arkipäivää
Ylipäätään suhtautuminen pelaamiseen on Sorsan mukaan muuttunut radikaalisti muutamassa kymmenessä vuodessa.
– Jos joku olisi 90-luvulla yläasteella sanonut, että pelaa monta tuntia päivässä konsolilla, häntä olisi katsottu paheksuen. Nyt se on täysin toisin päin: jos sanoo, ettei koskaan pelaa konsolilla, saa kummeksuntaa osakseen, Sorsa sanoo.
Pelaamisen suosio on näkynyt myös Ropeconin kävijämäärissä. Kun viime vuonna tapahtumaan osallistui 5 000 kävijää, tänä vuonna ylittyi jo 7 500 kävijän raja.
Roolipelien suosio ei ole silti nostanut Sorsaa rikkauksiin, eikä se miestä edes harmita.
– Olen aina ajatellut, että julkaisu menestyy, jos sen tuotolla voidaan rahoittaa seuraava projekti. Kaikki ekstra on jo kuin arpajaisvoitto. Jos taas kaikki menee pieleen, julkaisu on yhtä kallis harrastus kuin laskettelu. Koska olen jo reilusti aikuinen, voin sijoittaa harrastukseeni laskettelun verran rahaa, Sorsa järkeilee.
– Ei tätä alaa voi silti suositella nuorille, ei tällä bisnestä tee. Mieluummin kannattaa vaikka ryhtyä tubettajaksi, mies nauraa. – Roolipelien suunnittelu on kuitenkin hauska harrastus.
4.–10.11. VIETETÄÄN PELIVIIKKOA
» Peliviikko on vuosittain marraskuussa vietettävä pelikasvatuksen ja pelikulttuurin teemaviikko, joka kannustaa yhteisiin pelihetkiin. Tänä vuonna juhlistetaan 14. Peliviikkoa.
» Peliviikon aikana pääkirjastolla voi pelata retrokonsoleilla sekä kokeilla virtuaalitodellisuutta Porvoon kirjastossa
» Ti 5.11. klo 17.30 Luento: Palkittu porvoolainen pelisuunnittelija Jukka Sorsa kertoo roolipelien historiasta ja suunnittelusta.
» Ke 6.11. klo 17.00 alkaen Lautapelipaja: Tule pelaamaan lautapelejä kirjaston henkilökunnan opastamana. Esittelyssä mm. Roots-lautapeli.
» To 7.11. klo 16.30 alkaen: MTG-paja – fantasia-aiheisen Magic: The Gathering -keräilykorttipelin esittely aloittelijoille. Ensimmäisille osallistujille jaossa kolmenkymmen kortin aloituspakka kotiin vietäväksi. Pelin ikäsuositus 13+.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot