Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kirjoittaja oin havainnut työssään yhden epäkohdan, joka liittyy asiakkaiden reseptien uusimisprosessiin liittyviin epäselvyyksiin.
Arkisto/Apteekkariliitto/Katja Losonen
Olen Apteekkarina Porvoon Uudessa Apteekissa ja lainmukainen velvoitteeni on huolehtia alueen lääkitysturvallisuudesta. Se pitää sisällään muun muassa sen, että apteekkini varastossa on riittävästi lääkkeitä alueen tarpeet huomioon ottaen.
Mielestäni velvollisuuteeni kuuluu puuttua myös epäkohtiin, joita havaitsen työni ohessa. Yksi epäkohta on asiakkaiden reseptien uusimisprosessin epäselvyydet. Olen tätä asiaa yrittänyt saada korjatuksi jo vuosia ja aina saan Kelasta saman vastauksen; ”valitettavasti tekstiviestijärjestelmä toimii kuvatulla tavalla” tai ”kyseessä ei ole virhe vaan ominaisuus”.
Ongelma, jonka Kelakin tiedostaa, on siinä, kun apteekista lähetetään reseptin uusimispyyntö terveyskeskukseen. Lääkärillä on reseptin käsittelyyn vaihtoehtoja. Hän voi uusia reseptin sellaisenaan ja mitään ongelmaa ei silloin ole. Asiakas saa halutessaan tekstiviestin puhelimeen, jossa kerrotaan, että ko. resepti on uusittu. Mutta jos lääkäri päättääkin kirjoittaa kokonaan uuden reseptin, järjestelmä ei luo vastausta. Tai luo, nimittäin kahden viikon päästä asiakas saa testiviestin, ”reseptiänne ei ole uusittu”. Tämä toki pitää paikkansa, koska reseptiä ei ole uusittu, mutta tekstiviesti ei kerro, että lääkäri on kirjoittanut uuden reseptin.
Virhe tai siis ominaisuus järjestelmässä aiheuttaa paljon sekaannusta asiakkaissamme ja kyseessä on vakava lääkitysturvallisuus riski. Pahimmillaan asiakas lopettaa elintärkeän lääkkeen käytön, koska lääkäri ”ei ole uusinut reseptiä”.
Asia toki selviää kirjautumalla pankkitunnuksilla Kantaan, mutta kaikilla ei ole pankkitunnuksia tai internetiä käytössä. Toki asiakas voi tulla aina apteekkiin, missä asia hienon henkilökuntamme avustamana viimeistään sitten selviää.
Kun tätä järjestelmää on aikoinaan suunniteltu ja kehitetty, sillä on varmasti ollut hyvää tarkoittava ajatus taustalla. Kuitenkin järjestelmien kehitysprosessin aikana pitäisi aina tehdä riskianalyysi ja pohtia kaikki mahdolliset skenaariot huolella läpi ennen kuin järjestelmä hyväksytään käyttöön. Tässä sitä ei olla tehty.
Viimeisimmän Kelasta saamani vastauksen perusteella heillä keskitytään nyt muihin kehittämishankkeisiin ja tämä epäkohta on kehitysjonossa. Olen huomannut, että nyt ei ole aikaa turhanpäiväisyyksiin järjestelmäkehityksessä vakavien lääketurvallisuusriskien estämiseen.
Kelassa on nimittäin keskitytty viimeisen puolen vuoden aikana esimerkiksi siihen, miksi apteekissa vaihdetaan lääkärin kirjoittama silmätippapullo pipetteihin tai miksi apteekissa vaihdetaan insuliiniampullit insuliinikyniin. Eli pois annostelumuodoista, joita asiakas on jo vuosia tottunut käyttämään.
Kulutamme sekä asiakkaan aikaa että omaa ja lääkärin aikaa, koska odotamme lääkäriltä vastausta asiaan, jonka me jo tiedämme yhdessä asiakkaan kanssa. Miksi? Mielestäni olisi tärkeämpiäkin asioita mihin resursseja käyttää.
JARI HANSKI,
APTEEKKARI,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot