Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kuvituskuva.
Arkisto/Mia Smolander
Itäväylän julkaisema artikkeli Isnäsissä olevasta uudistamisalasta on herättänyt monia kysymyksiä liittyen metsänhoitoon, hakkuuoikeuteen, koulun opetusmetodeihin, aikuisten käyttäytymiseen lasten suhteen, tiedottamiseen ja metsäalan keskusteluun ylipäänsä.
Haluan tuoda tässä esiin sen että kyseessä on normaali metsänuudistamistoimenpide. Metsänomistajalla on lain suoma oikeus ja velvollisuus uudistaa metsäänsä kenenkään siihen puuttumatta.
Minulla herää tästä monta kysymystä koulun aikuisten, rehtorin ja opettajien toimintaan liittyen. Esittäisin tässä jäljempänä toisenlaisen toimintatavan kun metsänhoitotoimenpiteitä osuu näin hyvin kohdalle.
Metsänomistaja ja yhtiö tiedottivat hyvissä ajoin kouluun että metsä uudistetaan. Rehtori olisi voinut ottaa koko asian täysin toisella tavalla. Kertoa koululaisille asiasta, pyytää yhtiön edustajaa koululle kertomaan mitä alueella tapahtuu. Kertoa miten metsiä uudistetaan ja nyt on tämän metsän vuoro uudistua. Ottaa opetukseen monissa aineissa materiaalia metsänhoidosta. Toisin sanoen valmistella koulun lapset tähän tapahtumaan eikä tehdä metsänomistajasta ja yhtiöstä rosvoja. Hakkuu on aina silmälle ikävä asia mutta ei lapsia voida suojella liikaa pettymyksiltä vaan olla tukena mieluummin.
Etukäteen kertomalla asioista lapsille voidaan opettaa asioita objektiivisesti. Puuta tarvitaan hirsitaloihin, hirsikouluihin, rakentamiseen, energiaksi, polttopuuksi, kouluihin käsityötunneille, huonekaluihin jne. Lapset ymmärtävät ja hyväksyvät asiat kun kerronta on asiallista.
Lapset voidaan ottaa metsään mukaan tutustumaan koneisiin ja kertoa metsästä sieltä koneen sisältä käsin miten puu lähtee ja minne se lähtee. Olen varma että innokkaita oppilaita riittään tutustumaan koneisiin. Nykyään ne ovat erittäin hienoja ja modernia tekniikkaa täynnä. Tutustuminen nuotion kera hakkuutyömaahan on hyvin järjestettynä odotettu tapahtuma kaikille osapuolille.
Kun hakkuu on ohitse voidaan opetusta jatkaa seuraamalla ikkunasta miten uudistaminen tapahtuu. Lapsille on annettava mahdollisuus tutustua esim istutusputkeen, taimiin, raivaussahaan ja muihin työkaluihin mitä esimerkiksi täällä Isnäsissä tullaan käyttämään. Kaikki edellä kerrottu on mahdollista opettaa ilon ja tekemisen kautta. Sitä pettymystä mikä uudistamishakkuusta tulee silmälle ei voida kokonaan poistaa. Me aikuiset voidaan olla kuitenkin omalla toiminnallamme tätä pettymystä merkittävästi pienentämässä.
Yritin edellä kuvata sitä opetustapaa mikä olisi järkevä toteuttaa näissä tapauksissa. Nyt opettajat ja rehtori tekivät todellisen karhunpalveluksen lapsille. Todennäköisesti metsäkoneita, metsänomistajaa, yhtiötä vihataan loppuelämä. Paha mieli koko kouluaikana. Onko koulun henkilökunta nyt oikeasti ajatellut mitä tuli tehtyä?
MATTI JÄPPILÄ,
ASKOLA
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot