Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
Miten voi olla mahdollista, että kun tulet päivystyksen odotustilaan ja vaikka päivystysjonossa on vain kolme ihmistä, eikä väkimäärä siitä suuremmin kasvakaan, et ole vielä kolmessa tunnissakaan päässyt lääkärin huoneeseen?
Vika ei ole henkilökunnan eikä sen määrässä, vika on järjestelmässä.
Toimistossa vaivasi luokitellaan kiireelliseksi tai vähemmän kiireelliseksi.
Sen mukaan vastaanotto näyttää toimivan. Jos kuulut vähemmän kiireellisiin, joudut häntäpäähän. Tässä järjestelmässä näyttää jokainen uusi tulija jostain syystä pääsevän edellesi. Vaikka odottajien määrä pysyy muutamissa, ohjelma siirtää sinut uuden tulijan myötä aina viimeiseksi jonossa. Näin kävi minulle.
On selvää, että päivystyksessä kivun määrä, akuuttisen hoidon tarve ja lapset määräävät jonojärjestyksen, heidät myös ensimmäisiksi hoidetaan, ja kiireisimmät viedään suoraan toimenpidehuoneeseen, mutta mikä on se käytävälle jäävien tärkeysjärjestys? He eivät näytä sen akuuteimmilta kuin muutkaan.
Ymmärrän, että odotusaika venyy, jos tupa on täynnä, mutta kun siellä on vain nuo muutamat ihmiset, miksi uusi tuleva pääsee jonon keulaan ja ne ensimmäisinä tulevat siirretään sen loppuun? Ikärasismistakaan ei taida olla kyse, sillä en minäkään ole enää ihan nuorimmasta päästä.
On kohtuutonta vedättää ihmisiä tällä tavoin tuntitolkulla odottelemassa vuoroa, josta et tiedä, milloin se tulee. Toki monitorista näet vuoronumerosi ja odotusaika-arvion, mutta paikka siirtyy vähän väliä etäämmälle. Kun kysyin, kuinka monta on edelläni, vastattiin, että olen toinen. Kun mitään ei tapahtunut, kysyin uudestaan, ja silloin jo kolme vähistä potilaista oli siirtynyt eteeni. Kolmannella odotustunnilla alkoi jo heikottaa ja pyörryttää. Kahvioon ohjattiin, mutta se oli jo mennyt kiinni.
Ymmärrän tärkeysjärjestyksen, mutta joku tolkku sentään pitää olla siinä, kuinka pitkään ketäkin roikotetaan jonossa. Niin kiire ei kenelläkään muullakaan näyttänyt olevan, että heidät pitäisi ottaa nopeammin sisään, mutta niin vain tehtiin.
Jos ohjelmisto sen aiheuttaa, korjatkaa sitä.
Kaikki todelliset akuuttitapaukset ensin, ja kaikki muut tulojärjestyksessä jonottamaan.
On harmillista, että potilaan turhautuminen tulee henkilökunnan niskoille. He eivät voi muuta kuin noudattaa ohjeita, mutta esimiehen ja toiminnasta vastuussa olevien pitäisi tarttua epäkohtiin.
Maksamme veroa kaikki yhtä lailla näistäkin palveluista ja odotamme, että ne saadaan inhimillisyyden rajoissa.
Toivon ”päällystön” menevän asiakkaansa nahkoihin, ja istuvan vähine, mutta lääkärin asiantuntiemusta tarvitsevine vaivoineen kolme tuntia maski naamalla, kovalla fanerituolilla ilman eväitä, muutaman muun asiakkaan joukossa, jotta ymmärtää, mitä pitää muuttaa.
SARI GLAD,
PORVOO
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot