Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Kuvituskuva.
Mika Laine
Mediassa käydään keskustelua painotettujen luokkien lakkauttamisesta nykymuodossaan. Oppilaat saisivat painotettua opetusta edelleen, mutta sijoittuisivat sekaluokkiin muussa opiskelussaan.
Asiaa taustoittavat Helsingin yliopiston tutkijat. Tutkimustieto on yhtä kiistatonta kuin se on ennalta-arvattavaakin.
Keskustelun esimerkkiluokaksi on valikoitunut musiikkiluokka. Musiikkiluokalle päätyy korostetusti meidän paremmin toimeentulevien, korkeasti koulutettujen kantasuomalaisten vanhempien lapsia.
Siteeratut tutkimukset kuitenkin ohittavat kaksi seikkaa. Ensinnäkin sen, että esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten lasten musiikkiluokalle päätymättömyys ei ole musiikkiluokan ansiota taikka syytä.
Ilmiö on todellisuutta, koska yhteiskunnassa on tehty onnettomia päätöksiä kauan ennen kuin lapselle valinnan paikkaa musiikkiluokalle edes tulee.
Musiikkiluokan lakkauttaminen ei edistä segregaation huomioivaa kaavoitusta, ei lisää resursseja varhaiskasvatukseen, ei edistä kielen opetusta erityistä tukea tarvitseville ryhmille, ei kehitä kotoutumispalveluita, eikä se edistä vähempivaraisten perheiden lasten mahdollisuuksia musiikkiharrastukseen.
Nämä ovat todellisia tasa-arvokeinoja, jotka vaikuttavuutensa lisäksi ovat vaikeita ja kalliita.
Musiikkiluokan lakkauttaminen on helppo keino lakaista suurta ongelmaa pienen maton alle piiloon.
Toisekseen käytössä oleva tutkimus ei juurikaan tunnista musiikkiluokan olemusta, koska se ei tiedosta itse musiikin olemusta sellaisissa yhteisöissä, joissa musiikki on aktiivisesti läsnä.
Musiikkiluokalla olevat oppilaat kehittävät musiikkisuhdettaan matematiikan tunnista ruokavälituntiin. Tällainen etu menetetään kokonaan hajauttamalla lapset musiikkitunnin ulkopuolisessa koulupäivässään.
Musiikkiluokkauudistus olisi erittäin muodollinen edistysaskel tasa-arvon eteen, joka samalla tulisi vähentämään niin musiikin harrastajia kuin ammattilaisiakin tulevaisuuden Suomessa.
Poliitikon tulee katsoa tarjotun tutkimuksen läpi sellaiseen tulevaisuuteen, jossa todellinen musiikkiluokka on mahdollisuus nykyistä useammalle musiikista voimaantuvalle lapselle.
Samassa tulevaisuudessa koulushoppailuakin väistetään.
Kirjoittaja musiikkiluokan käynyt ammattimuusikko, jonka neljästä lapsesta kaksi ovat musiikkiluokkalapsia myöskin.
LEO KYLÄTASKU
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot