Viikon kysymys
A-
A+
Kuvituskuva.
Arkisto/Mika Laine
Porvoossa on toiminut projektikoordinaattori kiusaamisen vastaisessa työssä kouluissa. Olemme saaneet hyviä havaintoja työstä ja sen tuloksista sivistyksen iltakoulussa 13.4.2023.
Viime syksynä 2022 koordinaattori kartoitti peruskouluja, mikä on tämänhetkinen tilanne kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja kiusaamistapausten selvittämiseen. Kouluissa on ollutkin jonkin verran toimintaa esimerkiksi KiVa kouluohjelman muodossa. Projektikoordinaattorin selvityksen mukaan tärkeimmät kiusaamista ennaltaehkäisevät toimet voisivat olla koulun toimintakulttuuri, yhteisöllisyyden rakentaminen ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen koulussa.
Mitä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen on? Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen tarkoittaa käytännössä uutta oppiaineitta, jossa harjoitellaan säännöllisesti joka vuosiluokalla näitä tärkeitä taitoja. Näiden taitojen hyvä omaaminen kantaa hedelmää koko lapsen ja nuoren koulupolun sekä tuo hyviä eväitä myös tulevaan työelämään.
Helsingin kaupunki on lähtenyt ennakkoluulottomasti mukaan tähän työhön ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja tällä hetkellä kaikissa kouluissa. Voisimmeko mekin olla mukana tässä ennakkoluulottomuudessa ja kitkeä pois paremmin kiusaamista?
Tunne- ja vuorovaikutus taidoilla on tutkittu olevan yhteys oppimistuloksiin. Helsingissä tätä uutta oppiainetta opetetaan vaihtelevasti vielä, eikä käytäntö ole vakiintunut, sillä osassa kouluissa tätä harjoitellaan säännöllisesti osana jotain toista oppiainetta ja osassa kouluissa se taas in ollut oma oppiaine. Vaihtoehtoja on siis monia.
Lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaidoilla on yhteys oppimistuloksiin ja sosioekonominen tausta vaikuttaa näihin taitoihin. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja voidaan opettaa ja oppia, koulut voivat osaltaan olla vaikuttamassa eriarvoistumiskehitykseen. Mitä me siis haluamme jatkossa opettaa lapsille ja nuorille?
Helsingin mallissa on huomattu vaikutuksia myös esimerkiksi työrauhaan, ja luokan sisäinen kielenkäyttö on muuttunut. Oppilaat on tutustunut toisiinsa enemmän harjoitusten kautta ja toisen kuuntelemisen taito on parantunut.
Jatketaan projektikoordinaattorin hyvää työtä kouluissa ja otetaan käyttöön hyvä malli kiusaamisen vastaiseen toimintaan. Lisätään myös Porvoon kouluihin resurssia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen.
Siru Nykänen (sd.),
Porvoon Suomenkielisen koulutusjaoston jäsen
Jenna Perokorpi (sd.),
Porvoon kaupunginvaltuutettu ja Elinvoimalautakunnan puheenjohtaja
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot