Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
LOVIISA, KOSKENKYLÄ Koskenkylän K-Market Kuninkaanherkkuun astuessa tulee kotoisa olo. Asiakkaita tervehditään kuin vanhoja tuttuja, jota he usein ovatkin. Työntekijöillä näyttää puuhaa riittävän, mutta se ei estä asiakkaiden kanssa juttelemista.
Hyllyjä on täyttämässä ysiluokkalainen TET (työelämään tutustuminen) -jaksolla työskentelevä Samantha Tornberg. Samanthalla hymy ulottuu silmiin asti, kun hän tulee tervehtimään. On helppo uskoa, että kaupassa on kivaa olla TET-harjoittelussa.
–?Olen ollut aiemminkin kaupoissa harjoittelemassa, ja täällä K-Marketissakin on tosi kiva tunnelma. Meidät TET-harjoittelijat on otettu kivasti vastaan. Työtehtäviini kuuluu hyllyjen täyttämistä, siivoamista ja lajittelua. Viihdyn hyvin, Samantha kertoo.
Myymäläpäällikkö Catharina Nordström kiittää Samanthaa oikeasta asenteesta. Tettiläinen on reipas ja omatoiminen. Nämä ominaisuudet eivät kuitenkaan ole mitenkään vaatimuslistalla, kun TET-paikoista päätetään.
–?Nuoret ovat erilaisia. Työnantajan pitää ottaa huomioon erilaiset ominaisuudet. On tärkeää, että TET-harjoittelijalle tulee työstä kannustava kokemus ja hän saa täältä hyvän ponnahduslaudan eteenpäin, Catharina hymyilee.
Koskenkylän K-Market on ottanut tänä vuonna Loviisan kouluista neljä tettiläistä, jotka työskentelevät pari viikkoa kaupassa siivoten, hyllyttäen ja lajitellen. Tänään kaksi TET-poikaa on maalannut laatikoita ja yksi on siivonnut. Hyllyttäminen ei ole vain tuotteiden lataamista esille.
–?Pitää tarkistaa koodit, ja asettaa tuotteet esille päiväys huomioon ottaen, Samantha sanoo.
Tettiläinen Samantha Tornberg arvostaa saamaansa työkokemusta.
Mika Laine
Catharina ja Samantha pitävät koululaisten TET-jaksoja erittäin tärkeinä nuorten pohtiessa tulevaisuuttaan. Monella ei ole tuossa vaiheessa elämää varmoja valintoja valmiina. Millaista se oikea työelämä oikein on? Aiemmin kaupan ala ei tullut mieleenkään, mutta nyt Samantha näkee sen yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona.
–?Eihän sitä voi tietää muuten kuin tutustumalla työelämään. On kiva tuntea tekevänsä ihan oikeaa työtä koulun vastapainoksi. Omat ajatukseni ovat saaneet uutta suuntaa TET-jaksoilla, kun pian olen mukana yhteishaussa, Samantha pohtii.
Catharina kertoo, että nuoret ovat itse aktiivisia hakiessaan TET-jaksolle kauppaan. Soitetaan ja tullaan käymään. Siitä lähtee sitten prosessi käyntiin. Catharina itse on ollut pitkään asiakaspalvelualalla, ja Koskenkylän K-Marketin myymäläpäällikkönä viime kesästä.
–?Perehdytyskurssilla käytiin läpi sitä, miten otetaan uusi työntekijä vastaan. Samaa sovellan näihin nuoriin. Ensiksi haemme yhdessä työasut kullekin. Tulee heti kiva fiilis siitä, että kuulumme samaan porukkaan, Catharina hymyilee.
K-Marketin hyvästä fiiliksestä kertoo jo sekin, että töihin tulee myös ”paluu-tettiläisiä”. TET-jaksolaiset ovat hakeutuneet kauppaan kesätöihin. Osaamista on jo kertynyt, mikä hyödyntää tietenkin myös työnantajaa. Catharina ei koe, että TET-oppilaiden työhön ottaminen olisi rasittavaa tai työlästä. Palkkaa TET-jaksolta ei saa, mutta nuori saa joko työtodistuksen tai ainakin arvion kuluneesta jaksosta.
–?Toivon, että nuorille jää positiivinen kuva työelämästä. Ja onhan se kivaa, kun he moikkaavat kaupungilla!
Myymäläpäällikkö Catharina Nordström ja TET-harjoittelija Samantha Tornberg ovat työkavereita Koskenkylän K-Marketissa.
Mika Laine
Harjurinteen peruskoulun opona Loviisassa elokuun puolivälissä 2022 aloitti Anne Herpiö.
Hän on tehnyt vuosikymmenien mittaisen uran opinto-ohjaajana eri puolilla Suomea. Herpiö on tutustunut aktiivisesti Loviisan seudun TET-paikkatarjontaan.
–?Edeltäjältäni Seija Leväseltä jäi paljon tietoa alueen yrityksistä ja yhteisöistä, jotka ovat ottaneet TET-harjoittelijoita. Kuluneella viikolla olen myös käynyt paikoissa, joissa työskentelee tettiläisiä. Näin opokin on osaltaan mukana nuorten TET-jaksolla, Herpiö toteaa.
Hän painottaa yhteiskuntavastuuta. Sillä hän tarkoittaa yritysten ja muiden toimijoiden vastuuta osallistua osaltaan nuorten kasvattamiseen, TETissä siis työelämäkasvatukseen. Jos tällaista mahdollisuutta ei nuorille suoda, se vaikeuttaa heidän suuntautumistaan jatko-opintoihin ja työelämään. Koulussakin opetetaan työelämätaitoja, muun muassa työnhakutaitoja sekä itsetuntemusta. Millainen minä olen?
–?Olen opon tunneilla kertonut ihan konkreettisesti yrityksistä ja muista tahoista Loviisassa, joihin kannattaa hakea TET-jaksoille. Siis niihin paikkoihin, jotka ovat aieminkin ottaneet nuoria töihin. Osalla on pitkä historia nuorten kanssa, ja heidän kanssaan on hienoa toimia, Herpiö kiittää.
Harjurinteen koulun opo Anne Herpiö toivoo, että TET-jaksolaisia otettaisiin aktiivisesti töihin.
Mika Laine
Lämpimät kiitokset Herpiö lähettää muun muassa R-Kioskille, ravintoloille, kahviloille, isoille ja pienille ruokakaupoille, lehtien toimituksille, kirpputoreille ja seurakunnalle. Nykyään järjestetään myös etäTET-jaksoja, joiden avulla voi tutustua erilaisiin työpaikkoihin. Ikäväkseen Herpiö on huomannut, että alueella on lukuisia kunnallisia toimijoita ja yrityksiäkin, jotka eivät ota lainkaan nuoria oppimaan työelämätaitoja. Herpiö painottaa edelleen yhteiskuntavastuuta, jota hän toivoisi alueen toimijoilta enemmän.
–?Kaikki eivät halua osallistua murrosikäisten nuorten työelämäkasvattamiseen. Toki ymmärrän, että kaikille pienille yrityksille se ei ole mahdollistakaan. Eihän ole järkevää ottaa TET-jaksolle nuorta, jos hänelle ei ole tarjota riittävästi hommia, Herpiö puntaroi.
REIJA KOKKOLA
toimitus@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot