Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
Suksi vittuun, kiitos! Yrittäjä Jenni Timoska päätti laittaa kaiken paskan laatikoihin, ja muuttaa Paskakaupan keskustaan.
Marko Wahlström
PORVOO, TARMOLA–KESKUSTA Suksi vittuun, kiitos! Muuttolaatikot sujahtavat ulos ovesta, jonka edustalla asiakkaille toivotetaan käyntikiitokset kaupan tyyliin uskollisesti – lempeästi vittuillen keltaisella sydämellä höystettynä.
Paskakaupalla on edessään kiireiset viikot ennen kuin se avaa ovensa Porvoon valtasuonen, Mannerheiminkadun, varrella.
Kauppa palveli vanhassa paikassa viime lauantaihin asti, kunnes pisti ovet hetkeksi säppiin.
– Verkkokaupan tilauksiin ei pitäisi tulla viivästyksiä, yrittäjä Jenni Timoska sanoo.
Avajaiset uusissa tiloissa on tavoitteena pitää maaliskuun alussa.
Yrittäjä Jenni Timoska on luonnostellut uuden myymälän pohjapiirroksen tarkasti.
Marko Wahlström
"Turistit ovat löytäneet tänne hyvin"
Todelliseksi ilmiöksi noussut kauppa on toiminut teollisuusalueena tunnetun kaupunginosan laitamilla noin 150 neliömetrin kokoisissa tiloissa viisi vuotta.
– Turistit ovat löytäneet tänne hyvin, mutta tilat ovat käyneet pieniksi, Timoska sanoo.
Hän kertoo tiedustelleensa sopivaa liiketilaa aika-ajoin.
– Kiinteistönvälittäjä Antti Soivio vinkkasi Etolan talosta jo viime kesänä.
Toimitilan välitykseen erikoistuneen yrityksen ja ravintola Porvoon Paahtimon omistajana tunnettu porvoolaisliikemies osti ja kunnosti Mannerheiminkatu 19:ssä sijaitsevan suojellun puutalon viime vuonna.
Kaupan kassa kyltti muistuttaa asiakkaita.
Marko Wahlström
Kauppa kolminkertaistaa liiketilansa
Timoska teki päätöksen laittaa kaiken paskan pahvilaatikoihin ja muuttaa kauppansa Porvoon keskustaan lähes 500 neliömetrin kokoisiin myymälätiloihin.
Uudessa liikepaikassa on pysäköintitilaa nykyistä paikkaa huonommin. Vanhaan paikkaan pääsi kätevästi suoraan oven eteen autolla, nyt tilalle vaihtuvat kaupungin kiekkopaikat viereisen kadun varrella.
– Toisaalta jatkossa pystymme palvelemaan autottomia asiakkaita ja turisteja entistä paremmin.
Hauskana lisänä pakettiin tulevat Fingerpori-hahmot.
– Se oli Antti Soivio, joka sai tämän idean Fingerporista Paskakaupan yhteyteen; siitä on häntä kiittäminen, Timoska sanoo.
Fingerpori-yhteistyö alkoi viime joulukuussa
Fingerpori tulee osaksi porvoolaisliikettä uudella Fingerpori goes Paska -konseptilla.
– Fingerpori-mukeja on ollut verkkokaupassa myynnissä viime joulukuusta lähtien.
Timoska kertoo nauraneensa naamansa kipeäksi luettuaan Fingerpori-sarjakuvia tuotteistaessaan hahmoja.
– Fingerporin hölmö huumori menee samaan kastiin meidän tuotteiden kanssa. Sovituskoppiin tulee Askon kuva, jossa hän tuumaa "Kyllä minäkin sinne sopisin".
Paskakaupan pienessä mukitehtaassa painetaan noin 30 000 mukia vuodessa. – Ei ole tekstiä, jota olisin kavahtanut näitä tehdessä. Välillä tirskahtelen aamukahvin äärellä asiakkaiden valintoja, Jenni Timoska tuumaa vierellään vituiksi mennyt juomapullo, joka on varustettu roisilla tekstillä.
Marko Wahlström
Mukitilauksia painettu pylly vasten pyllyä
Paskakaupan myymälän yhteydessä toimivat myös yrityksen tuotantotilat.
– Tässä me olemme painaneet mukitilauksia ja peranneet paitapainatustilauksia pylly vasten pyllyä, Jenni Timoska sanoo.
Kaupassa syntyy kerrallaan 12 mukia kolmen minuutin vauhdilla eli noin 30 000 mukia vuodessa – kaikenkirjavin tekstein ja värein.
– Ihmiset saavat mukit ja paidat myös omalla painatuksella. Uudessa paikassa palvelemme asiakkaita painatustuotteilla, jotka saa heti mukaansa.
Kaupasta lähtee tosi paljon omavalintaisia tekstejä asiakkaille. Jouluisin on ollut keskimäärin noin 700 painatusta kolmessa viikossa.
– Personoidut lahjat ovat mieluisia annettavia ja sesonkeina meidän päivät on ku jostain pienestä mukitehtaasta, Timoska jatkaa.
Suosituimpia tuotteita ovat mukit, paidat ja kahvit. Kaupasta ostetaan paljon syntymäpäivälahjoja.
Asiantuntijalta voi kysyä ihan vittu mitä vaan. Kaupan tuotantotilojen seinällä on inspiraatiotaulu "Tulisipa salama ja tappaisi". Toisessa taulussa koreilee norsu isolla kärsällä. – Naama pois norsun vitulta, ja hymyile, Jenni Timoska nauraa.
Marko Wahlström
"Tällaista vähän hölmömpää tavaraa"
Kaupan valikoimasta oman tuotannon lisäksi vähän erilaisia juhlatarvikkeita, kuten vaikkapa kikkelipillejä ja erilaisia ilmapalloja, jotka saa heliumilla täytettyinä.
– Tällaista vähän hölmömpää tavaraa, Timoska kuvailee.
Graafista suunnittelua aiemmin tehnyt porvoolaisyrittäjä loihti Vittu mitä paskaa -liiketoiminta-ajatuksen vuonna 2017.
– Ajattelin, että teen oman verkkokaupan, jossa myyn omia kortteja ja kalentereita. Siitä se lähti.
Timoska ei olisi silloin uskonut, että homma ryöpsähtää.
– Tein alkuun neljä korttia, joita kaikkia tilasin 12 kappaletta. Sen jälkeen painatin kymmenen Vittu mitä paskaa – Samaa paskaa joka kuukausi -kalenterin vuodelle 2018, hän muistelee.
Yrittäjä ei ole ikinä tykännyt höpöhöpö-positiivisuudesta
Sloganiksi muodostunut "Vittu mitä paskaa" on kuulunut yrittäjän lempilausahduksiin aina.
– En ole ikinä tykännyt höpöhöpö-positiivisuudesta ollenkaan. Tuotteemme ovat aina samalla tyylillä tehdyt, mutta viesti on täysin päinvastainen; haluamme luoda vastakohtia.
Erilaisia myyntiartikkeleita kaupan hyllyiltä löytyy satoja.
– Myymälässä on enemmän tavaraa kuin verkkokaupassa. Haluamme, että liikkeeseen tulevat asiakkaat yllättyvät myönteisesti.
"Käytämme alihankkijoina paljon pienyrittäjiä"
Tällä hetkellä Paskakaupan omaa tuotantoa on myynnissä oman myymälän ja verkkokaupan lisäksi 30 paikkakunnalla eri puolilla maatamme.
– Paikallisesti Mainostalo dPrint Oy:n Mikko Ojaniemi on tehnyt alusta alkaen kaikki julisteet ja postikortit sekä värityskirjat ja muut painotuotteet.
Kaupalla on myös kahvittelunurkka, jossa myytävät kahvit ovat Porvoon Paahtimon tuotantoa.
– Käytämme alihankkijoina paljon pienyrittäjiä, Timoska kertoo.
Yritys työllistää tällä hetkellä yhteensä neljä työntekijää. Yhtiö palkittiin paikallisessa Kasvu Open -tapahtumassa vuonna 2018 ja Uudenmaan Yrittäjien kasvuyrityspalkinnolla seuraavana vuonna.
Postikortteja valikoimasta löytyy jos jonkinlaista.
Marko Wahlström
Kauppa toteuttaa asiakkiden mustimmatkin ajatukset
Maanlaajuisesti tunnetun yrityksen perustyyli ei tule muuttumaan uusien tilojen myötä.
– Asiakkaita on tullut todella kaukaa. Tämä on ollut monelle yksi kesälomakohde. Meille on kävellyt Vanhasta-Porvoosta kesäisin paljon matkailijoita, jotka ehkä löytävät jatkossa meille helpommin, Timoska sanoo.
Yrittäjä iloitsee siitä, että kaupan asiakkaat ovat löytäneet kohderyhmänsä.
– Mieluummin niin, että he tilaavat meiltä ne mustimmat ajatuksensa kuin pitävät ne sisällään. Suurin osa asiakkaista on hyväntuulisia ja nauraa säksättävät.
Timoska korostaa, että kaupassa halutaan pilke silmäkulmassa tuoda esille elämän paskempaa puolta, koska kaikki ei ole aina niin ihanaa.
– "Kahvitauko – koska työnteko ei kiinnosta vittuakaan", Timoska ottaa käteensä mukin, joka kuvastaa lempeän oivaltavalla tavalla arkista taivallustamme.
Kassa kaupan hengen mukaan.
Marko Wahlström
Ilmapallon teksti on paljon puhuva.
Marko Wahlström
Jos ei pyykinpesu innosta ...
Marko Wahlström
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot