Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoon Autotarvikkeen toimitusjohtaja Kari Wilkman (vas.) korostaa, että huolto on uusien autojen jälleenmyynnissä tärkein asia. – Sen merkitys ymmärrettiin jo 1950-luvulla, kun yrityksemme myi ja huolsi traktoreita. Vierellä tänä vuonna aloittanut ja oppisopimuksella mekaanikoksi opiskeleva Nina Paananen ja autoteknikko Ole Laine, joka tuli yrityksen palvelukseen nuorena autonasentajana vuonna 1978.
Mika Laine
PORVOO–LOVIISA Juhlavuottaan viettävän Porvoon Autotarvikkeen omistaja, toimitusjohtaja Kari Wilkman myöntää, että autoala on vahvasti keskittynyt tänä päivänä.
–?Ollessani Toyota-matkalla USA:ssa 1990-luvun alussa siellä kerrottiin, että kannattava autoliike tarvitsee elääkseen noin 2?500 auton myyntivolyymin. Meille 250 uutta autoa tuntui ihan sopivalta määrältä, hän sanoo.
Hänen luotsaamansa perheyritys on itäisen Uudenmaan vanhin autoliike. Yritys on myös yksi Porvoon kolmesta paikallisen yrittäjän omistuksessa olevista uusien autojen liikkeistä. Kaksi muuta ovat Auto-Open ja Autotalo Järvi.
–?Suuruuden ekonomia jyllää. Porvoostakin autoliikkeitä on lopettanut, merkkien edustuksia vähentynyt ja Loviisassakin meidän toimipisteemme on alueen ainoa uusien autojen jälleenmyyjä, hän sanoo.
Perheyrityksenä porvoolaisyritys ei elä kvartaalitalouden hektisen rattaiden pyörteissä.
–?Voisi sanoa, että meidän kvartaali on 10 vuotta. Itse olen ollut mukana yhtiön 40-, 50-, 60 - ja nyt 70-vuotisjuhlallisuuksissa, Wilkman sanoo.
Wilkmanilla on kaksi lasta, jotka ovat molemmat alle 30-vuotiaita.
–?Jatko on täysin avoin. Omat lapseni voivat tahtoessaan jatkaa yrityksen toimintaa. He tekevät itse valintansa, hän jatkaa.
– Se pitää nöyränä, kun viikoittain liikkeeseen tulee uusia asiakkaita, jotka ovat muuttaneet vastikään Porvooseen. Heillä ei ole mitään tietoa meidän historiasta, vaan etsivät vain autoonsa varaosia tai tarvitsevat huoltoaikaa, Kari Wilkman toteaa.
Mika Laine
Syvin lama vuonna 1993, vuoden 2008 taantuma vaikuttaa yhä
Autokaupan menestyksekkäin vuosi valtakunnallisesti oli vuonna 1989, jolloin maassamme rekisteröitiin yhteensä 176?000 uutta henkilöautoa.
–?1990-luvun alun laman pahimpana vuotena (1993) meilläkin myytiin 156 uutta autoa ja tavara-autojen määrä romahti aikaisemmasta yli 90:stä noin 20:een. Vuonna 2008 alkanut lama on ollut sitkeämpi, sillä uusien autojen rekisteröintimäärät ovat olleet siitä asti 100?000 paikkeilla vuosittain, Wilkman sanoo.
Autokauppa elää tällä hetkellä pitkälti hybridiajassa.
–?Hybridiautojen kanta kasvaa vauhdilla. Tavallinen kuluttaja haluaa helppoa elämää, johon hybridi pystyy vastaamaan, Wilkman sanoo.
Täyssähköautojen määrän suosio lisääntyy hitaammin.
–?Kymmenen vuoden päästä 20 prosenttia autokannasta on pelkästään sähköautoja. Tänä päivänä liikkeellä ovat kokeilijat. Sähköautoa on kehitetty jo Mummo Ankan autosta lähtien, Wilkman jatkaa.
Hän vertaa nykyisiä hybridiautoilijoita ja täyssähköautoilijoita omakotitaloaan klapeilla ja sähköllä lämmittäviin.
–?Klapeilla lämmittävät joutuvat tekemään enemmän työtä, kuten täyssähköllä ajavat etsiessään ja miettiessään latauspaikkoja. Hybridillä ajavat tankkaavat autonsa edelleen automaatilla.
Porvoon Autotarvike on perheyritys, jota on viimeiset 31 vuotta luotsannut Kari Wilkman. Hänen isänsä Uno R. Wilkman toimi yhtiön johdossa 34 vuotta eli vuosina 1953–1987.
Mika Laine
Ajoneuvojen myynti alkoi "Massikoista"
Porvoon Autotarvike aloitti ajoneuvojen jälleenmyyntitoiminnan Massey-Ferguson-merkkisillä traktoreilla.
–?Huollon merkitys ymmärrettiin jo silloin eli 1950-luvulla. Massey-Fergusonilla oli huoltokoulu, jossa koulutettiin asentajia. Huoltoautoja liikkui pitkin pitäjää ja yritys työllisti melkoisesti jo tuolloin, Wilkman kertoo.
–?Porvoon Katajamäellä meillä oli esittelypisteenä lato, jossa opetimme asiakkaita käyttämään koneita ja laitteita.
Myytyjen traktoreiden huollon tarve oli myös yksi peruste sille, että porvoolaisliike avasi sivutoimipisteen Loviisaan vuonna 1960.
–?Huollon merkityksellä on pitkät perinteet, Wilkman korostaa.
Porvoon Autotarvikkeen nykyinen toimitalo Porvoon Tarmolassa valmistui vuonna 1971. Siihen asti yrityksen automyynti ja korjaamo toimivat kahdessa eri paikassa Porvoon keskustassa.
Mika Laine
Oppisopimuksella automekaanikoksi
Tänä päivänä Toyota kouluttaa jälleenmyyjiensä asentajia Toyotan ammattioppilaitoksessa Vantaan Korsossa. Yksi koulutettavista on Porvoossa asentajana työskentelevä Nina Paananen.
–?Tulin kesätöihin tänä vuonna ja nyt valmistun oppisopimuksella Toyota-mekaanikoksi, isän jalanjäljissä autoalalle tullut nuori nainen sanoo.
Autoliikkeen huoltopuolella työskentelee myös Ole Laine, joka on ollut talossa vuodesta 1978 asti.
–?Kävin ammattikoulussa autonasentajalinjan ja valmistuin autoteknikoksi teknikkokoulusta, hän kertoo.
Porvoon Autotarvike viettää henkilöstöjuhlaa viikon kuluttua.
–?Juhlassa tulemme muistamaan henkilökuntaa tasavuosista, Wilkman kertoo.
Automekaanikoksi oppisopimuksella opiskeleva Nina Paananen tykkää autojen parissa työskentelemisestä. – Tekniikka kiehtoo ja tässä oppii aina uutta, hän kertoo.
Mika Laine
Autoliike työllistää 35 henkilöä
Autoliike työllistää tänä päivänä Porvoossa ja Loviisassa yhteensä noin 35 henkilöä.
–?Työntekijöidemme keskipalvelusvuodet ovat noin 19 vuotta. On hienoa, että väki on viihtynyt talossa niin pitkään, 31 vuotta perheyhtiötä vetänyt 59-vuotias Wilkman sanoo.
Yritys on historiansa aikana valittu viidesti Suomen parhaiten palvelevaksi Toyota-liikkeeksi asiakkaiden valitsemana. Palkinto tuli Porvooseen viimeksi vuonna 2016.
–?Tekemämme valinnat ovat johtaneet siihen, että myös asiakkaat arvostavat työtämme, Wilkman kiittää.
Porvoon Autotarvike on vuodesta 1989 saakka ollut uskollinen vain yhdelle päämiehelle eli Toyotalle. 1980-luvulla liike edusti myös Citroënia ja Renaultia. Toyota on ollut yrityksen matkassa mukana vuodesta 1964, kun merkin maaahntuonti Suomeen alkoi.
Mika Laine
Toyota on ollut yhtiön ainoa merkkiedustus jo lähes 30 vuoden ajan.
–?Toyota oli maamme myydyin auto ensimmäisen kerran vuonna 1973. 1980-luvulla uudistuneen malliston jälkeen auto on ollut kärkijoukoissa koko ajan
Porvoon Autotarvikkeen juhlaviikonlopun (17.–18.11.) autonäyttelyssä on esillä muun muassa vuoden 1958 Massey-Ferguson, vuoden 1962 Renault Cordini ja vuoden 1965 Toyota Crown.
FAKTALAATIKKO
Porvoon Autotarvike
* Perustettu vuonna 1948. Autojen varaosia myyneen yhtiön perusti helsinkiläinen liikemies Paul Porlamo.
* Porvoolainen kuorma-autoilija Uno R. Wilkman osti yrityksen vuonna 1953 ja päätti keskittyä autojen jälleenmyyntiin. Varaosien lisäksi myynnissä oli myös IFA F9 -kuorma-autoja vuoteen 1955 asti.
* Yhtiö aloitti yhteistyön autoja ja traktoreita maahantuovan Korpivaaran kanssa vuonna 1958. Aluksi porvoolaisyritys myi ja huolsi Korpivaaran maahantuomia Massey-Ferguson -traktoreita.
* Korpivaara aloitti Toyota-maahantuonnin vuonna 1964, jolloin merkin myynti alkoi myös Porvoossa. Porvoolaisliike myi myös Citroënia vuoteen 1982 ja Renaultia vuoteen 1989.
* Porvoon Autotarvikkeen toiminta alkoi Teboilin yläkerrasta Kaivokadulta, josta toiminta siirtyi ensin Lundin- ja Kaivokadun kulmaan (Forsanderin talo) sekä nykyisen Osuuspankin paikalle (Fuchsin talo). Korjaamo alkoi Linnankoskenkadulla vuonna 1962.
* Automyynti ja -korjaamo muuttivat nykyiseen autotaloon Veckjärventielle vuonna 1971.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot