Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
HyVä-digin sairaanhoitajat, ja tarvittaessa lääkärit, tavoittaa Itä-Uusimaan verkkosivuilta osoitteessa www.itauusimaa.fi. HyVä-digin palvelun ytimessä on chat-ominaisuus.
Sari Varis
ITÄ-UUSIMAA Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen sosiaali- ja terveyspalvelu, HyVä-digi on otettu käyttöön syyskuun alussa koko hyvinvointialueella. HyVä-digissä palvelee sairaanhoitajia ja lääkäreitä, mutta jatkossa pyritään tarjoamaan myös muiden ammattiryhmien palveluita.
HyVä-digi nimenä on yhdistelmä sanoista hyvinvointi, välfärd ja digitaalinen. Palvelua laajennetaan vaiheittain.
HyVä-digiin voi olla yhteydessä kuka tahansa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella asuva henkilö, joka arvioi vaivansa olevan hoidettavissa ilman fyysistä vastaanottokäyntiä tai mikäli ei ole tästä varma. Uuden palvelun käyttöön tarvitaan mobiililaite tai tietokone, jossa on internet-yhteys, kamera ja mikrofoni. Etävastaanotto mobiililaitteella vaatii erillisen sovelluksen lataamisen
– HyVä-digi on odotettu lisä palveluvalikoimaan ja sen tarkoitus on helpottaa terveysasemien ruuhkia hoitamalla digitaalisin keinoin sellaiset asiat, jotka eivät edellytä fyysistä tutkimusta, kertoo Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen tiedotteessa.
Asiakkaan ottaessa yhteyttä HyVä-digin henkilöstö arvioi, soveltuuko asia etänä hoidettavaksi. Mikäli vaiva vaatii fyysistä tutkimusta tai ei muuten sovellu etänä hoidettavaksi, voidaan palvelusta suoraan varata aika terveysasemalle.
Näin voit hakeutua hoitoon HyVä-digissä
Digitaalisen sosiaali- ja terveyspalvelun sairaanhoitajat, ja tarvittaessa lääkärit, tavoittaa Itä-Uusimaan verkkosivuilta osoitteessa www.itauusimaa.fi. Palvelun ytimessä on chat-ominaisuus.
– Jokaisella sivulla oikeassa alakulmassa on vihreä neliö, josta pääsee meille asioimaan. Chat-keskustelun alussa on edelleen koulutettava keskustelurobotti chatbot, joka osaltaan ohjaa asiakkaan oikean ihmisen ja palvelun pariin. Chatbot on myös mahdollista ohittaa ja hakeutua suoraan sairaanhoitajan chat-vastaanotolle, kertoo HyVä-digin tiiminvetäjä Johannes Loukola.
Alkuvaiheessa palveluita ovat chat-vastaanotto, Omaolon oirearviot sekä chat-vastaanoton muuttaminen videovastaanotoksi.
– Terveydellisissä asioissa sairaanhoitaja pyytää asiakasta tunnistautumaan vahvasti, jolloin asiakas tunnistautuu esimerkiksi verkkopankkitunnuksillaan erillisen tunnistautumispalvelun kautta. Sairaanhoitajalla on mahdollisuus siirtää asiakas keskustelemaan lääkärin kanssa tai konsultoida lääkäriä, Loukola jatkaa.
Videoyhteys myös mahdollista
Vahvan tunnistautumisen jälkeen sairaanhoitajilla on mahdollista avata videoyhteys, mikäli ammattilainen arvioi yhteydenoton olevan videoyhteyden vaativa tai puhe- ja näköyhteydestä arvioidaan olevan hyötyä. Lääkärin chat-vastaanotolla on myös valmius videovastaanoton pitämiseen.
– Asiakkaalta pyydetään aina lupa ennen videovastaanoton avaamista, Hyvinvointialueen tiedotteessa kerrotaan.
HyVä-digi on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa; jolla tuetaan hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua. Suomen kestävän kasvun ohjelmaa rahoitetaan EU:n kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU) Hanketta koordinoi Sosiaali- ja terveysministeriö.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot