Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Itärata halkoisi Maria ja Hans Vistbackan peltoja. Marian suku on asuttanut tilaa 1600-luvulta lähtien. Mikaela Stjernbergin lapsuudenkoti jyrättäisiin itäradan tieltä.
Merja Forsman
ITÄ-UUSIMAA Helsingistä itään kulkeva junarata veisi porvoolaiset Helsingin ytimeen puolessa tunnissa. Se koukkaisi Keravan ja mahdollisen lentoradan kautta ja toisi nykyistä nopeammat raideyhteydet Kouvolan kautta koko Itä-Suomeen.
Porvoosta Helsinkiin pendelöiville noin 5 000 ihmiselle se antaisi mahdollisuuden päästä perille tasaisessa ja vähäpäästöisessä kyydissä. Tällä hetkellä Porvoo on maamme 20 suurimmasta kaupungista ainoa, jonne ei ole pysyvää henkilöjunaliikennettä.
Itäradalla on kuitenkin varjopuolensa.
Sen rakentamisen kokonaiskustannukseksi on arvioitu 1,6–3 miljardia euroa ja ympäristövaikutusten takaisinmaksuajaksi peräti 280 vuotta. Radan alta tullaan hävittämään luontokohteita, räjäyttämään kallioita ja itse rata tulee katkaisemaan monien eläinten kulkureitit.
Koska asemia olisi Porvoossa vain yksi, monet joutuisivat edelleen käyttämään muita liikennevälineitä tai omaa autoaan junan ohella.
Itäradan alle tulisi myös jäämään kymmenittäin koteja.
Paikallisten kyläyhteisöjen itse tekemistä kartoista selviää ruskean radan tarkempi reitti. – Kun kuulin uusimmasta ratasuunnitelmasta, en voinut uskoa ollenkaan, että tällaista voisi tapahtua, Mikaela Stjernberg kertoo.
Merja Forsman
Ajaako itärata ihmiset kodeistaan?
Maanantaina 18.3. järjestettyyn itärataa koskevaan tilaisuuteen osallistui noin kolmisen sataa itäuusimaalaista ilmaisemaan huolensa ja saamaan vastauksia mieltä painaviin kysymyksiin.
Itärataa edustamassa oli Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander.
Tilaisuuteen osallistuneiden mukaan tunnelma oli ahdistunut. Ihmiset kysyivät, miten käy suunnitellun radan reitillä olevien asuntojen arvon? Ajetaanko ihmisiä kodeistaan ja miten se korvataan heille? Miten mitään voi enää suunnitella tai rakentaa, kun tulevaisuus on epävarmaa?
Kyläyhdistykset olivat tehneet itse niin sanottuja karttaprojektioita, joissa näki Itärata oy:n karttoja tarkemmin, mistä kaikki ratavaihtoehdot, myös uusin, ruskea ratavaihtoehto kulkisi ja mitkä talot sen alle jäisi.
– Pahinta on epätietous, monet kertoivat.
Tarvitaanko Porvooseen juuri suurnopeusjuna? Voisiko moottoritien laitaa kulkea hitaampi juna, joka pysähtyisi myös matkan varrella? Joko suurnopeusjunasuunnitelmat kulkevat niin kovaa, ettei niitä voi pysäyttää?
Maria ja Hans Vistbacka eivät itärataa kaipaa. Uusin ratavaihtoehto veisi perheen tilalta rauhan. – Olen koko ikäni asunut täällä, tämä on kotipaikkani, Maria kertoo.
Merja Forsman
Kukapa nyt haluaisi rautatien talonsa viereen?
Maria Vistbackan suku on asunut samalla tilalla 1600-luvulta lähtien. Uusin ratasuunnitelma halkoo tilan pellot ja muokkaisi suuresti paikallista luontoa. ”Me emme kaipaa rataa tänne”, Hans Vistbacka sanoo.
Muutama viikko sitten paikallinen mies kysyi opettajapariskunta Maria ja Hans Vistbackalta, tiesivätkö he, että itäradan uusin linjasuunnitelma kulkee heidän peltonsa halki.
– Meille näytettiin kyläyhdistyksen tekemää tarkempaa linjakarttaa ja kappas, linja näytti todella kulkevan ihan tuosta vierestä, Hans kertoo.
Pariskunta oli järkyttynyt.
– Kukapa nyt haluaisi rautatien talonsa viereen, Hans toteaa. – Koska maasto on täällä pehmeää savea, maapohja tärisisi erityisen paljon ja ohittavan junan tuntisi tänne talolle saakka, vaikka talo onkin rakennettu kalliolle.
Ali-Vekkosken maisemat ovat Marialle erityisen rakkaat, sillä hänen sukunsa on asuttanut tilaa 1600-luvulta lähtien.
– Olen koko ikäni asunut täällä, tämä on kotipaikkani, Maria huokaa.
Uusin itäratavaihtoehto kulkisi Vistbackan pellon halki. Ohittava juna tärisyttäisi taloa.
Merja Forsman
Itärata halkoo monien pellot
Pellolle on kokoontunut joutsenparvi ja yllä lentää kaksi kurkea. Pihan tallista kuuluu hirnuntaa. Pellot kasvavat heinää ja tunnelma on rauhallinen.
Itäradan uusin suunnitelma katkaisisi toteutuessaan viisisatavuotisen rauhan.
– Olemme vain osa ketjua tällä tilalla. Emmehän me tietenkään tiedä, mitä tyttäremme haluavat tulevaisuudessa tehdä, mutta toivomme tilan jatkavan suvussa, Hans kertoo.
Tällä hetkellä tyttäret, 22 ja 26, opiskelevat muualla Suomessa. He olisivat tilan asukkaat jo 12. polvessa.
– Vanhempi tyttäremme on opiskellut agrologiksi ja kiinnostunut maanviljelystä. Ehkä hän haluaisi harjoittaa sitä täällä joku päivä, Maria pohtii.
Junarata hankaloittaisi maanviljelyä merkittävästi. Osa Vistbackojen pellosta jäisi radan toiselle puolelle, eikä suunnitelmassa ole kerrottu, mistä alitus tai ylitys omalle pellolle tapahtuisi.
Vistbackan hevostallilla käy myös naapureita ja muutamia hevosharrastajia ratsastamassa päivittäin.
Merja Forsman
70 metriä leveä rata jättää jälkensä luontoon
Porvoosta on kulkenut juna Keravalle aikaisemminkin. Viimeinen henkilöjuna Keravalle lähti 30.5.1981.
– Muistan viimeisen lättähatun, Maria hymyilee. – Nyt museojuna kulkee samalla radalla muutaman kerran kesässä.
– Junan pilli kuuluu tänne asti, Hans kertoo. – Mehän emme vastusta junia, junat ovat kulkumuotona käteviä ja olemme olleet usein interreilaamassakin. Me täällä emme vain hyödy mitenkään junasta. Pysäkkejä pitäisi olla joka kylässä, että ihmiset pääsisivät kulkemaan.
Pariskunta on huolissaan myös lähialueen luonnon kohtalosta.
– Tämä on hirveän kallis projekti, milloinhan se maksaisi itsensä takaisin ja mikä on silloin maailman tila. Ja mitkä ympäristövaikutukset sillä onkaan! Maria sanoo.
Porvoosta on kulkenut juna Keravalle aikaisemminkin. Viimeinen henkilöjuna Keravalle lähti 30.5.1981. Uusi itärata ei pysähtyisi Sipoossa tai Porvoossa muualla kuin Kuninkaanportissa tai keskustassa, maan alla olevalla asemalla.
Merja Forsman
Leveydeltään 70-metrinen raja jylläisi maisemaa monellakin eri tavalla. Sen alta räjäytettäisiin kallioita ja rataa nostettaisiin täyttömaalla.
– Miten käy läheisen pronssiaikaisen hautapaikan, jonka läpi ruskea ratalinja on vedetty? Tällä alueella on upea luonto. Meidän kulmiltamme kulkee usein kettuja, peuroja ja yhtenä keväänä näimme ilvesemon ja kaksi poikastakin, Maria kertoo.
Keväisin pelloille ja läheisen puron rantaan kerääntyy muuttolintuja – ja niiden vanavedessä lintubongareita.
– Entä läheiset lähteet, joista sukumme on saanut – jos ei satoja vuosia niin melkein – vettä käyttöönsä. Siinä on tietysti riskinsä, että lähteet tuhoutuvat, Maria pohtii.
"Meille radasta ei ole mitään hyötyä"
Vistbackat epäilevät, että suunniteltu itärata toteutuu.
– Jos rata lyhentää matkaa Porvoosta Helsinkiin 15–20 minuuttia, millä kustannuksella? Meille radasta ei ole mitään hyötyä ja mietin vain, että tuleeko Kouvolasta niin moni tosiaan Helsinkiin, että rata kannattaa? Maria sanoo.
– En jaksa uskoa, että tässä mentäisiin niin pitkälle. Radalle on niin paljon vastustusta. Kuka tänne enää muuttaisi sitten, kun alkaa jylläysvaihe. Joku voi tietysti olla toista mieltä, mutta me emme kaipaa tätä rataa tänne, Hans sanoo.
– Enkä usko, että rataa tullaan rakentamaan, ainakaan vielä, mutta haluaisin olla varma, Mikaela Stjernberg sanoo.
Merja Forsman
Itärata uhkaa jyrätä alleen lapsuudenkodin
Anttilassa asuvan Mikaela Stjernbergin pihapiiri on täynnä lapsuudenmuistoja. Hän asuu puolisonsa ja tyttärensä kanssa itse rakentamassaan hirsitalossa, vanhaa lapsuudenkotiaan vastapäätä.
Parin kymmenen vuoden projektina talon piha, paahteinen kukkula, on muuttunut metsäpuutarhaksi, jolla kaartelee pieniä kivipolkuja ja pitkiä kivimuureja.
Jos itäradan ruskea vaihtoehto toteutuu, kaikki – talot, pihat ja istutukset – puretaan.
– Kun kuulin uusimmasta ratasuunnitelmasta, en voinut uskoa ollenkaan, että tällaista voisi tapahtua, Mikaela kertoo. – Kyllä tässä on muutamat yöunet menetetty.
Näillä näkymin rataa suunnitellaan niin, että se voitaisiin toteuttaa 2030-luvun loppuun mennessä. Mikaela ei usko, että rata toteutuu ainakaan vielä silloin.
– Pahinta on epävarmuus. Tämähän voi roikkua ilmassa vaikka 50 vuotta. Ihmiset eivät tiedä, mitä tapahtuu. Kannattaako omaan taloon tai pihaan panostaa, onko talolla jälleenmyyntiarvoakaan? Vaikken usko, että hanke etenee, taustalla on koko ajan pieni huoli, että mitä jos. Ajetaanko minut kodistani? Se ei tunnu kovin oikeudenmukaiselta.
Uusin ratasuunnitelma uhkaa Mikaela Stjernbergin kotia ja puutarhaa. – Vaikken usko, että hanke etenee, taustalla on koko ajan pieni huoli, että mitä jos. Ajetaanko minut kodistani? Se ei tunnu kovin oikeudenmukaiselta.
Merja Forsman
Menee sekä koti että tulot
Niin sanotun ruskean ratavaihtoehdon toteutuessa purku-uhan saisi myös Mikaelen lapsuudenkoti, jonka hänen isoisänsä aikoinaan rakensi.
Talossa asuu nykyään nuori perhe.
– Tämä perhe on ottanut velkaa, remontoinut talon ja laittanut maalämmön. He haluaisivat jäädä Anttilaan. Meillä on täällä ihana yhteishenki, ja nyt tämä meidän Bermudan kolmiomme rikkoutuisi.
Myös ”Peikkolinna” eli Mikaelan lapsuusleikkien metsä, suojeltu alue, katoaisi radan alta.
Mikaelan puolisolle, maanviljelijä Peter Krogellille, ruskea ratavaihtoehto tarkoittaisi pidempiä työmatkoja.
– Minulla on peltoja ihan täällä lähellä. Mistä menisin yli? Radan alle ja yli pitäisi rakentaa niin paljon tunneleita tai siltoja, että pääsisin pelloilleni, Krogell sanoo. – Ei tämä ole mistään kotoisin. Menee sekä koti että tulot.
Krogellin mukaan ongelma koskee monia paikallisia maanviljelijöitä. Toiset joutuisivat kulkemaan kymmeniä kilometrejä päästäkseen pelloilleen.
Rata veisi myös peltopinta-alaa.
– Yhdellä viljelijällä on ainakin kolmessa kylässä peltoja, miten hän aikoo järjestää niille menemisen? Minulla on kyllä ehdotus: tehdään junalle tunneli koko alueen läpi, Krogell ehdottaa.
– En usko, että ihmiset ymmärtävät, miten laajasti rata aiheuttaisi haittaa paikallisille asukkaille. Meitä rata ei hyödynnä mitenkään, Mikaela sanoo.
Musta pilvi kaiken päällä
Mikaela epäilee, että eri ratavaihtoehdoista on tiedetty jo vuosia.
– Osa paikallisista ei ole saanut rakennuslupia, ja nyt juuri sillä kohdalla kulkee suunniteltu rata. Suunnitellun radan lähelle, 50 metrin päähän lupia on kuitenkin annettu, Mikaela ihmettelee.
Edellisviikon tilaisuudessa Mikaela koki saavansa vain ympäripyöreitä vastauksia mieltä painaviin kysymyksiin.
– Tilanne oli varmasti ahdistava tälle suunnittelijalle, joka teki vain työtään. Ihmiset olivat peloissaan ja suruissaan ja vaikkei kukaan ei ollut ilkeä, tunnelma salissa oli painostava.
Mikaela toivoo, että itäradan kohtalosta tehtäisiin mahdollisimman pian päätöksiä.
– Tämä musta pilvi pitäisi saada pois leijumasta kaiken päältä. Se estää kehitystä. Olemme kuin löysässä hirressä. Vaikka rataa ei rakennettaisi nyt, ratasuunnitelmat pilaavat seuraavankin sukupolven tulevaisuutta. Miksi tällaista edes suunnitellaan, kun maailmantilanne on nyt muuttunut?
Vaikka uusinta, ruskeaa ratavaihtoehtoa ei rakennettaisi, Mikaela olisi rataa vastaan.
– Rata pilaisi niin monen elämän ja sen alta tuhottaisiin monia rakennuksia. Aikoinaan, kun Postimäki uhattiin purkaa, isäni ja hänen kaverinsa ottivat pankista lainaa ja ostivat koko Postimäen. Näin se saatiin pelastettua, ja varmaan kaikki ovat siitä iloisia. Tänä päivänä voisi kuvitella, että vanhaa osattaisiin arvostaa.
– Kaikkea ei voi mitata rahassa.
Itärata
» Itärataa suunnitellaan välille lentorata–Porvoo–Kouvola.
» Radan pituus on yhteensä 106 kilometriä.
» Radalle tulisi kahdet vierekkäiset kiskot. Yhteensä rata vaatii noin 70 metriä leveän kaistan.
» Rata suunnitellaan niin, että se on mahdollista toteuttaa 2030-luvun loppuun mennessä, mutta radan avaaminen on vielä epävarmaa.
» Radalle suunnitellaan suunopeusjunaa, joka kulkisi 300 kilometrin tuntinopeudella.
» Itäradan rakentamiskustannukseksi tulee 1,6–3 miljardia euroa. Suunnittelukustannukset ovat noin 79 miljoonaa euroa, joista Porvoon osuus on 10 miljoonaa euroa.
» Asemavaihtoehtoina ovat Kuninkaanportti tai Porvoon keskusta (asema maan alla).
» Itäradan suunnittelusta vastaavan Itärata Oy:n omistajina ovat 24 kuntaa tai kaupunkia ja valtio. Pääsuuntaselvityksen toteutti hankeyhtiön kumppanina Ramboll Finland Oy.
» Itärataa vastaan on perustettu Pysäytä Itärataa -kuntalaisaloite, jolla pyritään vetoamaan Porvoon kaupunkiin, että se vetäytyisi Itärata-hankkeesta: www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/36340
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot