Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
13-vuotiaat Sanni, Miira ja Stella sekä Elina tutustuvat ohjeisiin ennen pakohuoneeseen astumista.
Merja Forsman
PORVOO Suomeen on avattu muutamassa vuodessa kymmenittäin pakohuoneita. Porvoon keskustaan avatussa Pakohuoneessa hypätään keskelle karmivaa kalevalaista kirousta.
"Ukkosmyräkkä on päättämässä turistikierroksenne Vanhassa-Porvoossa. Päätätte vielä käydä Suomen vanhimmassa puurakennuksessa, Borgan Torpassa. Torpan rakensi aikoinaan klaanipäällikkö, joka kohteli vainajia kaameilla rituaaleilla ennen kuin lähetti heidät tuonelaan."
–?Hyii, Sanni, 13, sanoo ja alkaa näyttää huolestuneelta.
13-vuotiaat Sanni, Stella ja Miira sekä Miiran äiti Elina ovat tulleet testaamaan Porvoon ensimmäisen escape roomin eli pakohuoneen. Teemana on Kalevalan kirous.
Taustatarinan jälkeen ryhmä astuu pieneen torppaan. Ovi menee kiinni. Kello tikittää: 60 minuuttia aikaa ratkoa arvoituksia ja mysteerejä – tai ryhmä jää ikuisiksi ajoiksi niille teilleen.
Pakohuoneita avattu lähes 50 paikkakunnalle
Pakohuone on huone tai tila, jonne ryhmä pelaajia suljetaan yleensä noin tunniksi, joskus pidemmäksikin aikaa. Sisällä on päättelykykyä ja yhteistyötä vaativia tehtäviä, joita ratkomalla pelaajat pääsevät etenemään. Viimeisen tehtävän ratkaisu auttaa pakenemaan ulos huoneesta.
Huoneiden teemana voi olla esimerkiksi kauhu, scifi, vakoilu, salapoliisitehtävät tai syntymäpäiväkutsut. Suomeen on vastikään tullut myös täysin pimeitä huoneita.
Ilmiö rantautui noin viisi vuotta sitten Suomeen, kun Inside Out avasi maan ensimmäisen escape roomin Helsingin Kallioon. Sen jälkeen pakohuoneita on perustettu ympäri Suomen, lähes 50 paikkakunnalle.
Porvooseen ensimmäinen pakohuone avattiin pahaenteisesti viime huhtikuussa perjantaina 13. päivänä.
Porvoolainen Esa Huttunen on suunnitellut ja rakentanut itse sekä pakohuoneen että sen tehtävät.
Merja Forsman
Porvoon palkohuone itse tehty
Torpassa alkaa salamoida. Valot himmenevät. Sanni, Stella, Miira ja Elina alkavat etsiä vihjeitä ympäri huonetta.
Pelin isäntä Esa Huttunen istuu monitorin edessä ja seuraa peliä. Hänen tehtävänään on antaa pyynnöstä vinkkejä pelaajille ja seurata, että kaikki sujuu hyvin.
”Hyi, mikä tuo on?!”, korvakuulokkeiden kautta erottuu.
Huttunen on itse rakentanut huoneen huikeine lavasteineen ja suunnitellut sekä toteuttanut aivopähkinät omin avuin. Ystävä auttoi tietokonekoodaamisessa.
–?Pelasin nuorena seikkailupelejä, joissa piti saada miettiä ja oli kiva, kun onnistui. Tällainen pakohuone oli pitkään haaveissani, mutten uskaltanut heti lähteä toteuttamaan sitä.
Ensimmäisen huoneen teemaksi Huttunen valitsi Kalevalan kirouksen ja Vanhan-Porvoon.
–?Tutkin ammatikseni perimätietoa, näissä tämän pelin tarinoissa on pientä perää, Huttunen kuiskaa salaperäisenä.
”Hei, tässä on lukko!” kuulokkeista raikuu.
–?Nyt ne löysivät toisen avaimen, niillä sujuu hyvin! Yleensä uudella porukalla menee melkein 15 minuuttia ennen kuin se pääsee vauhtiin.
Pelinjohtaja seuraa selvittelijöiden suoritusta monitorilta ja auttaa eteenpäin tarvittaessa.
Merja Forsman
60 minuuttinen trilleri
Pelaajien seuraaminen on kuin huikea trilleri koko 60 minuutin ajan. Ryhmä käy läpi kaikenlaisia tunteita: onnistumisen iloa, pelkoa ja turhautumista, kun peli ei tunnu etenevän.
”Ei tässä oo mitään! Ei tässä oo mitään!” huoneesta kuuluu.
Nelikko painaa seinässä olevaa vihreää nappulaa ja Huttunen lähettää huoneeseen viestin.
–?On kiva seurata, kun ihmiset miettivät ja tekevät asiat eri tavalla. Parasta on seurata, kun asiakkaat saavat onnistumisen tunteita. Yksikään ei ole lopettanut kesken, Huttunen kertoo.
Nuori pari esitteli vanhempansa toisilleen
Pelin yksi suurimmista vahvuuksista on se, että hyvin luotu tarina, ajan loppumisen tunne ja tehtävien suorittaminen auttavat unohtamaan arjen ja turhan pingottelun. Siksi eräs nuori pari toi taannoin vanhempansa Get Out Porvoon Kalevalan kiroukseen tapaamaan toisensa ensimmäistä kertaa.
–?Se tapaaminen ei ainakaan ollut jäykkää kahvittelua!
”Hei, mä sain tämän auki!”
Huttunen tuijottaa ruutua.
–?Aiemmin tänään yksi opettajaryhmä kirkui tässä kohdassa, Huttunen kommentoi.
Huoneesta ei kuulu mitään. Monitorilta näkyy epäselvä ryhmä nurkassa. Onkohan kaikki ok?
Vaikka pakohuoneen tarkoituksena on nimen mukaisesti toimia huoneena, josta pyritään pakenemaan, pääasia ei ole mahdollisimman nopea selviytymisaika vaan elämys. Get Out Porvoossa paras aika ilman apuja on tähän mennessä ollut 52 minuuttia ja ulos selviytyneiden määrä on alle 20 prosenttia.
Porvoon pakohuoneen taustalla on karmiva tarina Vanhasta-Porvoosta.
Merja Forsman
Tehtävät vaikeita tai sitten ei
Tällä kertaa myöskään Miira, Stella, Sanni ja Elina eivät pääse pelin loppuun saakka. Aika loppuu ja ovi avautuu. Huoneessa seisoo neljä hämmästyneen näköistä pelaajaa, sitten alkaa huojentunut puheensorina.
–?Se oli tosi pelottavaa varsinkin aluksi, Sanni kertoo.
–?Oli kyllä tosi hauskaa! Vaikka ei päästy loppuun, tämä ei saisi olla yhtään helpompi, Elina pohtii.
–?Alussa meni aikaa ihan vääriin juttuihin, kun esimerkiksi ajateltiin, ettei viitsitty koskea joihinkin paikkoihin, kun ei siellä kumminkaan voi olla mitään, Miira sanoo.
–?Pitäisi vain enemmän uskaltaa kokeilla ja kuunnella. Eikä nämä uskaltaneet tehdä joitain näistä jutuista, minä jouduin, Elina sanoo.
–?Toi kello oli hyvä! Miira kertoo.
–?Tuli sellainen olo, että on pakko päästä täältä pois – nyt pitää tehdä näitä tehtäviä! Sanni säestää.
–?Tehtävät oli vaikeita, mutta sitten kun ne tajusi, ei ne sitten ollutkaan liian vaikeita! Voisin tulla kokeilemaan uudestaankin. Onko näitä huoneita lisää?
Ei vielä, mutta suunnitteilla on. Porvoon toisen pakohuoneen teemana on karkkikaupan ryöväys. Sinne uskaltavat sitten herkkänahkaisemmatkin.
MERJA FORSMAN
toimitus@itavayla.fi
Tämän oven kautta astutaan Suomen vanhimpaan puurakennukseen, Borgan Torppaan, josta pääsee ulos vain aivopähkinöitä ratkomalla.
Merja Forsman
Porvoo Get Out
• Kalevalan kirous (60 minuuttia) suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi.
• Kenelle: Yli 16-vuotiaille tai yli 12-vuotiaille vanhempien seurassa.
• Ryhmän koko: Osallistua voi vaikka yksin, mutta suositeltu ryhmäkoko on 3–5 henkilöä.
• Hinta: 70 euroa/2 henkilöä, 90 euroa/3 henkilöä, 100 euroa/4 henkilöä ja 120 euroa/5 henkilöä.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot