Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolainen Kimmo Kauranen on tyytyväinen ensimmäiseen pitkään moottoripyörämatkaansa viime syys–marraskuussa. – Jos joku kysyy, niin lähtisin uudelleen, mutta jotain tekisin toisin. Pyörä kesti ehjänä koko matkan ajan, hän sanoo. Tällä hetkellä hän lentää kohti Intiaa, josta starttaa torstaina uudelle seikkailulle.
Marko Wahlström
PORVOO Kahdeksan miestä ja yksi nainen starttasi viime syyskuussa unelmiensa pitkälle moottoripyörämatkalle Vaalimaalta. Matka päättyi noin 23?000 kilometrin ja 84 ajopäivän jälkeen Indonesian Balille.
Mukana matkalla olivat porvoolaiset Kimmo Kauranen ja Jani Selenius sekä Mongolian ja Kiinan osuudella Kaurasen vaimo Christina Klawér-Kauranen, joka lensi Ulan Batoriin Mongoliaan ja oli pyörän selässä Hanoihin asti.
–?Reissu venyi 75 päivästä 84 päivään. Kambodza jäi väliin, koska valtio oli muuttanut lähtömme jälkeen lakia niin, että emme saaneetkaan ajolupaa. Ajoimme Laosiin, kun emme voineet lupamme mukaisesti ajaa Kambodzasta Thaimaahan, Kauranen kertoo.
Pyörän satulalaukkuihin kertyi matkan varrelta käytyjen maiden lippuja ja muita tunnuksia.
Marko Wahlström
Suomen ja Venäjän rajalta matka jatkui Viipurin kautta Kazakstaniin, josta Mongolian, Kiinan, Vietnamin ja Laosin kautta Thaimaahan.
–?Reissun alkumatkasta Venäjällä savonlinnalainen Timo Kosonen joutui jättämään matkan kesken jäätyään kaatuneen moottoripyöränsä alle. Hän katkaisi onnettomuudessa jalkansa ja joutui paikalliseen sairaalaan operoitavaksi, Kauranen kertoo.
Pahimmaksi osuudeksi porvoolainen nimeää Mongolian.
–?Reitillä, jolla ajoimme, ei ollut lainkaan teitä. Teimme matkaa arolla ajouraa pitkin, jolla matkavauhti oli keskimäärin 15 kilometriä ja enimmillään 30 kilometriä tunnissa. Kompassin avulla jouduimme suunnistamaan, hän muistelee.
Rankimmat päivät Mongoliassa venyivät 16-tuntisiksi.
–?Parhaimpana päivänä mittariin kertyi vain noin 200 kilometriä – ja sekin 12 tunnissa. Jokainen kaatoi Mongoliassa pyöränsä ja siinä meni aikaa, kun niitä nostimme pystyyn, Kauranen kertoo.
Mongoliassa myös ruoka oli enemmän kuin ala-arvoista.
–?Rasvainen ja eläinpitoinen ruoka sai meidän kaikkien vatsat sekaisin, Kauranen sanoo.
Indonesia oli haastava
Thaimaassa motoristien pyörät lastattiin lndonesiaan menevään laivaan ja he lensivät perässä. Indonesiassa he tekivät yhteensä kolme laivamatkaa (Indonesia–Sumatra, Sumatra–Jaava ja Jaava–Bali). Reissu päättyi Denpasariin Balille.
Paikalliset poliisimiehet Indonesiassa halusivat uteliaisuuttaan pysäyttää suomalaismotoristien letkan. Muistoksi ystävällisistä keskustelutuokioista otettiin ryhmäkuva.
Kimmo Kaurasen kuva-albumi
–?Kiinassa ja Indonesiassa olimme kuin filmitähdet. Kun pysähdyimme johonkin, piti ottaa kaverikuvia, kuvia meistä pyörien kanssa ja ilman ja sekä pelkistä pyöristä. Se alkoi jossain vaiheessa häiritsemään, Kauranen tuumaa.
Liikenteellisesti reissun haastavin maa oli Indonesia.
–?Siellä ei juurikaan ole liikennekulttuuria ja teillä mennään suuremman oikeudella. Oman lisänsä tuovat lukuisat eläimet kanoista lampaisiin. Eräänä yönä olimme ajaa lammaskolarin. Ja läheltä piti -tilanteita ei kannata edes laskea, Kauranen sanoo.
Ruuhka on oma luokkaansa Indonesiassa, eikä liikennekulttuurista ole maassa tietoakaan. Suomalaiset ovat kuvassa siellä jossakin muiden mopedistien seassa.
Kimmo Kaurasen kuva-albumi
Kauraset viettivät reissun päätteeksi kahden viikon loman Balilla, jonne Christina Klawér-Kauranen lensi joukkoa vastaan.
Suomalaisten moottoripyörät palasivat merikonteissa kotimaahan ja Vuosaaren sataman viime helmikuun puolivälissä.
Twice in a lifetime
Porvoolaisen edellisen reissun piti olla once in a lifetime -matka. Toisin kävi ja nyt hän on Intiassa 16 muun suomalaisen kanssa hakemassa uutta Royal Enfield -moottoripyörän Himalaya-mallia.
Suomalaisjoukko toimii uutuusmallin testiryhmänä. Royal Enfield on alunperin brittiläinen moottoripyörä, jonka valmistus on siirtynyt Intiaan.
Charity Tourille osallistuvat suomalaiset vierailevat Intiassa myös muutamassa paikallisessa tyttökoulussa.
–?Viemme jo Suomesta mukanamme muun muassa hyppynaruja, jalkapalloja, vihkoja ja värikyniä, jotka luovutamme oppilaille ja helpotamme näin byrokratian rattaista kärsiviä kouluja välinehankinnoissa, Kauranen sanoo.
Motoristeilla on edessä yhteensä noin 15?000 kilometriä ja 65 päivää ajoa yhteensä 18 maassa. Kotiin on tarkoitus palata juhannukseksi eli Suomessa he ovat 20.6., jos kaikki menee suunnitelmien mukaan.
Reitin varrelle osuvat Nepal, Kiina, Kirgisia, Tadzikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Azerbaidzan, Georgia, Turkki, Bulgaria, Romania, Ukraina, Puola, Liettua, Valko-Venäjä, Latvia ja Viro.
–?Ennakolta mielenkiintoisin etappi tulee olemaan Nepal–Kiina-osuus. Tarkoituksena on ajaa pyörillä Mount Everestin perusleiriin (5?545 metrin korkeudella), jos vain happi riittää, Kauranen kertoo.
Kokemuksia, joita voi muistella vanhana
Moottoripyörällä tehtäviin matkoihin kuuluvat aina riskit.
–?Tavoitteena on tälläkin kertaa selvitä hengissä kotiin ja mieluiten yhtenä kappaleena. Edellisellä reissulla teloin kahdesti jalan nivelsiteet, Kauranen sanoo.
Monsuunisade oli katkaissut tien Indonesiassa.
Kimmo Kaurasen kuva-albumi
Menopelit joutuivat Porvoo–Bali-reissulla kovalle koetukselle.
– Pultteja, muttereita ja osia putoili matkan varrella vähän jokaiselta. Minulta meinasi 1?200-kuutioisen Yamaha Teneren (vuosimalli 2011) moottori pudota kiinnityksistään, mikä saatiin Kiinassa korjattua, Kauranen kertoo.
Matkalla keneltäkään ei varastettu mitään ja rajamuodollisuudetkin sujuivat ongelmitta.
–?Tullimiehet olivat erityisen kiinnostuneita mukana olevista lääkkeistä. Kaikki ihmiset matkamme varrella olivat ystävällisiä ja avuliaita – aina selvisimme ongelmatilanteista, Kauranen kertoo.
Suomalaismotoristit asettuivat Kiinassa yhteiskuvaan Terrakotta-sotilaiden kanssa. Alarivissä ovat porvoolaiset Christina Klawér-Kauranen ja Kimmo Kauranen (kesk.) sekä Jani Selenius (oik.).
Kimmo Kaurasen kuva-albumi
Hänen mukaan molemmat matkat eli lennot, majoitukset ja polttoaineet maksoivat noin 13?500–14?000 euroa.
–?Pyörien korjaukset, varaosat, ruokailut, juomat ja tuliaiset sekä muut yllättävät menot verottivat matkakassaa. Ruoka pysähdyspaikkojen pienten kylien kuppiloissa oli halpaa: 1,50–2 euroa. Turistialueilla joutui pulittamaan kymmenkertaisesti enemmän, Kauranen muistuttaa.
Kaikkea ei kuitenkaan ei pidä mitata rahassa.
–?Kokemuksia ei tule, jos ei niitä pääse kokemaan. Ja onpahan jotain, mitä voi sitten palvelutalossa muistella, porvoolainen sähköalan yrittäjä päättää ja lähtee kohti uutta seikkailua.
MARKO WAHLSTRÖM
marko.wahlstrom@itavayla.fi
Moottoripyörämatkoihin erikoistuneen Peter Pan Biken verkkosivulta www.peterpanbike.fi voi lukea Kimmo Kaurasen sekä matkanjohtajien Daniil Amosovin ja Sami Hokkasen kirjoittamia blogeja Charity Tourin varrelta.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot