Viikon kysymys
A-
A+
ITÄ-UUSIMAA Bensa vai sähkö, siinäpä pulma. Fordin maahantuojalta järjestyi Itäväylän koeajoon kaksi keltaista sporttista autoa joiden molempien mallinimi on Mustang. Aluksi ainakin tuntui, että muuta yhteistä näillä autoilla ei taida sitten ollakaan.
Ensin koeajoon saatiin täyssähköinen nelivetoinen Rally-versio. Sen äänetön tehokkuus tuntui vakuuttavan hyvältä ja kaiuttimista kuuluvaa keinotekoista moottorin ääntä ei tehnyt juurikaan mieli kuunnella. Hyvän alustan ansiosta pidin todella paljon tarkasta ajotuntumasta ja rallijousituksesta. Ohituskiihtyvyys välillä 50-100 kilometriä tunnissa vei aikaa vain 2,8 sekuntia ja se on jo kova aika.
Sähkönkulutus pyöri reippaassa ajossa nollakelissä 25 kilowatin paikkeilla, joten maksullisella latauksella sata kilometriä maksaa kymmenisen euroa tietysti hieman paikasta riippuen. Toimintamatka jäi yleensä hiukan alle 400 kilometrin vaikka valmistaja selvästi enemmän lupasikin.
Kuukautta myöhemmin lumien sulettua oli sitten viisilitraisen Mustangin vuoro kunnon testille. Jo heti ensimmäisessä startissa neljästä pakoputkesta kantautuva V8:n murina hurmasi allekirjoittaneen täysin. En juurikaan kuunnellut musiikkia koko koeajon aikana, sillä asetuksia muuttamalla pakoputkista tuli joko vaimeaa tai sitten ratakireää mörinää.
Takavetoinen tehokas auto vaatii sopivan lämpimän ja puhtaan kuivan asfaltin alleen, muuten ”villiori” vikuroi voimakkaasti ja ratin takana saa olla tarkkana. Ohituskiihtyvyys oli 0,6 sekuntia sähköversiota hitaampi ja bensaa paloi noin 26 euron edestä sadalla kilometrillä.
Runsaalla kymmenellä litrallakin isomoottorisella Mustangilla näköjään saattaa päästä ajotietokoneen mukaan, mutta silloin mennään kyllä aivan pintakaasulla. Eikä bensaakaan loputtomiin riitä tankin koosta johtuen, joten myös V8 on tankattava noin 400 kilometrin välein.
Tilojen puolesta sähköauto vie voiton mennen tullen. Sen takapenkillekin mahtuu aikuisia ihmisiä, V8:n takapenkille ei mahdu oikein lapsetkaan olemattomasta jalkatilasta johtuen. Matalan urheiluauton etupenkeillä kyllä viihtyy, mutta käytännöllisyydeltään viisiovinen tehomalli on silti huomattavasti järkevämpi valinta.
Kymmenvaihteinen automaattivaihteisto muuten arpoo vielä niissä käytännön tilanteissa missä välittömästi reagoiva sähköauto tuntuu todella sähäkältä, kaupunkiajossa sähköauto on siis nopeampi ja ketterämpi käännellä ja parkkeerata. Maantieajossa molemmat ovat hyviä, mutta sähköauto tuntuu jotenkin vakaammalta ja samalla turvallisemmalta.
Testin edetessä kieltämättä tuli tunne, että nyt taistelee tunne ja järki näissä kahden varsin erilaisen auton ratin takana istuessa. Etukäteen V8 oli selvä suosikkini, mutta sähköauto nostikin riman todella korkealle.
Hankintahinnaltaan lähes 28 000 euroa kalliimpi V8 oli tunnelmaltaan rouheampi ja äänimailmaltaan ylivoimainen, mutta edullisempi sähkötykki pärjäsi hienosti kaikilla muilla osa-alueilla. V8 oli kuitenkin yleisön suosikki ja herätti selvästi enemmän kiinnostusta ja peukutuksia liikenteessä, toki se kuuluva murinakin käänsi päitä.
Talvella ajaisin itse mieluummin nelivetoisella sähkösportilla ja kesällä fiilistelisin V8:n soundeista nauttien, toistaiseksi joudun tosin tyytymään taloudellisen diesel-Fiestani kyytiin.
PETRI MATIKAINEN
toimitus@itavayla.fi
Mach-E
+ Järkevämpi
+ Tehokkaampi ajettava
V8
+ Upea äänimaailma
+ Urheiluauton tunnelma
FORD MUSTANG MACH-E RALLY
» Sähköauto, neliveto
» 358 kW (487 hv), 950 Nm
» Akku brutto / netto 98,7 / 91,0 kWh
» Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
» CCS: 150 kW
» WLTP-kulutus 21,3kWh / 100 km
» toimintamatka 510 km
» Suorituskyky 0–100 km/h 4,3 s
» huippunopeus 200 km/h
» Pituus 4 743 mm, leveys 1 881 mm, korkeus 1 633 mm
» Tavaratila 322 l
» Omamassa 2 348 kg
» perävaunu 750 kg
» Takuu 5 v / 100 000 km
» Ajoakku 8 v / 160 000 km
» Hinta alkaen 74 190€
FORD MUSTANG GT V8 A10 FASTBACK
» Polttomoottori, takaveto
» 8-syl. bensiinimoottori 5 038 cm3
» 10-v. automaattivaihteisto
» 329 kW (448 hv), 540 Nm
» WLTP-kulutus 12,2 l/100km
» CO2-päästöt 277 g/km
» Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s
» huippunopeus 250 km/h
» Pituus 4 810 mm, leveys 1 916 mm, kKorkeus 1 414 mm
» Tavaratila 381 l
» Omamassa 1 836 kg
» perävaunu 0 / 0 kg
» Takuu 3 v / 100 000 km
» Hinta alkaen 100 621 €
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot