Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoossa sotien jälkeen rakennettua m/aux Maritaa suunnitellaan upotettavaksi sukelluskohteeksi Raumalla.
Kari Mäenpää
PORVOO-RAUMA Porvoossa vuonna 1947 rakennettu kaljaasi Marita on mahdollisesti päätymässä sukelluskohteeksi Raumalla. Kaupungin tekninen valiokunta käsitteli tiistaina aluksen nykyisen omistajan pyyntöä perinnelaivan upottamiseksi kaupungin vesialueelle Kuuskajaskarin rannan läheisyyteen.
Kaljaasi Marita on viimeiset vuodet toiminut ravintolakäytössä Poroholman lomakeskuksessa Raumalla. Aluksen poistuessa nykyisestä käytöstä purkamisen tai sen museoinnin sijaan vaihtoehdoksi nousi sen upottaminen sukelluskohteeksi.
Upottamispaikkaa on kartoitettu ja Rauman Laitesukeltajat ry on ilmaissut olevansa kiinnostunut kaljaasin sijoittamisesta osaksi olemassa olevaa hylkysukelluspuistoaan. Mahdollinen sijoituspaikka voisi yhdistyksen mukaan olla Kuuskajaskarin länsipuolella.
Alueella on arvioitu olevan riittävän syvää upotuksen kannalta, eikä tiedossa ole alueen käyttöä koskevia rajoitteita. Koska ranta on syvää, mahdollistaisi sijainti sukelluksen kohteeseen rannastakin.
Asia jäi pöydälle
Laivan nykyinen omistaja Riku Räsänen on pyytänyt Rauman kaupungilta suostumusta aluksen upottamiseksi kyseessä olevalle vesialueelle. Tekninen valiokunta käsitteli asiaa tiistaina kokouksessaan.
Maankäyttöinsinööri Ari-Pekka Asikainen kertoo asian jääneen vielä pöydälle.
– Päättäjät toivoivat vielä lisätietoja muun muassa ympäristösuojeluviranomaiselta, erinäisiin seikkoihin liittyen. Asiaa käsitellään uudelleen noin kahden viikon kuluttua, Asikainen kertoo.
Upottaminen edellyttänee myös vielä vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaisen Aluehallintoviraston myöntämän luvan.
Maritan suunniteltu upottamispaikka sijaitsee Kuuskajaskarin länsipuolella noin kolmen kilometrin päässä rannikolta.
Itäväylä/Openstreetmapin tekijät
Porvoolaista laivanrakennusperinnettä
m/aux Marita edustaa porvoolaista laivanrakennusperinnettä. Sotien jälkeen Porvoossa rakennettiin 31 kaksimastoista kaljaasia.
Marita valmistui Porvoon maalaiskunnassa Kardragissa vuonna 1947. Laivan omistivat Richard Lustig ja Frans Einar Nyström.
Kaksimastoinen purjelaiva rakennettiin aluksi rahtilaivaksi, joka kuljetti muun muassa hiekkaa Porvoon saaristosta Vessööstä Helsinkiin vuoteen 1968 asti. Alus teki myös muutamia saha- ja puutavarareissuja Tukholmaan Ruotsiin.
Purjelaivojen aikakauden lähestyessä loppuaan Marita vaihtoi vuonna 1968 nimensä Marita af Stockholmiksi ja kotisatamaksi tuli pysyvästi Tukholma. Siellä alus toimi enimmäkseen asuntolaivana parikymmentä vuotta Ruotsin lipun alla. Nykyisen nimensä Marita af Borgå alus sai tosin jo vuonna 1983.
Kaljaasi Marita teki parinkymmenen vuoden ajan tilausristeilyjä Porvoon saaristoon.
Kari Mäenpää
Porvoon kautta Raumalle
Vuoden 1991 elokuussa kaljaasi seilasi takaisin kotivesilleen Porvooseen takaisinostoa varten perustetun laivayhtiön ostettua aluksen. Osakkaita yhtiössä on lähes 500, jotka olivat sijoittaneet porvoolaisen saaristomerenkulun perinteiden säilyttämiseen.
Vuonna 1994 alus hyväksyttiin Suomen Perinnealusrekisteriin.
Parinkymmenen vuoden ajan kaljaasi teki muun muassa tilausmatkoja Porvoon saaristoon.
Aluksen omistaneen Varustamo Oy Maritan ajauduttua talousvaikeuksiin Marita myytiin vuonna 2013 Suomen Elämyspalvelulle ravintolalaivaksi Raumalle, jonne se purjehti samaisena vuoden lokakuussa kahdessa päivässä.
Maritan omistanut varustamo lopetti toimintansa vuonna 2014 ja Marita poistettiin alusrekisteristä.
Kaikista Suomessa valmistetuista vastaavista aluksista alle 10 on enää purjehduskunnossa. Porvoonseudulla 1940-luvulla rakennettuja kaljaaseja on jäljellä vielä 17 kappaletta.
FAKTALAATIKKO
m/aux Marita
• Rakennettu 1947 Porvoon Kardragissa
• Pituus 27,8 m (oa)
• Leveys 7,3 m
• Syväys 2,3 m
• Nopeus max 9,5 kn
• Matkustajia 65
• Yöpymispaikkoja on 24
• Purjepinta-ala 300 m²
• Pääkone: Volvo 6 syl. diesel 325 hp
• Alus toimii nykyään ravintolana Poroholman lomakeskuksessa Raumalla
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot