Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Soittaminen vaatii keskittymistä ja käsimotoriikkaa.
Mika Laine
LAPINJÄRVI, KIMONKYLÄ Haaveilitko kenties pienenä pienoismallijunaradasta? Niin haaveili lapinjärveläinen Supavit Nummelinkin, 26. Sellainen hänellä nyt on, eikä ihan pienikään. Supavit Nummelin on rakentanut itse satoja metrejä pitkän pienoisrautatien, jota pitkin pääsee kulkemaan veturilla ja vaunuilla, Nummelinin itsensä tekemiä nekin.
Hehtaarin kokoinen kotipelto sopii hyvin tähän tarkoitukseen. Aikoinaan Suomessa tällaisia raideleveydeltään 60-senttisiä junaratoja oli satoja, nykyään enää vain kourallinen. Tööt! Nummelin tööttää, kun täristelemme hänen pihatiensä poikki. Materiaalit omaan junarataansa Nummelin on hankkinut sahoilta, turvesoiden ja tehtaiden raunioilta sekä pihoilta.
Itse rakennetulla junalla pääsee kulkemaan ympäri pihamaata.
Mika Laine
Emme kuitenkaan ole tulleet varsinaisesti ihmettelemään junarataa, vaan tutustumaan Nummelinin ihmemaailmaan, johon kuuluvat erityisesti kirkonkellot. Koska kello on yhdeksän aamulla, Nummelinin talon katolla alkavat kellot kilkattaa täystunnin merkiksi.
– Ne voi laittaa kännykkäsovelluksella soimaan, Nummelin näyttää.
Sitten hän kiipeää kellotapuliinsa, joka on rakennettu talon kupeeseen. Tapulissa on valtavan kokoisia kelloja, joista pienimmät ovat ylimpänä. Hän alkaa soittaa hämmästyttävän taitavasti kellojaan. Ääni kantaa lapinjärveläisessä maalaismaisemassa kymmenen kilometrin päähän.
– Kirkonkello on suurin, kovaäänisin, kallein ja painavin lyömäsoitin, Nummelin toteaa laskeutuessaan tapulistaan.
Nummelinin pihatapulin isot kellot ovat komea näky.
Mika Laine
Nummelinin ihmemaassa ihmeet ovat kellotapulia lukuun ottamatta piilossa piharakennuksissa ovien takana. Kun niitä availlaan, aukeavat näkymät huikeaan kirkonkellojen historiaan, mutta myös äänimaailma on vaikuttava. Navetan ylisillä on jäljitelmä Laatokan Valamon kellosarjasta, toki painoltaan alkuperäistä huomattavasti keveämpänä.
Kun Nummelin alkaa soittaa 32 kellon kokonaisuuttaan, tuntuu kuin taivas aukenisi. Taitavasti hän käyttää molempia käsiään ja jalkojaan soittaessaan kelloja. Motoriikkaa tässä lajissa selvästikin tarvitaan.
– Ennakointi on tärkeintä. Todella isoa kirkonkelloa kumauttaessa äänen tuloon saattaa mennä useampi sekunti. Soittaessa täytyy osata ennakoida kellojen sointi, ja hyvä rytmitaju on tarpeen. Voimalaji tämä ei niinkään ole, Nummelin toteaa.
Hän on oppinut suojaamaan kuuloaan kovilta ääniltä kuulosuojaimin. Nuorempana sillä ei ollut kuulemma niin väliä.
– Sain tinnituksen, mutta olen saanut sen hoidetuksi.
Alhaalla teräspalkein tuetulla lattialla odottaa vielä jättimäinen 2 000 kiloa painava kirkonkello nostoaan ylisille muiden kirkonkellojen joukkoon. Alhaalla kellomuseossa on valtava määrä muita kelloja, joiden historiasta Nummelin tietää paljon.
– Ostan niitä matkoiltani, kun ne sattuvat tarttumaan hihaani. Arvelen, että minulla on nykyään noin 1 500 kelloa, mutta olen lakannut laskemasta niitä, Nummelin naurahtaa.
Hän vertaa kirkonkelloja Facebookiin. Kellotkin kertoivat ihmisten elämästä, ja niiden avulla viestitettiin. Jos hautajaisissa vainaja oli nainen, lapsi tai mies, se kerrottiin soittamalla isoja, keskikokoisia tai pieniä kelloja.
– Ikäkin kerrottiin soittamalla, Nummelin sanoo.
Jotkut kelloista eivät soi, sillä niitä on korjattu väärin. Jos kirkonkellon kieli on liina painava suhteessa kellon massaan, kello rikkoutuu jopa puolessa vuodessa. Muuten kirkonkellon soittoikä voi nousta huikeaan 1000 vuoteen. Nummelin näyttää Karjalasta peräisin olevaa kelloa, jonka kyljessä on reikä. Myös tämän kellon tarinan Nummelin tuntee.
– Se tuotiin 1800-luvulla Suomen puolelle. Tulijat tarvitsivat väsyneen hevosen tilalle uuden, ja vaihtoivat kellon parempaan työhevoseen. Kello päätyi maatilalle vellikelloksi, ja siihen ammuttiin kiväärillä reikä.
Hän näkee kellon vaiheissa symboliikkaa.
– Arvet jäivät kelloon, mutta se soi kuitenkin, vaikkei ehkä niin kauniisti.
Nummelinin oma tarina yhdeksi Suomen harvoista kellotorniteknikoista on mielenkiintoinen. Pieni vauvanyytti löydettiin aikoinaan thaimaalaisen lastenkodin portailta hylättynä.
Alkoi matka rakastavan suomalaisen adoptioperheen lapseksi kauas pohjoiseen Vantaan Rekolaan. Vanhempiensa kanssa Nummelin pääsi myöhemmin matkustamaan ja tutustumaan kirkkojen ja kirkonkellojen kiehtovaan maailmaan.
Elämä Suomessa ei kuitenkaan ollut helppoa, koska tummaa poikaa kiusattiin kovasti koulussa. Olivathan hänen kiinnostuksen kohteensakin outoja: kirkonkellot ja Legot.
Legoista hän rakensi ensimmäisen kellotorninsakin, ja sai kellon jopa soimaan. Nummelin rakentaa edelleenkin Legoista taiturimaisia kellotorneja. Rekolan kirkosta ja seurakunnasta hän löysi rauhan ja ystävällisiä ihmisiä. Se ehkä selittää Nummelinin yrityksen nimen, RekolaBellsiin.
Sittemmin Nummelin on suorittanut neljä tutkintoa, ja hänestä on tullut maailmallakin tunnettu kellotorniteknikko. Monitaiturille töitä riittää. Hän myös opettaa kirkonkellojen soittamista ja käy konsertoimassa. Päätyönä hänellä ovat kirkonkellot ja -tornit.
– Minun tehtäväni on huolehtia siitä, että kirkkojen kellot toimivat. Että soittoautomatiikka ja mekaaniset osat, kuten laakerit toimivat. Noin joka toinen kuukausi matkustan ulkomaille, Nummelin kertoo.
Käynti kellopuodissa kertoo jotain näistä matkoista. Myymälässä on kello poikineen, mutta myös muun muassa äänimaljoja.
– Kaikki olen tuonut matkoiltani. Myyn niitä kävijöille, jos he haluavat muiston mukaansa, Nummelin hymyilee.
Piipahdus Nummelinin kotikappelissa kertoo nuoren miehen monilahjakkuudesta. Nummelinilla on absoluuttinen sävelkorva, ja hän on loistava urkuri.
– Yhdistän työssäni rakennustaitoa, lujuusoppia, sähkö- ja elektroniikka-alaa ja musiikkia, hän sanoo.
Nummelin on rakentanut barokkityyliset urut, joihin kuuluu muun muassa 600 pilliä. Ne hän on hankkinut Turun Pyhän Ristin kappelin vanhoista uruista. Lisäksi hän käyttää nykyelektroniikkaa uruissaan. Eräänä lokakuisena yönä vuonna -22 hän totesi, että täytyyhän uruilla olla oma kappelinsa. Nykyään kodin alakerrassa voi hiljentyä 200 vuotta vanhoilla brittiläisillä kirkonpenkeillä istuen.
– Avasin tee- ja olohuoneen seinän moottorisahalla keskellä yötä ja rakensin oman kappelin, Nummelin kertoo kynttilöitä sytyttäessään.
Kappelissa on Nummelinin rakentamien urkujen lisäksi kaksi muuta urkua, joista toinen on peräisin Loviisan Valkon vanhasta kirkosta. Säilössä hänellä on neljät muut urut. Soittaessaan Nummelin todistaa sen, että uruillakin voi soittaa mitä tahansa. Komeasti soi Kikan kappale Mä haluun viihdyttää.
– Kyllä uruillakin voi soittaa mitä vain, Nummelin painottaa.
Mitä Nummelin sitten toivoisi tulevaisuudelta, kun rakkaasta harrastuksesta on tullut työ ja ura jo noin nuorena?
– Työ on minulle kutsumus, mutta toivoisin elämääni enemmän tasapainoa.
REIJA KOKKOLA
toimitus@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot