Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Johanna Hyvättinen myi liiketoimintansa Malin Kajanderille, koska näkemykset kampaamosta sopivat hyvin yhteen. Nykyisin Hyvättinen työntekijöineen jatkavat entiseen malliin työtään, mutta yrittäjinä vuokratuoleilla.
Alexandra Ahtiainen
PORVOO, VANHA KAUPUNKI Porvoolainen yrittäjä Johanna Hyvättinen on pitänyt Kirkkotorin kampaamoa 20 vuotta. Kesäkuun alussa kampaamon liiketoiminta siirtyi yhteisiä intressejä omaavalle porvoolaiselle Malin Kajanderille.
Kajander on kolmannen sukupolven kampaaja, jonka oma kampaamo on Hiusgalleria Salon Eliza. Lähtökohtaisesti hän etsi itselleen lisää tilaa, ei uutta kampaamoa, kun taas Hyvättinen ei enää kokenut oman kampaamon pitämistä kutsumuksekseen.
Yhteisen tuttavan kautta kampaajat löysivät toisensa ja huomasivat tämän olevan hyvä ratkaisu kaikille. Entiset työntekijät saavat jatkaa työskentelyä yrittäjinä vuokratuoleilla. Sisustus ja nimi kuitenkin vaihtuivat, nykyisin kampaamo on Eliza Kirkkotori.
Kampaamon historia on vanha. Tiloissa on ollut kampaamo yhtäjaksoisesti vuodesta 1934. Hyvättistä edeltävä omistaja piti tiloissa omaa kampaamoaan neljäkymmentäviisi vuotta.
–?Ei ole enää kauaa satavuotisjuhlaan, Hyvättinen toteaa.
Kampaamon sisustukseen Kajander tahtoi sisällyttää paljon käsityötä. Pöytinä toimii vanhat Singerin ompelukoneet ja yksi tuoleistakin on Porvoolaista käsityötä 1950-luvulta.
Alexandra Ahtiainen
Ekokampaaja on luontoystävällinen
Kajander kertoo erityisesti ekologisuuden olevan hänelle tärkeää ja siksi hänen aiemman kampaamon työntekijät ovatkin kaikki käyneet vuoden lisäkoulutuksen ekokampaajiksi. Nyt myös Hyvättinen on työn ohella koulun penkillä. Hän kertoo koulutuksen syventävän jo olemassa olevaa kampaajan koulutusta.
–?Ekokampaaja on jatkokoulutus. Siellä opetellaan esimerkiksi kasvivärjäystä, energialeikkausta ja intialaista päähierontaa. Se on kokonaisvaltaisempi ja tietysti puhtaampi, eli ei ole synteettisiä aineita vaan luomuraaka-aineita. Minun näkemys on se, että meillä pitää olla se koulutus. Nykypäivä haastaa meidät, koska ihmiset ovat tietoisia kaikesta, myös haitoista kosmetiikassa, Kajander selittää.
Hän kertoo koulutuksen lisäävän kampaajan tietoisuutta nykypäivän trendeistä. Hänen mukaansa kaikkien ei tarvitse olla ekokampaajia ja myös Eliza Kirkkotori toimii niin sanottuna hybridikampaamona, eli myös perinteisempiä palveluita on saatavilla. Pääajatuksena täytyy kuitenkin olla ihmis- ja luontoystävälliset tuotteet ja palvelut.
–?Voi olla ekologinen ilman että se on kalliimpaa tai rajoittaisi kauneutta, Kajander selittää.
Kajanderin ostettua liiketoiminnan sai kampaamo uuden ilmeen. Nyt esillä on myös Kajanderin veljen tyttären Kashira Kajanderin öljymaalaus.
Alexandra Ahtiainen
Työpaikalla on perheellinen tunnelma
Tärkeää Kajanderille on myös työntekijöiden viihtyvyys.
–?Tämän työn pitää olla sellainen, jota tekee koko sydämellä, hän avaa.
Jaettu kiinnostus työtä kohtaan on Kajanderin mukaan syy sille, miksi heillä on niin perheellinen tunnelma. Toinen syy on siinä, että he ovat koko perheen kampaamo.
–?Kaiken ikäiset haluavat olla ajan tasalla, toteaa Kajander.
Hyvättinen lisää, ettei se ole kiinni iästä tai sukupuolesta.
– Ei löydy toista samanlaista kampaamoa, Kajander toteaa sisustukseen viitaten. Aiemmin kulttuurialalla opiskellut Kajander kertoo pitävänsä käsityötä hyvin tärkeässä asemassa myös kampaamossaan.
Alexandra Ahtiainen
Hierovat pesupaikat olivat Malin Kajanderin mukaan yksi isoimmista sijoituksista joita hän uuteen kampaamoonsa teki.
Alexandra Ahtiainen
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot