Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Fyysisen terveyskeskuksen lisäksi loviisalaiset voivat tästä päivästä alkaen asioida terveyspalveluissa verkossa 24 tuntia vuorokaudessa.
Arkisto/Marko Wahlström
LOVIISA Loviisalaisten terveyspalveluiden parantamiseksi kaupunki on ottanut käyttöön tekoälyyn perustuvan sähköisen asiointipalvelu Klinik'in. Palvelu on käytössä terveyskeskuksen, suun terveydenhuollon, neuvolan ja fysioterapian palveluissa 1.10. alkaen.
Uudistuksen myötä yleisimmät terveyspalveluiden asiat voi hoitaa verkossa ympäri vuorokauden. Sähköiseen asiointiin pääsee kaupungin verkkosivujen kautta osoitteesta.
Järjestelmä ei vaadi kirjautumista tai tunnusten luomista. Yhteydenottoa vaativissa asioissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä puhelimitse tai tekstiviestillä mahdollisimman pian, viimeistään kahden arkipäivän sisällä.
Palvelun käytön tuloksena voi olla esimerkiksi itsehoito-ohje, lähete laboratorioon tai aika lääkärille.
Tekoäly arvioi hoidon kiireellisyyden välittömästi
Sähköisen palvelun tavoitteena on tehdä hoitoon pääsystä sekä muusta asioinnista terveyspalveluissa helpompaa ja nopeampaa. Esimerkiksi korvatulehdusta potevan lapsen vanhempi voi laittaa lapsen hoitoon pääsyn sähköisesti liikkeelle, vaikka keskellä yötä.
Ammattilaiset saavat sähköisestä asioinnista ensitiedot vaivasta ja ottavat yhteyttä hoidon aloittamiseksi. Jos vaiva tai sairaus vaatii kiireellistä hoitoa, tekoäly tunnistaa sen välittömästi ja ohjaa päivystykseen. Palvelun kautta voi myös esim. uusia reseptin, peruuttaa varatun ajan, varata ajan määräaikaiskontrolliin tai fysioterapiaan.
–?Aikaisemmin vaivojaan on joutunut selostamaan useaan kertaan eri ammattilaisille: ensin puhelimessa, uudestaan vastaanotolla jne. Nyt tähän kulunut aika ja vaiva poistuu. Kuntalainen ohjataan suoraan oikeaan hoitoon ja tutkimuksiin, perusturvakeskuksen palveluvastaava Senja Kangas kertoo.
Suomalaista terveysteknologiaa
Palvelun on kehittänyt ja sen teknisestä toteutuksesta vastaa suomalainen Klinik Healthcare Solutions Oy. Klinikin asiointipalvelu on otettu käyttöön hyvin tuloksin ympäri Suomea, Loviisan lisäksi muun muassa Seinäjoella, Vantaalla ja Rovaniemellä.
Tällä hetkellä palvelu on käytössä jo noin 300 terveydenhuollon yksikössä Suomessa.
–?Ajanvaraus ja hoitoprosessin aloittaminen on ollut terveyskeskuspalveluiden pullonkaula. Kehittämämme palvelu on erinomainen esimerkki siitä, miten digitalisaation avulla voidaan tuottaa kuntalaisille parempia terveydenhoidon palveluita, antaa ammattilaisille enemmän aikaa ihmisten kohtaamiseen ja saada aikaan merkittäviä kustannussäästöjä, Klinikin operatiivinen johtaja, lääketieteen lisensiaatti Petteri Hirvonen toteaa.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot