Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Valokuituliittymien kysyntä jatkui vakaana. Osuuskunta asensi viime vuonna yli 400 liittymää toimialueelleen itäisellä Uudellamaalla.
Arkisto/Mika Laine
ITÄ-UUSIMAA Asiakasomisteinen kuitu-, tietoliikenne- ja IT-palveluosuuskunta LPOnetin liikevaihto pysyi lähes ennallaan viime vuonna haasteellisesta alkuvuodesta huolimatta.
Ennätyksellisen asennusvuoden jälkeen viime vuoden kevät oli hiljaista aikaa kuituliittymien asennuksissa. Muutenkin kevään aikana osuuskunta kohtasi erilaisia haasteita kovenevan kilpailun, toimihenkilölakon ja Ukrainan sodan pahentaman komponenttipulan vuoksi.
– Kesän ja syksyn aikana saimme myynti- ja asennusmäärätkin kasvuun, toimitusjohtaja Ilari Anttila toteaa viime vuoden tulosta esitellessään.
Liiketulokseen vaikutti koventunut kilpailu
Liikevaihto pieneni prosentin ollen edelleen 4,6 miljoonaa euroa.
– Valokuituliittymät ja -palvelut kasvavat vakaasti, mutta edellisvuoden poikkeuksellisen isot asennusmäärät näkyivät viime vuonna vähentyneinä asennustuottoina,
Yhtiön liiketulos laski 53,4 prosenttia ja oli vuoden lopussa 164 000 euroa, mikä oli kuitenkin suunniteltua parempi.
– Liikevoittoa pienensivät vähentyneiden tuottojen (liikevaihto ja satunnaiset tuotot) lisäksi vuosien ajan tehdyistä investoinneista kasvanut poistokuorma ja kustannusten kasvu, Antila jatkaa.
Erityisesti energian hinta, kiinteistöjen ja ajoneuvojen kulut sekä IT-kulut kasvoivat viime vuoden aikana.
– Liiketulokseen vaikutti myös ennakoidusti koventunut kilpailu ja panostus ICT-palveluihin, joiden tuotot eivät vielä viime vuonna realisoituneet suhteessa kuluihin, Anttila kertoo.
Osuuskunta investoi viime vuonna yli 1,8 miljoonaa euroa lähes yksinomaan valokuituverkon rakentamiseen. Valokuituliittymien määrä kasvoi 7 prosenttia ja vuoden lopussa osuuskunnalla oli yli 6 750 valokuituverkon liittymää.
Uusia valokuituliittymiä asennettiin yli 400 liittymää sekä kuluvalle ja ensi vuodelle oli viime vuoden lopussa yli 400 liittymän tilauskanta.
– Näin tähän vuoteen jatkamme merkittävästi paremmalla tilauskannalla kuin vuosi sitten.
– Tarkoituksemme ei ole osakeyhtiön tapaan maksimoida voittoa, toimitusjohtaja Ilari Anttila sanoo.
Arkisto/Mika Laine
Asiakasomistajien määrä kasvoi 6 prosenttia
Asiakasomisteisen osuuskunnan jäsenmäärän kasvu jatkui vakaana viime vuoden aikana. Jäsenmäärä kasvoi 6 prosenttia ollen vuoden lopussa lähes 5 300.
Jäsenmäärää kasvattaa valokuituverkon laajentuminen, sillä uuden liittymän ostajien liittyessä lähes poikkeuksetta jäseneksi.
Viime vuonna osuuskunta alkoi tarjota myös yritysomistajilleen jäsenetuja.
– Osuuskunnan lisäarvo jäsenille kiteytyy hyvin myönnettyjen jäsenalennuksien kasvavana suuruutena. Tarkoitus ei ole osakeyhtiön tapaan maksimoida voittoa, toimitusjohtaja Ilari Anttila jatkaa.
Jäsenalennuksia osuuskunta myönsi vuoden aikana ennätykselliset 399 000 euroa. Osuuksien määrä kasvoi 4,5 prosenttia lähestyen 6 700:n rajaa.
Vuonna 1931 perustettu LPOnet palvelee asiakkaitaan paikallisesti asiakaspalvelupisteissään Loviisassa, Porvoossa ja Myrskylässä. Osuuskuntamuotoinen yhtiö on Finnet-liiton jäsen.
Asiakastyytyväisyys oli mittaushistorian korkein
Viime vuoden lopussa yhtiö sopi Aamos Group Oy:n kanssa liiketoimintakaupan, jonka myötä myrskyläläisyhtiön ICT-toiminnot siirtyivät tämän vuoden helmikuun alusta alkaen LPOnetiin.
Osuuskunnan koko henkilöstö osallistui viime vuoden aikana yhtiön uuden strategian ja arvojen määrittelyyn.
Vuoden aikana saavutettiin erinomaiset tulokset niin asiakastyytyväisyyttä (Taloustutkimus, NPS 59) kuin henkilöstön tyytyväisyyttäkin mittaavissa tutkimuksissa (Elo, eNPS 50).
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot