Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
Porvoolaiset taksiyrittäjät peukuttavat yksissä tuumin. Kuvassa Mats "Masse" Eriksson (vas.), Mika Elo, Lotta Karlsson, Sami Grönqvist, Marko Hämäläinen, Hans Johansson ja Stefan Lehtinen.
Marko Wahlström
PORVOO Pitkään alalla toimineet porvoolaiset taksiyrittäjät ovat yhdistäneet voimansa tarjotakseen kaksikielistä kuljetuspalvelua Porvoon alueen kuluttaja-asiakkaille.
Tilauskeskuksena taksiyrittäjillä toimii monelle jo tuttu Peukku, jonka taustalla toimii mikkeliläinen DRide Oy. Peukku-tilauskeskus on toiminut Porvoon alueella helmikuusta 2020 lähtien.
Uudessa taksialan yrittäjien yhteistyömuodossa on mukana hieman reilu 20 porvoolaista kuljetusyrittäjää: entisiä Taxi Porvoo–Borgå Oy Ab:n osakkeenomistajia ja johtoa sekä 20–30 vuotta alalla toimineita yrittäjiä.
Viime keväästä asti tunnusteltu yhteistyö esiteltiin paikallisille tiedotusvälineille maanantaina – juuri sopivasti tämän pikkujoulukauden kynnyksellä.
– Kunnioitan päätöstä, joka vuonna 2018 tehtiin Lähitaksi Oy:n kanssa. Tässä uudessa yhteistyössä panostetaan nyt enemmän paikallisuuteen yhdessä DRide Oy:n kanssa, taksialan porvoolainen konkari Kim Kuhlberg sanoi.
Marko Wahlström
Taksi Porvoo–Borgå muuttui Taksi Uusimaaksi
Paikallisten taksiautoilijoiden muodostaman ryhmän edustajana alkuvaiheessa toimii vuonna 1995 taksiyrittäjänä aloittanut Kim Kuhlberg, joka vastasi entisen Taxi Porvoo–Borgån hallinnosta paikallisen taksiyhtiön toimiessa vuosina 2010–2018.
– Perustimme paikallisen taksikeskuksen, joka aloitti syyskuussa 2012, jota ennen ostimme palvelun Taksi Helsingiltä. Välityskeskuksemme palveli myös Loviisan, Tammisaaren, Karjaan ja Hangon taksiasiakkaita, Kuhlberg kertasi taksialan nopeasti muuttuneita tilanteita.
Taksialalla on tapahtunut isoja muutoksia viimeisen 10 vuoden aikana alkaen suorakorvausjärjestelmästä, joka otettiin käyttöön Kela-kuljetuksissa Uudellamaalla joulukuussa 2014.
– Ennen taksialan vapautumista Taksi Porvoo–Borgå muuttui Taksi Uusimaaksi vuonna 2016. Sen tarkoitus oli jatkua näihin päiviin, mutta teknisten resurssien riittävyyden takaamiseksi maaliskuussa 2018 liiketoiminta luovutettiin Lähitaksi Oy:lle, Kuhlberg jatkoi.
Taksi Uusimaassa oli tuolloin noin 130 osakkeenomistajaa. Liikkeenluovutus ei koskenut porvoolaisia koulukyytejä, jotka jäivät paikallisten hoidettavaksi Kim Kuhlbergin omistaman Uudenmaan Tähtikuljettajat Oy:n kautta.
Peukku-brändi ei ole uusi toimija Porvoossa. Se aloitti kaupungissa helmikuussa 2020 juuri koronapandemian alla.
Marko Wahlström
"Asiakkaat menivät sekaisin useista taksitoimijoista"
Entisen Taksi Porvoo–Borgån alasajon yhteydessä luovuttiin myös keskustan ja Peippolan taksiasemista, jotka siirtyivät Porvoon kaupungin omistukseen.
Taksi Porvoo–Borgå perustettiin uudestaan vuonna 2019 toimien neljän osakkaan omistuksessa. Samaan aikaan seudulla alkoi toimia myös Taksi Itä-Uusimaa Oy. Viime loka–marraskuun vaihteessa Taxi Porvoo–Borgå Oy myytiin Kim Kuhlbergille.
– Porvooseen syntyi useita taksiklikkejä, kun osa noin 60:stä vanhan Taxi Porvoo–Borgån taksiautoilijasta siirtyi joko eläkkeelle tai ajamaan Peukun, Lähitaksin, Taxi Porvoo–Borgån ja Taksi Itä-Uusimaan ajoja.
– Vaikka kaikilla toimijoilla oli hyvä tarkoitus, asiakkaat menivät sekaisin, mistä Porvoossa saa hyvää taksipalvelua, Kuhlberg harmitteli.
Toistaiseksi vain Porvoossa toimiva Peukku on lisännyt visuaaliseen näkyvyyteensä taxi-sanan.
Marko Wahlström
Porvoolaisille pitkäikäistä taksipalvelua
Tänä päivänä oman mausteensa taksialalle tuo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
– Uudella yhteistoiminnalla paikalliset taksiyrittäjät aikovat rakentaa porvoolaisille pitkäikäistä taksipalvelua, Kuhlberg sanoi.
Peukku-taxin toimintaperiaatteena on se, että kyyti alkaa Porvoosta, asiakas haetaan Porvooseen tai kyytejä ajetaan Porvoon sisäisesti.
– Jatkuvuuden varmistamiseksi tulemme jollain aikavälillä hakemaan toimintaamme mukaan myös nuoria taksiyrittäjiä, jotka ovat kiinnostuneita jatkamaan vahvaa porvoolaista taksiperinnettä, Kuhlberg jatkoi.
Nyt mukana on kokeneita kuljettajia.
– Yhteydenottoja on ollut jo muiltakin, Kuhlberg jatkoi.
Taksi Porvoo–Borgån aikana Porvoossa ajoi 2000-luvun alussa noin 40 taksiautoa. Taksi Uusimaan aikana 2010-luvulta lähtien autojen määrä nousi 60 autoon.
"Lähitaksiin siirtyminen ei ollut virhe"
Taksialan vapautuminen poisti asemapaikat, taksat ja työvuorot (päivystysvelvoite) sekä paljon koulutuksellisia asioita.
– Koulutusta on tullut takaisin niin, että esimerkiksi erityisryhmien kuljettajakoulutusta vaaditaan yleensä yhteiskunnan kuljetuskyydeissä.
Kuhlberg ei pidä virheenä, että Taksi Uusimaa liittyi Lähitaksiin.
– Se oli taksialan vapautumisen aikaan vuonna 2018 fiksu veto. Lähitaksin toiminta kuitenkin perustuu siihen, että asiakas saa käyttöönsä lähimmän vapaan taksin. Kunnioitamme myös heidän toimintaansa, mutta itse haluamme keskittyä nimenomaan Porvoon alueeseen.
Kuhlbergin mukaan Porvoossa on pitkä perinne tehdä asioita paikallisesti sekä hyödyntää omaa osaamista ja tieto–taitoa.
– Tämä on jostain syystä sellainen kaupunki, jossa on ollut aina omia juttuja, Kuhlberg sanoi ja viittasi ikonisiin Porvoo-brändeihin Simoliniin ja Brunbergiin.
– Peukun ympärillä vakavoituminen on ollut meille positiivinen asia myös Porvoon tilausvälitysyksikkömme kannalta, operatiivinen päällikkö Timo Lönnberg DRide Oy:stä kiitteli.
Marko Wahlström
Peukku-brändi toimii toistaiseksi vain Porvoossa
Peukku-brändi toimii Suomessa toistaiseksi vain Porvoossa.
– Sillä tulee olemaan iso merkitys porvoolaisille lähitulevaisuudessa. Heti ensi vuoden tammi–helmikuussa työstetään yhteistyötä.
Kehitysryhmässä istuu kolme peukkulaista ja kolme taksiporvoolaista kuljettajaa, jotka ovat Lars Salomaa, Hans Johansson, Lotta Karlsson, Sami Grönqvist, Stefan Lehtinen ja Mika Elo.
– Peukku-brändin tarkoituksena on toimia paikallisena satelliittina, jonka tarkoituksena on antaa paikalliselle taksiyhteisölle enemmän ohjausvaltaa, operatiivinen päällikkö Timo Lönnberg DRide Oy:stä kertoi.
Hän iloitsi, että porvoolaisten taksiyrittäjien myötä Peukku-brändi saa uutta kehitystuulta purjeisiinsa.
– Me vastaamme välityspalvelusta ja tuotamme teknologiamme kautta taustapalvelut takseihin, Lönnberg jatkoi.
Osa Taksi Uusimaan välityskeskuksessa palvelleista porvoolaisista työntekijöistä siirtyi vuonna 2019 nykyisen DRide Oy:n palvelukseen.
– Porvoon tilauskeskusta tullaan yhteistyön myötä vahvistamaan ja keskukseen palkataan uusia välittäjiä, Lönnberg paljasti.
Peukku-taksien kyytihinnat ovat kilpailukykyisiä. Hinnat ovat samat kuin vuonna 2020 lisättynä 10 euron minimiveloituksella.
Silloin, kun muut juhivat, taksit painavat duunia. Porvoolaiset taksiyrittäjät julkistivat yhteistyön DRide Oy:n ja Peukku-taxin kanssa juuri pikkujoulujen alla.
Marko Wahlström
"Haluamme rakentaa luottamusta takaisin"
Porvoolaiset tuntevat monet pitkään alalla työskennelleet paikalliset taksiyrittäjät. Yksi heistä on 26 vuotta alueella taksiyrittäjänä toiminut Stefan Lehtinen.
Hänen mukaan taksialan vapautumisen myötä alan arvostus ja luottamus ovat olleet hyvinkin heikkoja.
– Myös saatavuudessa ja paikallistuntemuksessa on ollut porvoolaisittain toivomisen varaa. Uuden yhteistyömuodon myötä haluamme rakentaa tätä luottamusta takaisin.
– Nyt voimme tarjota asiakkaille mahdollisuuden valita palvelu, jota uskomme heidän toivovan. Meillä asuu alueella useita iäkkäitä ruotsinkielisiä asiakkaita, joten uskon heidän olevan myös tyytyväisiä uuteen palveluun.
Taksiyrittäjä Lotta Karlsson on liittynyt mukaan alkavaan yhteistyöhön. Hän on työskennellyt Porvoossa alan tehtävissä noin 20 vuoden ajan.
– Saamme usein asiakkailta palautetta, että he eivät uskalla tilata taksia, koska eivät välttämättä saa kaipaamaansa palvelua. Meillä selvästi kaivataan paikallista tarjontaa ja kaksikielisyys on keskeisen tärkeää.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot