Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
A-
A+
– Haluamme yhdistää ihmiset arvojen ja elämäntyylin perusteella sekä tarjota myös parisuhteen löytämistä helpottavia valmennuksia. Tähtäämme kansainvälisille markkinoille, mutta ensin on vuorossa kotimaan markkinoiden valloitus, toimitusjohtaja Katri Gruner sanoo.
Marko Wahlström
SIPOO Sipoolainen Katri Gruner istuu kotinsa olohuoneen sohvalla ja selailee sylissään olevaa läppäriä.
Hän on tyytyväinen kohta kuuden kuukauden ikään varttuneen lapsensa, kotimaisen nettideittailusovelluksen kehitykseen. Lovena avattiin viime vuoden syyskuussa.
–?Tällä hetkellä meillä on noin 7?500 käyttäjää, alkuvaiheen startup-yrityksen toimitusjohtaja sanoo.
Käyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä 34 vuotta. Käyttäjäkunta on 30–40-vuotiaita Etelä-Suomessa asuvia.
–?Noin 40 prosentilla meidän käyttäjistä on lapsi tai useampia lapsia. Myös sukupuolijakautumamme on hyvin tasainen eli naisia ja miehiä on lähes saman verran, Gruner kuvailee.
Yleensä nettideittipalveluiden käyttäjistä yli 70 prosenttia identifioi itsensä mieheksi.
Deittailun seuraava megatrendi: slow dating
Deittailu on tällä hetkellä murroksessa, ja sen seuraava megatrendi on slow dating.
–?Ollaan siirtymässä pois aivottomasta svaippailusta enemmän arvoihin ja elämäntyyliin, koska ihmiset ovat todella turhautuneita. Se vaikuttaa myös ihmisten mielen terveyteen, Gruner sanoo.
Väestöliiton tuoreen perhebarometrin mukaan sopivan kumppanin puuttuminen on suurin syy sille, minkä takia ihminen jää tahattomaksi lapsettomaksi.
–?Se kertoo osaltaan jotain myös, Gruner jatkaa.
Esimerkiksi 50 vuotta sitten mahdollisuudet kohdata ihmisiä olivat paljon rajallisemmat, koska ei ollut internetiä.
–?Nyt pystyt hujauksessa puhelimesi näytöltä selaamaan satoja ihmisiä, mutta siltikään kohtaamisen ongelma ei ole poistunut.
Aikaisemmin parinvalinta tapahtui usein järkisyiden kautta.
–?Nykyään moni miettii, että miten löytää jonkun ihmisen matchaamaan minun elämäntyyliin ja arvoihin. Ja kun valikoimaa on paljon, ihmisillä tulee psykologinen tarve odottaa vielä sitä seuraavaa; jos tulisikin joku, joka vastaisi sitä unelmakumppania.
Toimitusjohtaja Katri Grunerin mukaan ihmiset toivovat, että deittailumarkkinoille tulisi jotain uutta, erilaista ja toimivampaa. – Saamistamme palautteista kuulee, että ihmiset ovat kokeneet turhautuneisuutta, väsymystä, epätoivoisuutta, loukatuksi tulemista ja latautuneisuutta, hän sanoo.
Marko Wahlström
Nettideittailussa pyörii iso ihmismassa
Grunerin mukaan nettideittailun maailmassa pyörii todella suuri ihmisjoukko.
–?Kun keskustelee sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole joutuneet deittailemaan tässä ajassa tai heillä ei ole ymmärrystä tämän ajan deittailusta, lyö monet aika ällikällä, miten monta ihmistä palveluiden kautta pystyy selaamaan.
Gruner ottaa esimerkiksi erään ystävänsä deittisovelluksen datatiedot.
–?Niiden mukaan hän on svaipannut seitsemän vuoden aikana 74?000 kertaa, mikä on synnyinkaupunkini Joensuun verran ihmisiä. Voidaan siis sanoa, että hänellä on ollut noin 74?000 kandidaattia.
Statistiikan mukaan kandidaateista noin 250 oli johtanut keskusteluun.
– Nykysinkulla voi olla paljon odotuksia ja menneisyyden vaikeita käsittelemättömiä asioita, toimitusjohtaja Katri Gruner sanoo.
Marko Wahlström
"Sain näyn ihmisten yhdistämisestä romanttisesti"
Gruner on työskennellyt deittailubisneksessä vuodesta 2018 lähtien. Sitä ennen hän teki töitä 15 vuotta liikunta-alalla ja tarjosi muun muassa henkistä valmennusta.
–?Kun tein töitä sellaisten ihmisten kanssa, joilla oli iso elämänmuutos meneillään, huomasin, että siihen liittyi usein parisuhteen löytäminen.
Hän kertoo saaneensa näyn, että hänen pitäisi alkaa yhdistää ihmisiä romanttisessa mielessä.
–?Ystäväni kannustivat minua siihen. Lähdin liikkeelle aika romanttisella kuvitelmalla siitä, miten helppoa rakkautta etsiviä ihmisiä olisi yhdistää.
Gruner itse elää nykyisin avioliitossa ja on kahden lapsen äiti.
–?Nettideittaillut olen itsekin, mutta neittideittailun esihistoriallisella kaudella.
Nykysinkuilla on paljon odotuksia, eikä aikaa deittailla
Gruner huomasi nopeasti, että nykysinkku on hyvin kiireinen.
–?Hänellä voi olla paljon odotuksia ja menneisyyden vaikeita käsittelemättömiä asioita, jotka vaikuttavat nykyasioihin.
Gruner havaitsi myös sen, että ihmisillä ei ole aikaa deittailla.
–?Haaste oli siinä, että ihmiset odottivat saavansa täyden palvelun parisuhdepaketin.
Yhdysvalloissa matchmaking-business on iso liiketoimiala, jossa matchmakereilla on kymmenien tuhansien ihmisten tietokanta käytössään.
–?Palveluiden hinnat liikkuvat tuhansissa euroissa ja asiakkaina on usein liike-elämässä toimivia henkilöitä, jotka ostavat palvelun.
Startup-yrityksen perustaneet sipoolaiset Janika Arola (vas.) Katri Gruner tietävät nettideittailun olevan murroksessa. – Haluamme olla mukana luomassa parempaa deittailukulttuuria, he sanovat.
Tuomas Hämäläinen
Startup-yritys syntyi tammikuussa 2021
Sipoolainen tiimiytyi mielen ammattilaisten kanssa ja ryhtyi pitämään sinkkuvalmennuksia.
–?Ne menivät hyvin, kunnes tuli koronapandemia, emmekä voineet järjestää tilaisuuksia livenä.
Hän oli tavannut sinkkutapaamisissa kaksi ihmistä, joiden kanssa tiet kohtasivat uudelleen parin vuoden päästä.
–?Kotkalaissyntyinen, nykyisin Helsingissä asuva Lauri Kuparinen on tyypillinen tietotekniikasta kiinnostunut ja ujo suomalaismies, jolla on haasteita parisuhteen saamisessa. Sipoolainen Janika Arola on energinen, kokeilunhaluinen, avarakatseinen ja avoin.
Kolmikko alkoi syksyllä 2020 miettiä palvelua, joka oikeasti voisi auttaa parisuhdetta etsiviä, eikä romuttaisi itsetuntoa sekä tuottaisi jatkuvia pettymyksen ja kelpaamattomuuden tuntemuksia.
Puolen vuoden kuluttua eli tammikuussa 2021 syntyi startup-yritys InLove Group Oy syntyi, jonka neljänneksi osakkaaksi ryhtyi sijoittaja.fi-verkoston perustaja Hannu Huuskonen.
Lovena-palvelu pilotoitiin lokakuussa 2021
Startup-yrittäjät kokosivat noin 30 sinkun ryhmän vuonna 2021.
–?Pyysimme heitä kanssamme kehittämään palvelua. Halusimme saada asiakkaiden toiveita huomioitua parhaalla mahdollisella tavalla, Katri Gruner sanoo.
Kolme asiaa korostui.
–?Moni ihminen hyötyisi sosiaalisten taitojen parantamisesta. Moni kantoi myös taakkaa menneisyydestään. Lisäksi moni sinkku oli väsynyt deittailuun ja apeissa pyörimiseen, joka on energiaa kuluttavaa.
Lovena-nettideittisovelluksen luomisen lähtökohtana oli profiilin lisäksi palvelun pitäisi auttaa ihmistä kokonaisvaltaisemmin.
–?Tai ainakin tarjota apua, jos ihminen haluaa asioita käsitellä, Gruner sanoo.
Palvelu pilotoitiin selainpohjaisena versiona lokakuussa 2021.
–?Kuvaavaa on se, että saimme ensimmäisen kuukauden aikana yli 300 kehitysehdotusta sähköpostitse, puhelimitse ja sosiaalisen median kautta, Gruner iloitsee.
Deittailun ja itsensä kehittämisen yhdistävä parisuhdealusta
Yhtiön toimitusjohtaja korostaa, että Lovena ei ole perinteinen nettideittipalvelu, vaan deittailun ja itsensä kehittämisen yhdistävä parisuhdealusta.
–?Taitojen kehittäminen parantaa myös tulevaa parisuhdetta. Kommunikaatio on keskeisimmässä roolissa tutustumis- ja seurusteluvaiheessa sekä avioliitossa, Gruner muistuttaa.
Alkuvaiheessa palvelu on tarkoitettu 25–40-vuotiaille sinkuille.
–?Pyrimme auttamaan asiakkaitamme niin, että he voivat saavuttaa toiveen parisuhteesta nopeammin ja riippumatta siitä, missä he ihmisiä tapaavat, Gruner sanoo.
Hän uskoo, että kokemuksesta on hyötyä kaikissa ihmissuhteissa.
Verkkopalvelun nimi tarkoittaa ihastumista ja rakastumista; slangista on tuttu ootko ihan lovena siihen -lausahdus. – Halusimme, että nimen piti olla mahdollisimman ytimekäs, helposti lausuttava ja mieleen jäävä, toimitusjohtaja Katri Gruner kertoo.
InLove Group Oy
Käyttäjille maksuton palvelu
Lovena-palvelualusta on käyttäjille maksuton.
–?Palveluun voi luoda profiilin maksutta.
Verkkopalvelua pyörittävä yritys julkaisee koko ajan uusia valmennuspalveluita erilaisissa elämäntilanteissa eläville ihmisille.
–?Tulossa on muun muassa valmennus, joka on tarkoitettu eronneille henkilöille, jotka ovat päättäneet alkaa deittailla eron jälkeen, Gruner kertoo.
Valmennukset ovat maksullisia.
–?Palvelumme on tarkoitettu parisuhdetta etsiville ja perheestä unelmoiville.
Lovenan ylläpito näkee kuinka paljon ihmiset saavat suosituksia.
–?Meillä on kehityksessä sellaiset tavat, joilla aidosti ja oikeasti saisimme tiedon, kuinka moni ihminen on päässyt tapaamaan livenä henkilöitä.
Yritys saa ihmisiltä paljon asiakaspalautetta.
–?Viime viikolla sain viestin naiselta, joka tapasi palvelumme kautta toisen ihmisen ja kertoi olevansa nyt onnellisesti parisuhteessa. Hän oli tyypillinen nainen, joka menettänyt toivonsa pinnallisiin deittipalveluihin.
Sipoolaisyritys aloittanut sijoituskierroksen
Lovenan kehitysaskelissa perustajien silmissä siintää kansainvälistyminen.
–?Etenkin tämä aika huomioiden haluamme olla realistisia. Ensin palvelu täytyy saada Suomen kansan tietoisuuteen ja selkeää evidenssiä siitä, että palvelumme toimii.
InLove Group Oy tekee parhaillaan sijoituskierrosta.
–?Mielellään lähialueen enkelisijoittajat saavat ottaa yhteyttä. Haluamme löytää verkostoja ja osaamista kuluttaja- ja alustabisnekseen.
Alkuvaiheessa pienin sijoitettava summa on 5?000 euroa.
–?Jos joku uskoo meidän missioon, mielellään keskustelemme. Kiinnostusta on ollut melkein joka päivä, toimitusjohtaja Katri Gruner sanoo.
Startup-yritys on pitänyt tällä viikolla Pohjois-Suomessa tapaamisia mahdollisten sijoittajien kanssa.
–?Aika on selvästi haastava kaiken kaikkiaan alkuvaiheen startupeille, mutta suhtautuminen on ollut positiivista. Kiinnostusta on osoittanut se, että meihin ollaan oltu itse yhteydessä.
Suomi on pieni markkina-alue deittailubisneksessä. Kuvan rakkauslukot riippuvat Porvoon kävelysillan sillankaiteen alla olevissa teräsvaijereissa.
Arkisto/Marko Wahlström
Saksa on Euroopan suurin nettideittimarkkina-alue
Lovenan suurin kilpailija kotimaassa on kristillinen deittipalvelu Valo.
–?Suomi ja pohjoismaat poikkeavat kansainvälisistä deittimarkkinoista siinä, että ihmiset käyttävät paljon vähemmän sovelluksia samanaikaisesti kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa.
Atlantin takana esimerkiksi horoskooppeihin perustuvia deittisovelluksia ja vegaaneille suunnattuja sovelluksia.
–?Suomessa on pienet markkinat, joten pelkästään täällä toiminta ei olisi liiketaloudellisesti kannattavaa. Saksa on meille erittäin mielenkiintoinen, koska se on Euroopan suurin nettideittimarkkina-alue. Lisäksi Iso-Britannia ja Etelä-Eurooppa ovat kiinnostavia alueita.
Toimitusjohtajan mukaan Lovenan palvelua voidaan käyttää kaikissa niissä maissa, joissa on länsimaalainen tapa löytää parisuhde.
–?Kiinassa ja Intiassa olisi varmasti isot markkinat, mutta siellä on myös erilainen kulttuuri.
Mobiilisovelluksissa toimivat deittialustat mullistivat deittailun 2000-luvun puolivälissä.
Kuvakollaasi sovellusten etusivuilta
Sovellukset mullistivat nettideittailun
Nettideittailu löi Suomessa läpi vuoden 2005 jälkeen.
–?Silloin rupesi tulemaan verkossa toimiva Suomi 24:n Treffit isoimpana ja legendaarisimpana nettideittipalveluna, jonka kaltaiseni nelikymppiset muistavat ja tietävät, Katri Gruner sanoo.
Myös Match.com ja E-kontakti ovat olleet pitkään markkinoilla. Suomessa tunnetuin Tinder on perustettu Kaliforniassa vuonna 2012.
Mobiiliapplikaatioiden eli -sovellusten aikakausi on mullistanut kaiken – myös deittailun.
–?Ihmiset nykyään haluavat helppokäyttöisyyttä ja sovelluksia niin, että nettideittailua voi harrastaa istuitpa kampaajan penkissä, lounasravintolassa tai junassa, Gruner muistuttaa.
Ihmiset haluavat, että palvelu kulkee mukana.
–?Enää ei tarvitse odottaa, että työpäivän jälkeen pääsee kotikoneelle katsomaan, onko tullut viestejä.
– Toivon, että ihmiset tulevat palveluumme sillä ajatuksella, että he ovat valmiita kohtaamaan muita ihmisiä ja myös panostamaan kumppanin löytämiseen. Katri Gruner sanoo.
Marko Wahlström
Käyttäjät vastaavat kirjautuessaan kysymyksiin
Lovenan lähtökohtana on ihmisten arvo- ja elämäntyylipohjainen yhdistäminen.
–?Kun ihminen kirjautuu palveluumme, niin hänen täytyy vastata tiettyihin kysymyksiin.
Kaikki kysymykset selvittävät ihmisen toiveita ja elämäntilannetta, jotta palvelu voi vastausten perusteella suositella mahdollisimman sopivia treffikumppaniehdokkaita.
–?Kysymykset on kehitetty yhdessä 30 sinkun ideariihessä. Isoja aiheita ovat perhe ja lapset, toiveet perheestä, päihteiden käyttö sekä uskonnollisuus, Gruner kertoo.
Palvelun ylläpitäjät kuuntelevat koko ajan ihmisten toiveita ja ajatuksia kysymyksiin liittyen.
–?Tulevaisuudessa tulee olemaan mahdollisuus määritellä myös itse se. mitkä asiat ovat niinsanottuja deal breaker -kysymyksiä, joista ei ole valmis joustamaan ikinä.
Lovenan tavoitteena on, kun ihminen kirjautuu palveluun, hänelle ei tarjota sellaisia suosituksia ihmisistä, jotka lähtökohtaisesti haluavat ihan erilaisia asioita.
–?Hyvin moni sinkku kokee, että ulkonäkökeskeisissä palveluissa väsyttävintä on se, että ei itse pysty mitenkään rajaamaan palvelussa olevaa ihmismassaa.
Monet ovat turhautuneet, että samat asiat pitää käydä uudelleen ja uudelleen läpi, kun aloittaa keskustelun uuden ihmisen kanssa.
–?Moni meidän asiakas ajattelee, että ennen kuin edes nähdään livenä, tiettyjen asioiden pitää matchata. Kun tarjoamme suosituksia, ihmisen oma aktiivisuus sekä kyky tehdä ensivaikutelma, keskustella ja jatkaa keskustelua on avainasemassa.
Lovena-sovelluksen sipoolaisten perustajien Janika Arolan (vas.) ja Katri Grunerin lisäksi kolmas pääosakas on kotkalaissyntyinen Lauri Kuparinen.
Tuomas Hämäläinen
"Haluamme myös muutosta nettideittailun kulttuuriin´"
Grunerin mukaan InLove Group Oy:n toiveissa on saada lisättyä Lovenan käyttäjissä kykyä asettua toisen ihmisen asemaan.
–?Valitettavasti nettideittailussa on todella paljon asiatonta käyttäytymistä, epärehellisyyttä, valehtelua ja ylipäätään hyvin epäkunnioittavaa käytöstä, hän sanoo.
Perustajatiimi on miettinyt omassa palvelussaan sellaisen kulttuurin luomista, jossa ihmiset sitoutuvat rehellisyyteen.
–?Toki sataprosenttisesti se ei ole mahdollista. Jos esimerkiksi aloittaa jonkun kanssa keskustelun ja lopettaa sen, kysymme aina syytä, koska toinen ihminen saattaa jäädä todella hämmentyneeksi.
Valmennuksen näkökulmasta palautteen puuttuminen vähentää Grunerin mukaan deittailussa kehittymistä.
–?Työelämässä saamme palautetta omasta käytöksestä ja suoriutumisesta sekä usein myös parisuhteessa toinen osapuoli nopeastikin kommentoi ja antaa palautetta, hän muistuttaa.
»» Lovena-sovelluksen verkkosivut löytyvät osoitteesta www.lovena.fi
FAKTA
Nettideittisovelluksia meillä ja muualla
» Kristillinen deittipalvelu Valo on yrittäjä, psykologi Miika-Markus Järvelän vuonna 2002 perustaman Kristillinen Deittipalvelu Kotisataman Deitti -seuranhakupalveluyrityksen mobiilisovellus.
» Suomi24 Treffit on kotimainen treffipalsta, joka on toiminut vuodesta 2005. Suomi 24:n omistaa City Digital Group.
» E-kontakti on suomalaisen Online Technology Group Oy:n vuonna 2009 perustettu palvelu.
» Sipoolaisen InLove Group Oy:n Lovena-sovellus aloitti toimintansa syyskuussa 2022.
» Match.com perustettiin Yhdysvalloissa vuonna 1995, ja se kuuluu nykyään amerikkalaiseen IAC/InterActiveCorp-konserniin.
» Tinder-nettideittailusovellus perustettiin Yhdysvalloissa Kaliforniassa vuonna 2012. Palvelun omistaa Match Group.
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot