Viikon kysymys
Luetuimmat
Uusimmat
Sano se!
A-
A+
– Ruokakaupassamme on tällä hetkellä yli sadan tuotteen valikoima. Yhtiön keittiötä on nyt laajennettu ja voimme painaa markkinoinnin kaasua, FodNet Oy:n (Feelia Ruokakauppa) toimitusjohtajana työskentelevä porvoolainen Sanna Kittelä kertoo.
Marko Wahlström
PORVOO, KESKUSTA Vihreän toimitalon uumenissa, neljännessä kerroksessa sähkötyöpöydän äärellä seisoo porvoolainen toimitusjohtaja Sanna Kittelä. Täältä käsin hän luotsaa pörssiyhtiö Fodelia Oyj:n tytäryhtiö FodNet Oy:n (Feelia Ruokakauppa) uutta verkkokauppaa.
–?Tiimiini kuuluu tällä hetkellä viisi jäsentä, jotka istuvat eri puolilla Suomea, Kittelä sanoo.
Kittelä aloitti helmikuun alussa Fodelian verkkoliiketoiminnanjohtajana, mutta liiketoiminnan yhtiöittämisen myötä siirtyi toimitusjohtajaksi toukokuun alussa. Hän kuuluu myös pörssiyhtiön johtoryhmään.
–?Naisena on hienoa, että pääsee ylenemään omalla uralla, Kittelä iloitsee.
Uusi askel vaatteiden parista ruoan äärelle
Kannuksensa työurallaan matkailualalla muun muassa Finnairin palveluksessa tehnyt porvoolainen siirtyi Fodelian palvelukseen lastenvaatevalmistaja Reimalta, jossa hän toimi verkkoliikekaupan parissa.
–?Yhtiö lähti voimakkaaseen kasvuun kansainvälisesti sekä laajensi toimintaansa Ruotsiin ja Tanskaan sekä Norjaan, Saksaan, Itävaltaan ja Puolaan, Kittelä kertoo.
Hän kuvailee siirtymistään vaatteiden parista ruoan verkkokaupan äärelle uudeksi askeleeksi.
–?Olin vienyt Reiman vauvasta aikuisuuteen, ja nyt oli minun aika hypätä pois.
"Työni on näkynyt draivina koko perheessä"
Kolmen lapsen äidiltä työn ja johtajuuden yhdistäminen on vaatinut hyvää organisoitumiskykyä.
–?Se vaatii paljon myös koko perheeltä ja joustavuutta kaikilta sekä jonkinlaista itseohjautuvuutta myös lapsilta, Kittelä sanoo.
Hänen mukaan äidin työ on näkynyt draivina koko perheessä.
–?Siinä ei voi perhekään hidastella, Kittelä naurahtaa.
Hän sanoo kasvaneensa johtajuuteen ja esimiesrooliin, vaikka myöntääkin aina olleensa kunnianhimoinen.
–?Se tulee kotoa, sillä isäni on ollut yrittäjä ja äiti peruskoulun opettaja, mikä on myös vaatinut tietynlaista kunnianhimoa, Kittelä sanoo.
Hypyt uusiin tehtäviin ovat vaatineet toisaalta myös uskallusta.
–?Oli iso päätös lähteä Finnairilta ja siirtyä Reimalle, joka oli yhtä iso kuin Feelia Ruokakauppa nyt sekä lähteä kasvattamaan Reimaa noin kahden miljoonan euron liikevaihdosta noin 20 miljoonan euron liikevaihtoon.
Hän näkee, että muulta alalta saatu kokemus auttaa siirtymisessä toiselle alalle.
–?Vaikka Fodeliassa ja sen tytäryhtiöissä on ruokatietämystä, yhtiössä ei ole kokemusta digitaalisesta verkkoliiketoiminnasta. Koen, että tämä oli haaste, joka nyt piti ottaa vastaan.
Feelia Ruokakaupan tuotefilosofia perustuu siihen, että "kun ruoka on kuumennusta vaille valmista, aikaa vapautuu ruoanlaitolta muuhun".
Feelia Ruokakauppa
Valmista ruokaa kuluttajille suoraan kotiovelle
FodNet Oy:n toimitusjohtajana Sanna Kittelä sanoo ottavansa uuden roolinsa vastaan haasteena.
–?Jatkan omalta osaltani määrätietoista työtä verkkokaupan kasvun ja kehityksen eteen, jotta voimme tarjota suomalaisille valmista ruokaa suoraan kotiovelle, hän toteaa.
Uudistettu Feelia Ruokakauppa avattiin viime vuoden helmikuussa. Ruokakauppa on toimittanut jo yli kaksi miljoonaa annosta ja yhtiön kuukausimäärä on 6?000 kappaletta.
–?Verkkokaupan tilaukset menevät logistiikkayhtiö Collico Oy:n varastolle Vantaalle, joka hoitaa keräilyn, Kittelä kertoo.
Feelia Ruokakauppa toimii valtakunnallisesti.
"Teemme uraauurtavaa työtä"
Ruoan verkkokauppa on alana tuore, joka on koronapandemian aikana lähtenyt kasvuun.
–?Verrattuna viime vuotta tähän päivään, alalla on tapahtunut hurja hyppäys, Sanna Kittelä kertoo.
Valmisruoan verkkokaupan parissa maassamme ei tällä hetkellä ole vastaavalla konseptilla muita toimijoita.
–?Teemme uraauurtavaa työtä, Kittelä sanoo.
Feelia Ruokakaupan valikoimassa on lämmittämistä vaille valmiita kotiruokia.
–?Esimerkiksi kiusaus laitetaan uunivuokaan ja se on vajaassa 15 minuutissa valmis syötäväksi.
»» Feelia Ruokakaupan mainosvideon voi katsoa tästäVakumointi ja autoklaavaus takaavat pitkän säilyvyyden
Feelian ruokatuotteet vakumoidaan ja ne käyvät läpi niin sanotun autoklaavauksen, jossa tulikuuma vesi kypsentää ruoan.
–?Kypsennetty ruoka viilennetään nopeasti kylmällä vedellä noin 10-asteiseksi ja siirretään jääkaappilämpötilaan. Vakumointi ja autoklaavaus takaavat sen, että valmistuksessa ei tarvitse käyttää säilöntäaineita ja ruuat säilyvät jääkaapissa avaamattomana noin viisi kuukautta, Avattuna ruuat säilyvät 2–5 vuorokautta, Kittelä selvittää.
Feelia on aloittamassa ensimmäisen ison markkinointikampanjansa saadakseen palvelulle tunnettuutta.
–?Ruokiamme voi arkikäytön lisäksi hyvin ottaa mukaan mökille asuntovaunuun, veneeseen ja leirintäalueelle, Kittelä jatkaa.
Viikon eli seitsemän päivän ruoat (perheboksi) neljälle hegelle maksavat verkkokaupasta tilattuna yhteensä 52 euroa.
Pörssiyhtiön juuret syvällä maaseudulla
Vuonna 2019 perustetun Fodelian juuret ovat Pohjois-Pohjanmaan Pyhännällä, jossa sijaitsevat myös tytäryhtiöiden tuotantolaitokset.
Yhtiön portfolioon kuuluvat muun muassa valmisruokavalmistaja Feelia, välipalatuotteita valmistava Real Snacks, maamme vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha, pitaleipää valmistava Pita Factory sekä yhteisyritys Fodbar, joka tarjoaa kustannustehokkaan ratkaisun kokonaisvaltaisten ruokapalvelujen ulkoistamiseksi.
Fodelia-konsernin tavoitteena on kasvattaa suomalaisista elintarvikealan yrityksistä kansainvälisiä menestystarinoita.
Raaka-aineiden kotimaisuusaste yli 80 prosenttia
Feelian raaka-aineiden kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia. Yhtiö käyttää lähialueiden tuottajia Pohjois-Pohjanmaalla.
–?Iso osa raaka-aineista, kuten peruna ja juurekset tulevat lähituottajien pelloilta, jotta kuljetusmatkat lyhenisivät. Perunan matka Pyhännällä sijaitsevalle keittiölle kestää kaksi tuntia, Sanna Kittelä kertoo.
Tuotteiden valmistuksessa käytetyt lihat tulevat pääosin suomalaisilta tuottajilta. Näin yhtiö voi käyttää useimmissa tuotteissaan Hyvää Suomesta -merkkiä.
–?Kala on lähtökohtaisesti Suomesta, mutta saatavuuden mukaan muista pohjoismaista. Esimerkiksi kerma tulee 100-prosenttisesti Suomesta.
FAKTA
Sanna Kittelä
* Syntynyt Turussa. Asuu Porvoossa.
* Valmistui Haaga-Helian matkailulinjalta Porvoosta tradenomiksi vuonna 2000.
* Työskennellyt Matka-Vekassa, Arealla, Check Airlinesilla, IATA:lla Vantaalla ja Genevessä sekä Finnairilla.
* Matkailualan jälkeen siirtyi lastenvaatevalmistaja Reima Oy:lle, jossa toimi niin kehityspäällikkönä, verkkoliiketoiminnan johtajana ja Euroopan verkkoliiketoiminnan johtajana.
* Perheeseen kuuluvat aviopuoliso Kimmo ja lapset Helmi (13 vuotta), Hilla (11) ja Henri (5) sekä shetlanninlammaskoira Hiutale (lähes 2).
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot