Viikon kysymys
A-
A+
Katja Auvinen ja Antti Lilja toivottavat ukrainalaiset pakolaiset tervetulleiksi Loviisaan.
Reija Kokkola
LOVIISA JST-konserniin kuuluva Hemcare Oy avaa Loviisaan vastaanottokeskuksen heinäkuussa. Vastaanottokeskus on tarkoitettu kaikille kansainvälistä suojelua tarvitseville. Pääsääntöisesti kaikki vastaanottokeskuksen asiakkaat tulevat olemaan ukrainalaisia.
Hemcare tuottaa vastaanottopalveluita Maahanmuuttovirastolle (Migri) ja tekee tiivistä yhteistyötä Loviisan kaupungin kanssa. Loviisan Hemcare Oy on valmiina vastaanottamaan ja sijoittamaan väliaikaisiin koteihin 270 sotaa paennutta ukrainalaista. Hemcare Oy:n Loviisan vastaanottokeskuksen johtaja Antti Lilja ja palvelupäällikkö Katja Auvinen laskeskelevat, että tälle määrälle on saatu hankituksi 70 – 80 asuntoa eri puolilta Loviisaa.
–?Kyseessä on asuntopohjainen vastaanottotoiminta. Tämä tarkoittaa sitä, että pakolaiset asuvat yksin tai perheineen kerrostaloasunnoissa, jotka ovat kooltaan yksiöstä kolmioon. Emme tarjoa laitospohjaista asumista, Auvinen kertoo.
Lilja huomauttaa, että laitosmajoitus on tarkoitettu aina lyhytaikaiseksi ratkaisuksi. Silloin maahan tulija on valmiina siirtymään pitempiaikaiseen majoitukseen saatuaan ensin tarpeellista apua virallisten asioiden järjestämisessä, kuten maahan rekisteröitymisessä. Loviisassa ja Loviisan seudulla on jo kymmeniä ukrainalaisia, jotka ovat majoittuneet itse yksilömajoitukseen, joko vuokralle tai yksityisen henkilön tarjoamaan majoitukseen.
–?Hekin siirtyvät meidän vastaanottokeskuksemme asiakkaiksi, ja saavat tarvittavat palvelut meiltä. Meillä työskentelee muun muassa etuuskäsittelijä, sosiaali- ja terveysalan työntekijöitä, ohjaajia ja muita koulutettuja alan ammattilaisia. Kaikkiaan henkilökuntaa on 13, joista osa on loviisalaisia, Lilja kertoo.
Yksi tärkeä seikka on saada työlupaprosessi heti käyntiin, ja se tapahtuukin yleensä viikossa. Työluvan nopea saanti on mahdollista silloin, kun kyseessä on hätämajoitettu henkilö.
Tilapäistä suojelua hakevalla on oikeus työntekoon ja opiskeluun heti hänen rekisteröidyttyään poliisilla tai rajaviranomaisella, jolloin hän saa vireilläolotodistuksen. Vireilläolotodistus voidaan toimittaa myös sähköpostitse. Tilapäisen suojelun päätöksen ja oleskelulupakortin tulo postissa kestää hieman kauemmin, mutta työnteko-oikeus tulee voimaan heti rekisteröimisestä alkaen.
Myös tulijalle maksettavan vastaanotto- ja käyttörahan maksatus pyritään toteuttamaan viipymättä. Etuuskäsittelijä määrittelee rahan tarpeen ja suuruuden, jonka sosiaalityöntekijä tai keskuksen johtaja vahvistaa.
–?Vastaanottoraha on pääsääntöisesti noin 20 euroa henkilöä kohden viikossa. Sama henkilö ei ikinä myönnä rahaa ja vahvista maksatusta, Lilja toteaa.
Porvoolainen Antti Lilja johtaa Loviisan vastaanottokeskusta.
Reija Kokkola
Kun kansainvälistä suojelua tarvitseva henkilö saapuu Suomeen, vastaanottokeskuksessa pyritään toimimaan nopeasti ja osoittamaan tulijalle väliaikainen yöpymispaikka yleismajoitusrakennuksessa tai pitempiaikainen sijoituspaikka omassa huoneistossa viipymättä.
–?Siitäkin huolimatta, että saamme listat tulijoista yleensä aivan viime tingassa. Tärkeää on luoda heille heti turvallinen olo. Onhan se kotiutumisen kannalta tärkeää saada avain käteen ja ovi auki omaan kotiin. On ruokaa jääkaapissa ja vaatteita ensihätään, Lilja ja Auvinen toteavat.
Migrillä on selkeät säännöt virallisten paperitöiden varalle, mutta myös lista siitä, mitä asiakkaan kodissa pitää olla hänen tai perheen asettuessa alueelle. Millaisia huonekaluja, keittiötarvikkeita tai hygieniatuotteita tulee olla valmiina. Auvinen sanoo, että lista on perusteellinen ja pitkä.
–?Kaiken tämän me pyrimme järjestämään heille. Maahanmuuttotoiminta on organisoitu siten, että huoneistot kalustetaan meidän omien työntekijöittemme voimin. Olemme myös ensihätään hakeneet S-Markettiin lahjakortteja, ja se on toiminut hyvin, Auvinen kiittää.
Auvisesta ja Liljasta on ollut hienoa huomata, että loviisalaiset haluavat auttaa ukrainalaisia pakolaisia. Puhelin on pirissyt, kun ihmiset ovat kyselleet, miten voisi auttaa, ja mitä lahjoituksia tarvitaan.
–?Esimerkiksi yleishyödylliset toimijat, kuten Goodwill-lahjoituspiste voi ottaa lahjoituksia vastaan. Sieltä tavarat menevät tarvitseville. Heillä on myös noutopalvelu, Auvinen neuvoo.
Uusi vastaanottokeskus on tarkoitus avata kuun puolivälissä, mutta on mahdollista, että se viivästyy viikon tai pari. Maahanmuuttokoordinaattorin lisäksi vastaanottokeskus tekee aktiivisesti yhteistyötä Loviisan varhaiskasvatuksen ja koulutoimen kanssa.
–?On tärkeää, että lapset pääsevät syksyn tullen varhaiskasvatuksen ja koulun piiriin, Lilja ja Auvinen sanovat.
REIJA KOKKOLA
toimitus@itavayla.fi
019 521 7500
viestiitavayla.fi8:00 - 16:00
Kaikki yhteystiedot